A legfejlettebb számítógépek intelligenciája is óvodásszintű még

Ma nagyjából egy négyéves gyerek iq-szintjével rendelkeznek a legfejlettebb mesterségesintelligencia-rendszerek – derült ki amerikai kutatók felméréséből.

2013. 07. 18. 10:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kísérlet során a teszt szóbeli feladványaira kellett válaszolnia a Massachusettsi Műszaki Egyetemen (MIT) kifejlesztett ConceptNet 4-nek. Az eredmények azt mutatták, hogy a korszerű rendszer hozzávetőleg egy átlagos négyéves kisgyerek intelligenciaszintjével rendelkezik, azzal a különbséggel, hogy a legtöbb gyerektől eltérően a ConceptNet fölöttébb egyenlőtlen teljesítményt nyújt: egyes területeken lényegesen jobb volt, másokon sokkal rosszabb.

„Ha egy gyerek eredményei ennyire ingadoznának, azt akár annak tüneteként is lehetne értelmezni, hogy valami baj van” – idézte a ScienceDaily.com tudományos portál Robert Sloant, a UIC számítógép-tudományi tanszékének professzorát, a tanulmány vezető szerzőjét. A teszt tanulságait a mesterséges intelligenciával foglalkozó országos konferencián ismertették szerdán a kutatók a Washington állambeli Bellevue-ben.

A ConceptNet 4 kiválóan szerepelt az átlaghoz képest a szókinccsel kapcsolatos kérdéseknél és a hasonlóságok felismerésénél. Csúfosan megbukott viszont a „miért” jellegű feladatok megértésénél és megválaszolásánál. Mint a tudós kifejtette, mesterséges intelligencia létrehozásánál a legkeményebb problémát olyan számítógépes program kidolgozása jelenti, amely megfontolt, a tények egyszerű felismerésén alapuló, a legtöbb ember számára értelmesnek és helyesnek látszó ítéletet képes hozni – vagyis használja a „józan eszét”.

A mesterséges „józan ész” megalkotása azonban eddig még nem sikerült a fejlesztőmérnököknek. Leginkább azért nem, mert borzasztó nagy adat- és ténybázis megteremtését igényli, beleértve egy olyan képesség beépítését is, amely bizonyos dolgok tudását teljesen nyilvánvalónak tekinti. A professzor hasonlatként azt hozta fel, hogy egy számítógépbe be kell programozni, milyen fokon fagy meg a víz, az ember viszont magától tudja, hogy a jég hideg. A különbséget azzal magyarázta, hogy az ember egész életén át tanul, és már kisgyerekkorában megkezdi a világ felfedezését. Rájön például, hogy nem minden tárgyat szabad leverni, mert eltörhet, vagy hogy a kutya és a macska nem szereti, ha meghúzzák a farkát – mondta a tudós.

Véleménye szerint „messze vagyunk még egy olyan, józan ésszel rendelkező mesterségesintelligencia-program kidolgozásától, amely egy nyolcéves gyerek felfogóképességi szintjén képes megválaszolni fogalmi kérdéseket”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.