Hogyan téliesítsük autónkat?

Néhány dologra oda kell figyelnünk, mikor beköszönt a hideg, különben komoly károkat okozhatunk autónkban.

Szabados Balázs
2014. 11. 25. 13:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gumicseréről, mely az egyik legfontosabb dolog a tél beállta előtt, egy korábbi cikkünkben már szót ejtettünk (itt olvashatják el), így ezzel a tétellel most nem foglalkozunk. Fontos dolog, hogy a téliesítést ne a tél kellős közepén – mikor már befagyott a zár, árokba csúsztunk a nyári gumival, szétrepesztette a hűtőt a rossz hűtőfolyadék – ejtsük meg, hanem még most, november elején. Így rengeteg kisebb-nagyobb bosszúságtól kímélhetjük meg magunkat, no meg persze a pénztárcánkat.

A mai, modern akkumulátorok már nem igényelnek különleges törődést, de néhány év elteltével azért jelentősen veszítenek teljesítményükből, ráadásul a téli időszak extra terhelést ró rájuk. Ilyenkor ugyebár folyamatosan megy a fűtés, a szélvédőket páramentesíteni kell, a ködlámpát is többször használjuk, emellett a fagytól ledermedt motor indítása is kemény feladat elé állítja a kis energiaforrást. Arról nem beszélve, hogy annak az akksinak a teljesítménye, amelyik tavasztól őszig problémamentesen működik, télen a hőmérséklet csökkenésével exponenciálisan csökken. Gondoljunk csak az okostelefonokra, melyek sokkal lassabban reagálnak a nyomogatásra a hidegben, és hamarabb is lemerülnek. A legjobb töltés, illetve energiaátadás érdekében érdemes drótkefével, csiszolópapírral megtisztítani az akkusarukat és a kábelek érintkezőit.

Szerelőműhelyben, célszerszámmal könnyen meg tudják állapítani a töltöttség állapotát és azt is, hogy reagál az akkumulátor mondjuk az indításra, valamint a lámpák felkapcsolására. Amennyiben túl régi már az akkumulátorunk (4-5 éves), akkor érdemes lecserélni. 15-20 ezer forintért már jó minőségű termékek közül választhatunk.

Egy szétrepedt hűtőrendszer több tízezer forintos javítási tételt jelent, tehát mindenképpen időben ellenőrizzük, a fagyálló szintjét és fagyáspontját. Itthon legalább mínusz 25 fokra érdemes beállítani a fagyáspontot. A legegyszerűbb, ha betérünk egy benzinkútra és ellenőriztetjük. Azonban nem csak a hűtőfolyadékkal kell törődni, mert kisebb károkat, emellett komoly bosszúságot okozhat a „bennfelejtett” nyári szélvédőmosó is. Néhány ezer forintért vásárolhatunk 4-5 literes kiszerelésben mínusz 30 fokig hatásos folyadékot, mielőtt azonban betöltjük, spricceljük el a nyárról bennmaradt mosószert.

Téli körülmények között sokkal nagyobb szerepe van a lámpáknak, ugyanis a látási viszonyokat negatívan befolyásolja a havazás, a köd vagy az ilyenkor jellemző szmog. Ráadásul a felverődő latyakos lé is tompíthatja a fényt, így lehetőleg minden elindulás előtt tisztítsuk meg a lámpákat és ellenőrizzük, hogy működnek-e az égők. A fényszórómagasságot is helyesen állítsuk be, ne vakítsa a szembe jövő sofőrt, ugyanakkor megfelelő hosszúságú útszakaszt világítson be.

Az ablaktörlő lapátokat fagyban érdemes minden este vagy hosszabb ideig tartó parkolás előtt felhajtani, nehogy ráfagyjanak az ablakra. Ha mégis úgy felejtettük, és jól rá is fagyott a szélvédőre, akkor nehogy azzal kezdjünk, hogy bekapcsoljuk a törlőt, mert jobb esetben csak a gumit vágja gajra, rosszabb esetben a mozgatómotor is leéghet. Takarítsuk el a havat és a jeget a szélvédőről, kerüljük ki óvatosan a ráfagyott lapátokat, majd a fűtés segítségével olvasszuk meg a jeget az ablak alján, ezt követően már használhatjuk a rendszert.

Télen a sok latyak, sár meg a jegesedést gátló, útra szórt alternatív szerek (direkt nem sózást írtam) meglehetősen destruktív hatással van a karosszéria aljára, valamint a kerékjáratokra. Emiatt érdemes hetente, kéthetente mosóba vinni az autót, ahol az alvázát is alaposan, nagynyomású vízzel le tudják tisztítani. Az újabb kocsikat már sokkal hatékonyabb alvázvédelemmel látják el, mint mondjuk a 20 évvel ezelőttieket, de azért 2-3 évente érdemes rááldoznunk egy kis pénzt üreg- és alvázvédelmi kezelésre. Ez ugyanis hatékony védelmet biztosít a rozsdásodás ellen.

Novembertől márciusig mindenképpen legyen nálunk jégoldó zárolajozó, jégkaparó, törlőrongy, esetleg egy kisebb seprű a hó nagy részének eltakarítására. A téli gumikat, a gumitömítéseket és a fényezetlen műanyag alkatrészeket érdemes speciális szilikonos spray-vel még a nagy hideg beállta előtt lekezelni, ugyanis ápolás nélkül töredezetté válhatnak a gumitömítések és maguk az abroncsok is. A tavaly márciusi hatalmas hómennyiség miatt sok autó napokra beszorult az autópályán, így érdemes túlélőcsomagot is magunkkal vinni (takaró, ennivaló, innivaló, indítókábel, meleg ruhanemű).

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.