A demenciakutatást segíti a népszerű mobiljáték

A kutatók most különböző demográfiai csoportok szerint bontják a kapott adatokat.

MTI
2016. 11. 17. 19:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Sea Hero Quest egy nyugalomba vonult tengeri felfedezőről szól, aki elvesztette az emlékezetét. A májusban bemutatott játékot már két és fél millióan játszották világszerte, a játék kortól és nemtől függetlenül tesztelte az emberek tájékozódó képességét, és ezzel hatalmas mennyiségű biztonságosan tárolt adat jutott a tudósok birtokába.

A játékosok által név nélkül a kutatás rendelkezésére bocsátott adatok elsődleges elemzését a University College London tudósa, Hugo Spiers vezeti, aki a tudományos munkában együttműködik a Kelet-angliai Egyetem professzorával, Michael Hornbergerrel.

Az elemzés eredményeit a kutatók a szerdán véget ért, ötnapos San Diegó-i Neuroscience 2016 konferencián ismertették. A legfontosabb megállapításuk szerint a játék alkalmas arra, hogy segítsen a demencia korai felismerésében. A kutatók hozzáfűzték, hogy már a játék klinikai alkalmazásán dolgoznak.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint 2015-ben a világon összesen 47,5 millió ember szenvedett demenciában, és az élettartam növekedése következtében a számuk nagyon gyorsan gyarapodik. 2030-ra várhatóan 75,6 millió demens lesz a Földön, 2050-re pedig az esetek jelenlegi száma több mint háromszorosára nő.

A demencia gyógyíthatatlan betegség, amely néhány fejlett országban már kezdi megelőzni a szívbetegséget a vezető halálokok között. A demencia az agy megbetegedése, leggyakrabban az Alzheimer-kór okozza. A mozgásképesség hanyatlásával, az emlékezet romlásával, a gondolkodás, a viselkedés megváltozásával, a tájékozódó képesség, a mindennapi tevékenységek elvégzéséhez szükséges képességek elvesztésével jár.

A mobiljátékból kapott adatok azt mutatták, hogy a férfiak és nők másképp tájékozódnak. Emellett az is kiderült, hogy az ember tájékozódási képességének hanyatlása már a korai felnőttkorban elkezdődik. A játékban részt vevő 19 évesek 74 százalékos biztonsággal értek célba, a 75 éveseknek viszont már csak a 46 százaléka jutott el a célig.

A kutatók rámutattak, hogy a kor előrehaladtával ugyan természetes jelenség a memória romlása, a tájékozódó képesség elvesztése azonban nem, viszont nagyon gyakran előfordul a demenseknél.

A Sea Hero Quest játékból nyert adatokból létrehozott viszonyítási alap segít kiszűrni a térbeli tájékozódásban bekövetkező változást még egészen korai stádiumban. Ez pedig diagnosztizálhatóvá teszi a demenciát még jóval az előtt, hogy a memóriaromlás miatt a betegség egyáltalán szóba kerülne. A korai diagnózis lehetővé teszi a páciensek megfelelő kezelését.

A kutatók úgy vélik, hogy mivel a játékból nyert adatok jelzik a térbeli tájékozódásban bekövetkező változást – a romlást és javulást is –, a jövőben gyógyszerek tesztelésére és kezelési módok hatékonyságának megállapítására is alkalmas lehet.

A további elemzések eredményeire még két évet kell várni. A következő időszakban a tudósok különböző demográfiai csoportok szerint bontják az adatokat, vizsgálják majd az iskolai végzettség tükrében, a földrajzi környezet alapján és a naponta alvással töltött idő szerint is.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.