Ingyenpénz a multiknak

A már megtelepedett összeszerelő üzemeket nem érdemes támogatni. Azért bővítenek, mert egyre nagyobb a kereslet a termékeik iránt.

Wiedemann Tamás
2017. 08. 27. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bizonyára sokan emlékeznek még arra, amikor Antall József miniszterelnök személyesen hajtott le a szerelősorról 1992. március 13-án az első magyar gyártású Opel Astrával a szentgotthárdi gyárban. Azóta ezek a képsorok – az éppen aktuális kormányfővel – tucatszor ismétlődtek meg. A politikusok körében egyébként is népszerűek a gyáravatások. De vajon mennyire éri meg a magyar gazdaságnak az, hogy évekre szóló adókedvezményekkel és állami támogatásokkal több száz, az évtizedek alatt több ezer milliárd forintnyi közpénzt kaptak ilyen-olyan formában a hazánkba települt multinacionális cégek?

A rendszerváltás hajnalán, a KGST-piac összeomlásakor nemigen válogathatott az első szabadon választott kormány, hogy milyen befektetéseket támogat. Lényegében bármilyen invesztíciót szívesen láttak, hiszen az állami cégek becsődöltek, a legnagyobb kereskedelmi partner, a Szovjetunió padlót fogott. Antallék tehát kényszerpályán mozogtak.

Ma már azonban más a helyzet, és a rendszerváltás óta eltelt időszakban megtanulhattuk azt az alapvető közgazdasági leckét, hogy a külföldi működő tőkét nem vagy nem elsősorban az alacsony munkabér vonzza. (Ha ez így lenne, akkor Bulgáriába folyna a legtöbb tőke, míg Svédországból menekülnének a befektetők, holott pont fordított a helyzet.)

A hazánkba települt összeszerelő üzemek – Opel, Audi, Mercedes-Benz, Suzuki – és a beszállító cégek – Bosch, Continental, Magna, Denso – az autógyártás legegyszerűbb fázisát végzik itt: a legyártott alkatrészek összeszerelését. Még akkor is érvényes ez a leegyszerűsítés, amikor valaki meglátogatja a Bosch hatvani gyárát, és elcsodálkozik, hogy milyen modern alkatrészek készülnek a majd egy kilométer hosszú hevesi üzemben. Igen alacsony ezeknek az üzemeknek a hozzáadott értéke, éppen azért a járműgyártás igazi haszna nem Magyarországon, hanem az anyacég székhelyén csapódik le. Mindaddig így is marad, amíg az egész folyamat – vagyis a tervezéstől a marketingig – az anyaországban zajlik. Olyannyira alacsony az összeszerelő üzemek hozzáadott értéke, hogy a német szakszervezetek alig tiltakoznak, ha valamelyik autómárka kihelyezi a termelés ezen fázisát egy kelet-európai országba. A versenyképességi listán a német gazdaság pedig feljebb ugrik, hiszen az összeszerelő üzem kihelyezésével automatikusan javul az ország ezen mutatója.

Ahogy szombaton beszámoltunk róla, a Fidesz hatéves kormányzása alatt másfélszer több állami támogatást adott a nagyvállalatoknak, mint a szocialista kabinetek, szintén hatéves működést figyelembe véve. (Pedig Orbánék szerint a szocialisták voltak a multik barátjai, míg a Fidesz a kisvállalkozók pártján áll.) Ma már ott tartunk, hogy 11 millió forintos támogatást ad a kormány egy nagyvállalatnak, ha új munkahelyet hoz létre, vagyis évekre előre kifizeti a munkás bérét, amelyről egy kisvállalkozó csak álmodozhat. Az átlagfizetésekkel számolva, az államnak 15 év múlva jönne vissza ez a pénz, a cégek által, a bérek után fizetett adók és járulékok formájában. Addigra pedig már nagy valószínűség szerint robotok végzik majd az összeszerelés legtöbb folyamatát!

Közgazdasági értelemben helyes a külföldi cégek támogatása, ha nagyobb hozzáadott értékű és új beruházást valósít meg. (Ilyen például a Bosch tervezési részlege – ilyen is van! –, ahol több száz mérnököt foglalkoztat a német multi Budapesten, értelemszerűen az átlagbérek fölötti fizetéssel.) A már megtelepedett összeszerelő üzemeket azonban nem érdemes támogatni; ezek a cégek azért bővítenek, mert egyre nagyobb a kereslet a termékeik iránt. A kormány mégis saját sikerének és nem a világpiaci konjunktúrának tulajdonítja, hogy az autógyártók többet termelnek. Amit tehát, állítják maguk az érintettek, akkor is megtennének – tehát akkor is bővítenék a magyarországi gyáraik kapacitását –, ha egy fillér állami támogatást sem kapnának. De ahogy lapunknak elmondták: miért is ugranának el az ingyenpénz elől?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.