– A Szerelmem Ana az első film, amiben a címszerepet alakíthatja. Mekkora terhet jelentett ez a vállán?
– Nagy kihívás volt. Hosszú időt vett igénybe, hogy felépítsük ezt a karaktert, és elkészüljön a film. Három hónapig készültem, ennek részeként még terápiára is ellátogattam.
– Nem meglepő, hiszen egy rendkívül neurotikus, érzékeny figurát jelenít meg, akinek gyógyszereket kell szednie, hogy stabilizálni tudja hangulatát. Találkozott hasonló gondokkal küzdőkkel is?
– Olyannal még nem találkoztam, akinek ennyire súlyos lett volna az állapota, de persze rendkívül alapos volt a felkészülés. Nem volt könnyű feladat, az biztos. De nem a betegség részleteivel kellett tisztában lennem, hanem azzal, miként jelenítsem meg Anát. Aki ilyen sérüléssel küzd – mert ezt nyugodtan lehet annak nevezni –, az vajon hogyan reagál a történésekre, az őt körülvevő emberek viselkedésére. Mit visel jól, mitől borul ki még jobban. Mindez persze sokszor teljesen esetlegesen alakul.
– Milyen szempontok alapján választotta ki a főszerepre Calin Peter Netzer?
– Fogalmam sincs, ezt tőle kellene megkérdezni. Elmentem én is a szereplőválogatásra, mint vagy kétszáz másik lány. Elég meggyőző voltam, azt hiszem. De hát ez is volt a célom.
– A rendező korábbi filmje, az Anyai szív eljutott hozzánk is. Az sem könnyű darab, a Szerelmem Anához hasonlóan könnyfakasztó dráma. A román új hullám sajátossága, hogy rendre ennyire súlyos művek készülnek?
– Ez inkább Calin stílusáról árulkodik, aki előszeretettel nyúl komoly témákhoz: családi drámákhoz, anya-fia kapcsolathoz és ahhoz, hogy a gyerek önállósodása, új kapcsolata hogyan formálja át a felmenőkhöz fűződő viszonyt. Akik közel állnak egymáshoz, azok sok fájdalmat tudnak okozni a másiknak. Ezekről a művekről szerintem nem általánosíthatunk a teljes román mozira. Az azért sokszínűbb. Calin filmes univerzumát nagyon szeretem persze.
– Tipikus jegyeket, általánosságokat említhetünk azért: a román új hullámra jellemző a hétköznapi élethelyzetek, problémák bemutatása. Az érzékenység az emberi kapcsolatok alakulása, a családi viszonyok iránt. Ilyen volt az Ünnepek után, a Sieranevada vagy épp a Mindenki a mennybe megy is.
– Ennek nem kevés köze van ahhoz is, hogy mennyi pénzt tudunk filmkészítésre fordítani. Családi drámákat azért jóval kevesebből ki lehet hozni. Romániában nehéz küzdelmeket kell folytatnunk ahhoz, hogy egy-egy nagyjátékfilm elkészüljön. A konyhaasztal körül pedig jóval egyszerűbb filmet forgatni, mint lezavarni mondjuk egy komplett autós üldözést.