Így változott a győri egyetemisták elektromos autója

A tavalyinál kisebb, könnyebb és sokkal „autószerűbb” járművel indul a győri Széchenyi István Egyetem csapata a Shell Eco-marathon versenyen.

tt
2013. 05. 10. 12:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A változás oka, hogy kategóriát váltottak, nem a szolárcellás, hanem a napelemes-akkumulátoros kategóriában indulnak, így a korábbi fő meghajtási mód az energiaszükséglet 10-15 százalékát biztosító segéderőforrássá vált. Ezért a tavalyi hétről kétharmad négyzetméterre csökkent a jármű energiagyűjtő celláinak mérete – magyarázta.

Hozzátette: itt is az energiahatékonyság a fő kérdés, csakhogy nem csupán a begyűjtésben, hanem az erőforrás és az akkumulátorok közötti oda-vissza táplálás során is. A fékezéskor vesztett energia ugyanis a telepekbe kerül, onnan kell visszaáramoltatni gyorsításkor, haladáskor.

 

 

A gép akár 60-70 kilométeres tempóra is képes, ám a versenyfeladat nem a gyorsaság, hanem az, hogy minél kevesebb üzemanyag felhasználásával körözzenek negyven percet a kijelölt pályán, legalább 27 kilométeres átlagsebességgel, és minél kevesebb energiával. A városi környezet imitálása érdekében eközben többször meg is kell állniuk a sofőröknek.


Az új kocsi 87 kilós súlya alig több, mint az elmúlt három esztendőben indított győri modellek súlyának a fele. Váza a repülőgépiparban használt alumíniumból készült, amelyhez karbon-kompozit felépítmény kapcsolódik. A műszerfalat egy táblagép helyettesíti, ez pedig kétirányú kommunikációt tesz lehetővé; a csapat vezetője így folyamatosan nyomon követheti a menetjellemzőket, adott estben akár felül is bírálva a pilótát – mondta Pup Dániel.

„Az új modell egy fejlesztési alap; pár évig szeretnénk ezzel a karosszériával és vázzal versenyezni, csak fejlesztjük egy kicsit a hajtásunkat” – jegyezte meg Pup Dániel, hozzátéve, két-három évente változnak meg annyira a versenyszabályok, hogy új autót kell építeniük.

Korábbi közlés szerint idén 24 ország 224 diákcsapata versenyez a Rotterdamban második alkalommal megrendezett versenyen. Magyarországot a tavalyi versenyhez hasonlóan idén is öt csapat képviseli: Kecskemétről kettő, a GAMF, valamint a Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola nevezett, mellettük az Óbudai Egyetem és a Pécsi Tudományegyetem diákjai állnak a rajtvonalhoz a SZEnergy team néven induló győriek mellett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.