Sokan ellenérdekeltek az átalakításban, de kisebb „vízfej” kell

Nincs szükség parlamenti vizsgálatra az internetre feltett szakszervezeti videó miatt a fejlesztési minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára szerint.

NT
2012. 06. 11. 9:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Völner Pál, az MR1-Kossuth Rádió 180 perc című műsorában feltett kérdésre, hogy támogatják-e az LMP és az MSZP javaslatát a parlamenti testület felállítására, azt mondta: ha mindenre, aminek annyi valóságalapja van, mint a szakszervezetek által nyilvánosságra hozott videónak, bizottságot hoznának létre, akkor azok felemésztenék a parlamenti munkát. A két párt hetente áll elő különböző bizottságok létrehozására vonatkozó javaslatokkal. A parlamentnek 19 állandó bizottsága van, ha ezek nem tudják ellátni ezeket a feladatokat, akkor az Országgyűlés nem működőképes. Hinni kellene abban, hogy a parlament szervezete el tudja látni azokat a célokat, amelyekért létrehozták – tette hozzá.

Vállaja a konfliktusokat a Vaslady

Dávid Ilona a MÁV közelmúltban kinevezett elnök-vezérigazgatója a Magyar Nemzetnek korábban azt mondta, eltökélt a vállalat szervezeti átalakításában, és ebben a munkában maga mögött tudhatja a kormány támogatását. A lapnak arról is beszélt, vállalja a konfliktusokat, mert az a célja, hogy másfél év alatt jó irányba fordítsa a folyamatokat. Mint ismeretes, Dávid Ilona május 24-e óta munkaviszony keretében tölti be a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatói posztját, azt követően, hogy a GYSEV Zrt. május 23-i közgyűlése elfogadta lemondását a regionális vasúttársaság vezérigazgatói tisztségéről. Megírtuk azt is, Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. korábbi elnök-vezérigazgatója közös megegyezéssel távozott a nemzeti vasúttársaság éléről. Szarvas Ferenc 2010 augusztusa óta látta el feladatát. A Magyar Nemzet információi szerint Szarvas május 10-i távozásáig szabadságra ment.

Az Index „A mocskos, büdös IMF-re kennék a vasútbezárást” címmel közölt cikket szombaton egy videofelvételről, amely egy szakszervezeti–vasúti egyeztetésről készült. A videón a fejlesztési tárca képviselője azt állítja: vasúti vonalakat zárnak be a jövőben, csak megvárják, hogy ezt rá lehessen fogni a Nemzetközi Valutaalapra.

Nem tervezik a megszüntetésüket

Az államtitkár a rádióban közölte: pénteken a MÁV-Startnál volt egyeztetés a munkáltató és a szakszervezetek között, amelyen megfigyelőként vett részt a minisztérium háttérintézete, a Közlekedéstudományi Intézet menetrendi kérdésekben szakértő munkatársa. Völner Pál leszögezte, hogy sem most, sem a közeljövőben nem tervezik vasúti vonalak megszüntetését.

Az államtitkár kifejtette, hogy vegyesek a tapasztalatok a bezárt vasútvonalak újraindításával összefüggésben, ugyanis nem mindenütt jött vissza a prognosztizált utaslétszám. A legutóbbi járatszűkítések ezért ezeket a vonalakat is érintették.

A személyszállítási törvényben az szerepel, hogy ahol jobb a minőség és jobbak a feltételek, ott előnyben részesítik a kötött pályás közlekedést. Bizonyos fővonalak mellett létjogosultsága van a kötött pályás közlekedés előnyben részesítésének a buszos ráhordás mellett, de vannak olyan mellékvonalak, ahol ez a rendszer nem életképes – jegyezte meg Völner Pál.

Többlépcsős átalakítás

Az egyeztetésről készült videóban a minisztérium képviselője arról is beszél, hogy olyan vonalakat újítanak fel, amelyeknél nincs szükség a munkára. Völner Pár kifogásolta, hogy a szakértő ezt a véleményét nem jelezte a tárcának. Hozzátette: a vonalfelújítások ügyében nincs korrupció. Elmondta: a vasutat több lépcsőben alakítják át. Ennek részeként külön pályafenntartási, illetve személyszállítási szerződést kötöttek a MÁV-val.

Két fő cégcsoportot kell létrehozni: a pályafenntartó, illetve a személyszállító társaságot. Ezt a két dolgot hajlandó az állam finanszírozni, a többi tevékenységet „ki kell vinni a piacra” – mondta az államtitkár. Hozzátette: a MÁV új vezetése már több területen elkezdte a munkát, például az intercity vonatokon wifi-elérhetőséget biztosító, konformot növelő beruházást hajtanak végre a fővonalakon.

A kisebb „vízfej” jobb átláthatóságot biztosíthat

Völner Pál szerint sokan ellenérdekeltek az átalakításban. Megjegyezte: ha kisebb a „vízfej” a cégnél, akkor az azt is jelentheti, hogy a szakszervezeteknél is kisebb szervezeti egységre lesz szükség.

A videofelvétellel kapcsolatban azt mondta: a szakszervezetnek meg kellett volna keresnie a tárcát az „igazolatlan állítások” ügyében; nem kellett volna a felvételt feltennie az internetre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.