A két évvel ezelőtti labdarúgó-világbajnokság megnyitójának legnagyobb szenzációja volt, hogy a szertartásos kezdőrúgást egy mozgásképességét vesztett férfi végezte el. Az illető a sci-fikből ismert fémvázat viselt testén, amelyet a külső csontvázat jelentő angol kifejezéssel általánosan exoszkeletonnak hívnak. A váz helyettesítette izmait, ennek segítségével tudott felállni, illetve mozogni. Sőt a fejére helyezett érzékelők segítségével agyával volt képes a váz mozgását irányítani. A gerincsérülés miatt lebénult emberek agyának mozgatókérge ugyanis ép marad, ugyanúgy képes parancsokat küldeni a végtagok felé, csak a megszakadt idegi kapcsolat miatt az üzenet nem ér célba.
A brazil helyszín nem volt véletlen, hiszen Sao Paolóban van a világ egyik vezető kutatóintézete, amely az emberi agy és a számítógép között kapcsolatot teremtő interfészek fejlesztésével igyekszik jobbítani a bénult emberek életminőségén, a mozgás részleges élményét visszaadva számukra, olvasható a The Independentben. A mostani szenzáció kiindulópontja is ez a huszonöt ország tudósait összefogó Walk Again [Járj újra!] kutatóprogram volt. Nyolc olyan önkéntest vontak be a projektbe, akik sokszori vizsgálatok után is teljesen bénultnak minősültek (volt közöttük, aki már egy évtizede). Tehát a vizsgálatok és a kezelés megkezdése előtt semmit sem éreztek derékon alul, és egyáltalán nem voltak képesek mozgatni a lábukat.
A kutatók agytréningnek hívják a tíz hónapos programot. Erre azért van szükség, mert a robotváz mozgatásához szükséges gondolatokat is meg kell tanulni. Az ép mozgató idegrendszerű ember agya könnyűszerrel tud egyszerre a járással és mellette több más dologgal is foglalkozni. De amikor a fej fejszínén érzékelhető agyhullámok elemzéséből kell kisakkozni, hogy az illető most pontosan milyen mozgást kíván elvégezni, akkor elemi fontosságú a zavaró zajként viselkedő egyéb agyi aktivitást minimalizálni. Magyarul nagyon kell koncentrálni.
Az alanyok első feladata az volt, hogy képzeljék el, hogy gyalogolnak. Hogy legyen erről visszajelzésük, virtuálisvalóság-technológia (VR) segítségével megalkották számítógépes alteregójukat (avatarjukat), akit behelyeztek egy komputerizált térbe. Az alanyok VR-sisakot viselve „lenézhettek” a virtuális lábukra, és térbeli képen látták, amint az akaratuknak megfelelően mozog. Idővel belebujtatták őket az exoszkeletonokba, és az elsajátított mentális technika segítségével saját gondolataik segítségével irányíthatták a váz mozgását. Eddig ez kis túlzással szinte megszokott történetnek mondható, hiszen az emögött működő technológia már jó pár éve létezik.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!