150 éve született a szociológia egyik legnagyobb alakja

Max Weber német társadalomtudós a szociológia egyik legjelentősebb alakja.

kn
2014. 04. 21. 17:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Erfurtban látta meg a napvilágot, hét gyermek közül a legidősebbként. Egyik testvére, Alfred szintén közgazdászként és szociológusként szerzett hírnevet. Édesapja a politika kérdései iránt érdeklődő jogász, később parlamenti képviselő volt, úgyhogy házukban gyakran fordultak meg neves tudósok és a politikai élet szereplői.

Weber 1882-ben kezdte meg jogi tanulmányait Heidelbergben, de közgazdaságtant és középkori történelmi előadásokat is hallgatott. 1884-től Berlinben folytatta tanulmányait, majd a Göttingeni Egyetemen töltött rövidebb időt. 1886-ban tette le szakvizsgáját, doktorátusát 1889-ben szerezte jogtörténeti témájú disszertációjával, habilitációját két évvel később a Római agrártörténelem és jelentősége az alkotmány- és magánjog területén címmel írta meg.

1888-ban a német közgazdasági társaság, a Verein für Socialpolitik a lengyel kérdés – a külföldi paraszti munkaerő bevándorlása az iparosodott Németország keleti tartományaiba – vizsgálatával bízta meg. Weber, aki 1893-ban elvette unokatestvérét, Marianne Schnitger feminista írónőt, 1894-től Freiburgban, 1896-tól Heidelbergben kapta meg a közgazdaságtan egyetemi katedráját. 1903-ban az Archiv für Sozialwissenschaft und Sozialpolitik szakfolyóirat egyik szerkesztője lett, itt közölte a 20. századi gondolkodást meghatározó cikkeit a társadalomtudományok „objektivitásáról” (1904), folytatásokban itt jelent meg először legfontosabb könyve, A protestáns etika és a kapitalizmus szelleme (1904–1905) és szintén folytatásokban A világvallások gazdasági etikája (1915–1919).

Max Weber a 20. század első éveitől betegsége miatt képtelen volt a rendszeres tanításra, kutatóként dolgozott tovább, amit azért tehetett meg, mert 1907-ben nagyobb összeget örökölt. Az első világháborúban egy ideig a heidelbergi katonai kórház igazgatójaként teljesített szolgálatot. 1918-ban a Német Fegyverszüneti Bizottság tanácsadója volt, és a német társadalmi berendezkedést a húszas években meghatározó weimari alkotmány megírásában is részt vállalt. 1918-tól ismét tanított, előbb Bécsben, majd Münchenben, ahol az első német szociológiai tanszéket is megalapította. Itt halt meg tüdőgyulladásban 1920. június 14-én, hatalmas művét, a Gazdaság és társadalmat csak halála után, 1922-ben adta ki özvegye.

Max Weber szerint a keleti és nyugati világ fejlődése között megmutatkozó rendkívüli különbségek oka a vallásban rejlik. Werner Sombarttal ellentétben, aki a zsidó vallásban látta a kapitalizmus egyik kiváltó okát, úgy vélekedett: a protestáns etika az, amely a legközelebb esik a kapitalista szellemiséghez. Weber meggyőződése volt, hogy a Nyugat és a Kelet különbségének mértékadó tudományos magyarázatához, mintegy előmunkálatként, rendszeres gazdaságelméletet, szociológiát, vallás- és jogtipológiát, sőt zeneelméletet kell kidolgozni – a Gazdaság és társadalom című hatalmas művében ezt kísérelte meg.

A módszertani individualizmus híveként több száz vagy ezer szabatos fogalomból álló gondolati építményének alapfogalmául a társadalmi cselekvést választotta. Szerinte még a legbonyolultabb társadalmi képződményeket, az államot, a törvényhozás intézményeit, a politikai pártokat is az egyéni cselekvésre visszavezetve kell meghatározni. A társadalmi cselekvés fogalmát így definiálja: a résztvevők pontosan körülírható várakozással lépnek kapcsolatba egymással, meghatározott értelmet tulajdonítanak a másik cselekvésének, és a saját cselekvésük során igazodnak a másikhoz. Szociológiáját megértő szociológiának nevezte, ami számos félreértésre adott okot, mert módszerének semmi köze a lélektanhoz, éppen ellenkezőleg, egy racionális cselekvéselmélet alapjait vetette meg.

Webernél a szabad versenyen nyugvó kapitalizmus világa varázstalanított, a varázs alól feloldott világ, ami azt jelenti, hogy még a legalaposabb történeti kutatásból sem deríthető ki a világtörténés értelme. A társadalomtudományoknak ezért értékmentesnek kell lenniük, azaz a tudósnak törekednie kell arra, hogy ne saját értékeszményeit vetítse a vizsgált tárgyba, mert a tények és az értékek világát – ezért a tény- és értékítéleteket is – áthidalhatatlan szakadék választja el egymástól. Az értékítéletek nem vezethetők le a tényekből, de vizsgálhatók tudományosan (Weber nevéhez fűződnek a világnézet-elemzés eljárásai is).

A társadalomtudományoknak más típusú fogalmi eszközökre van szükségük, mint a természettudományoknak. Az ideáltípusok a valóság egyes jegyeit emelik ki, és úgy illesztik ellentmondásmentes képbe, ahogy a valóságban nem fordulnak elő. Nem arra szolgálnak, hogy leírják a valóságot, hanem arra, hogy lehetővé tegyék a valósággal való egybevetést, a különbségek leírását és magyarázatát. Mint írta: „nem azért kutatunk, hogy elméleteket találjunk, hanem azért találunk ki elméleteket, hogy sikeresebben kutassunk”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.