Megtalálták V. Henrik hadihajóját?

Az angol uralkodó flottájának egyik roncsát rejtheti az iszap a délkelet-angliai Hampshire egyik folyójánál.

MTI
2015. 10. 12. 18:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Holigost nevű hajó 1415 novemberében, mindössze egy hónappal a százéves háború egyik döntő csatájának számító agincourt-i ütközet után csatlakozott az angol királyi flottához. Ez volt a franciák elleni hadjárathoz épített négy „óriáshajó” közül a második.

A legendás vízi jármű feltételezett roncsait Ian Friel brit történész vette észre a Hamble folyó mentén fekvő Bursledonról készített légifelvételek tanulmányozásakor. Az 1930-as években ugyanezen a területen találták meg V. Henrik saját zászlóshajója, a Grace Dieu maradványait. A korszakból származó feljegyzések azt sugallták, hogy a Holigostnak is a térségben kell lennie.

A Historic England – korábban English Heritage – örökségvédelmi szervezet a következő néhány évben nagyszabású munkálatokat fog végezni a területen, hogy hanglokátorok, drónok és a faminták évgyűrűinek vizsgálata – dendrokronológia – révén minél többet megtudjon az iszapba süllyedt hajóról.

A Holigost 1415. november 17-én csatlakozott a királyi flottához, amelyben 1416 és 1420 között teljesített szolgálatot, kulcsszerepet játszva a százéves háború két meghatározó tengeri ütközetében. Bedford hercegének zászlóshajójaként szolgált Harfleurnél és Chef de Caux-nál, illetve Devon és Dorset grófjai által vezetett küldetésekben is részt vett.

A Holigostot egy hatalmas spanyol hajóból (Santa Clara) alakították ki, amely 1413-1414 után került az angolok kezébe. Neve az uralkodó Szentháromság iránti rajongását tükrözi. A hajónak 200 matrózból álló legénysége volt 1416-ban és nagyszámú katonaságot is szállított a háborúba. Hét ágyúja volt, de fegyverarzenáljában nyilak, csatabárdok és speciális lándzsák is voltak – írta a The Daily Telegraph brit napilap online kiadása.

A szakemberek reményei szerint a munkálatok értékes információkkal fognak szolgálni Henrik hajóhadáról, a korabeli angol és spanyol hajóépítési technikákról és arról, hogy milyen volt az élet a fedélzeten a 15. században. A palánkolt hajó nagyjából 740-760 tonnányi rakomány, fegyver, ember szállítására volt alkalmas és 30-40 méter hosszú lehetett. A fenntartására fordított hatalmas összegek ellenére a Holigost végül szivárogni és rothadni kezdett.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.