Közel nyolcórás űrsétát kellett tenni a szivárgás miatt

Scott Kelly és Kjell Lindgren mérnök 7 óra 48 percet töltött a világűrben a hűtőrendszer helyreállításán dolgozva.

MTI
2015. 11. 07. 9:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Scott Kelly parancsnok és Kjell Lindgren mérnök 7 óra 48 percet töltött a világűrben a hűtőrendszer helyreállításán dolgozva. A műveletek közben néhány cseppnyi ammónia elszivárgott, de ez nem jelentett veszélyt az asztronautákra. Ennek ellenére időt veszítettek azzal hogy ellenőrizniük kellett a szkafandereiket, nem jutott-e a mérgező anyagból öltözékükre. Az amerikai űrhivatal, a NASA tájékoztatása szerint ezt sikerült elkerülni. További időt vesztettek az űrhajósok azzal, hogy a Kelly jobb kezén lévő kesztyűn sérülést fedeztek fel, amely azonban, mint utóbb kiderült, nem volt jelentős. Bármilyen komolyabb sérülés veszélyezteti a szkafander hermetikusságát, az űrhajósok biztonságát.

A NASA abban bízott, hogy a két űrhajósnak lesz ideje arra, hogy elpakolják a tartalék hűtő elemeit. Kelly és Lindgren azonban kifutott az időből, és ez a feladat a következő űrsétákra maradt – mondta Dan Huot, a NASA szóvivője. Hozzátette, hogy erre az évre már nem terveznek több űrsétát. Az amerikai űrhivatalnak törölnie kellett azokat a terveit is, amelyek szerint az ISS-t felszerelik két új dokkolóegységgel. Előreláthatólag ugyanis 2017-ben köt ki az űrállomáson az első, asztronauták szállítására is alkalmas kereskedelmi űrhajó.

Az első dokkolóegység azonban idén júniusban megsemmisült, amikor két perccel az indítás után felrobbant a SpaceX amerikai magánvállalat Falcon 9 típusú hordozórakétája, amely egy teherűrhajót juttatott volna el a Nemzetközi Űrállomásra. A második dokkolóegységet jövőre küldik egy újabb SpaceX teherűrhajóval. Huot szerint a jövőbeli űrsétákon folytatják az ISS-t felkészítését az ilyen űrhajók fogadására.

Az amerikai űrhivatal 2011-ben kivonta a forgalomból kiöregedett űrsiklóflottáját, ezért jelenleg – az általa támogatott magánűrhajók elkészültéig – orosz Szojuz űrhajókkal küld fel és hozat le űrhajósokat a Föld körül 320 kilométeres magasságban keringő ISS-re. A NASA-űrhajósok szállításáért elsősorban két amerikai vállalat verseng: a SpaceX és az űrkutatási hivatal régi szerződéses partnere, a repülőgépgyártásáról közismert Boeing cég.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.