– Hogyan lesz egy magyar fiatalemberből nagy presztízzsel bíró nemzetközi díj nyertese?
– A budai Szent Imre Gimnáziumba jártam középiskolába, ahol 2009-ben érettségiztem, majd két éven keresztül egy önkéntes program keretében a világot jártam. 2011-től négy éven át a University College London hallgatója voltam Angliában, ezt követően egy évet ösztöndíjjal Bolognában töltöttem.
– Mit adott önnek az angol egyetem?
– A brit oktatás nem arra koncentrál, hogy minél nagyobb mennyiségű tudást halmozzunk fel, hanem inkább arra, hogy képesek legyünk nagyon mélyen és önállóan belemerülni egy adott témába. Ez a hozzáállás sokat segített abban, hogy fejlesszem a gondolkodásomat, illetve, hogy ki is tudjam fejezni mindazt, ami foglalkoztat.
– Milyen végzettséget szerzett, és hogyan helyezkedett el vele?
– Az egyetemet 2015-ben fejeztem be, azóta egy birminghami cégnél dolgozom közlekedési mérnökként. Közlekedési modelleket készítünk, amelyek alapján a megrendelő eldönti, érdemes-e belevágni egy fejlesztésbe, például egy út kiszélesítésébe.
– Miről szólt a pályamunkája, amellyel kiérdemelte a 250 ezer font jutalommal járó Wolfson Közgazdasági Díjat?
– A pályázat során azt a javaslatot dolgoztam ki, hogy érdemes lenne a biztosítók bevonásával a megtett kilométerek alapján fizettetni az autósokkal az adókat, ezzel párhuzamosan ki kellene vezetni az üzemanyagok jövedéki adóját és az egyéb autózásra kirótt adókat is.
– Ha jól tudjuk, a magyar ekáer-rendszer többé-kevésbé hasonló elven alapul?
– Európában már több ország alkalmazza ezt a teherfuvarozásban, de szélesebb körben nem terjedt el, mert a rendszer kiépítése nagyon drága.
– A drága kiépítés mellett nem hiányoznának az adók is a rendszerből?
– A váltás után nullszaldós lenne a mérleg, és később nőne is a bevétel, mert évről évre több lesz a megtett kilométer. Az elektromos autók egyes szorzóval szerepelhetnének, míg a környezetszennyezőbb járművek a szennyezés mértéke szerint fizetnének kategóriánként többet. A dízelautók például kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, viszont jobban szennyeznek. Az új rendszerben az elektromos autók részesülhetnének nagyobb kedvezményben, így megtérül a nagyobb kezdeti befektetés, a vételár.