Postai úton érkező kéretlen reklámok: ki járhat el?

Már kiírta, hogy nem kér reklámújságot, mégis tele van a levelesládája? Itt a megoldás!

2015. 02. 02. 18:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kéretlen reklámozással kapcsolatban meg kell különböztetnünk az elektronikus úton, a távközlési eszköz útján, és a postai úton (címzetten vagy címezetlenül) terjesztett kéretlen küldeményeket.

Bejegyzésünket három témakör köré rendezve olvashatta az elmúlt hetekben. Sorozatunkat a kéretlen elektronikus hirdetésekkel (e-mail, hírlevél, SMS, fax útján érkező kéretlen reklámküldemények) kezdtük, múlt héten a telefonon érkező megkeresésekről, most pedig a postai úton címzetten vagy címzés nélkül eljuttatott küldeményekről ejtünk szót.

Vannak akik szívesen tájékozódnak reklámok útján. Ők szórólapokat, reklámújságokat, e-mailben kapott hírleveleket böngészve szélesítik látókörüket az áruk, szolgáltatások választéka, ára, fellelhetősége vonatkozásában, keresik a legkedvezőbb ajánlatot egy-egy termék vagy szolgáltatás megvásárlására.

Megeshet azonban, hogy a reklámok csak ideig-óráig jelentenek segítséget, majd miután feliratkoztunk jó néhány hírlevélre, elérhetőségünkhöz különféle adatbázisokból hozzájutva kapunk hozzá pár további reklámküldeményt, azt vesszük észre, hogy postaládánkat, e-mail fiókunkat felnyitva a beáramló reklám dömping már nagyobb káoszt, mint átláthatóságot okoz. Már nem látjuk a fától az erdőt, és szabadulnánk az egész zűrzavarból. Még rosszabb, ha nemcsak szabadidős tevékenységünket zavarja meg ez a jelenség, de egyes munkahelyi folyamatokat is átláthatatlanná tesz a folyamatosan érkező reklámáradat.

A kéretlen postai reklámokat két nagyobb csoportba lehet osztani: címzett illetve címzés nélküli küldemények.

Címzett postai reklámküldemény természetes személy, mint a reklám címzettje részére közvetlen üzletszerzés útján a címzett előzetes és kifejezett hozzájárulásának hiányában is küldhető, a reklámozó és a reklámszolgáltató azonban köteles biztosítani, hogy a reklám címzettje a reklám küldését bármikor ingyenesen és korlátozás nélkül megtilthassa. Megtiltás esetén az érintett személy részére reklám közvetlen üzletszerzés útján a továbbiakban nem küldhető!.

A visszavonó nyilatkozat megtételére, illetve a reklám küldésének megtiltására mind postai úton, mind pedig elektronikus levél útján lehetőséget kell biztosítani úgy, hogy a nyilatkozatot tevő személy egyértelműen azonosítható legyen. Ekkor egyértelműen és szembetűnően tájékoztatni kell a címzettet arról a címről és egyéb elérhetőségről, ahol a hozzájáruló nyilatkozat visszavonható, illetve a reklám küldésének megtiltása iránti igényét bejelentheti.

Továbbá az első alkalommal küldött reklámküldeménynek tartalmaznia kell a lemondást lehetővé tevő, postai úton címzett, térítésmentesen feladható és könyvelt küldeményként, igazolható módon kézbesített válaszlevelet. (A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény szabályozása).

A kéretlen, címzetlen, postaládába bedobott szórólapok ellen ma a fogyasztóknak kevés lehetőségük van tenni, mivel a reklámok terjesztése nehezen követhető, hatóságilag szinte kivitelezhetetlen az ellenőrzése, amellett hatásköre sem biztosított egy közigazgatási szervnek sem.

A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény (a továbbiakban: Grt.) 6. § (1) bekezdése : „Ha külön törvény eltérően nem rendelkezik, reklám természetes személynek mint reklám címzettjének közvetlen megkeresése módszerével (a továbbiakban: közvetlen üzletszerzés), így különösen elektronikus levelezés vagy azzal egyenértékű más egyéni kommunikációs eszköz útján – a (4) bekezdésben meghatározott kivétellel – kizárólag akkor közölhető, ha ahhoz a reklám címzettje előzetesen egyértelműen és kifejezetten hozzájárult.”

A Grt. 6. § (3) bekezdése szerint: „Az (1) bekezdés szerinti hozzájáruló nyilatkozat bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható. Ebben az esetben a nyilatkozó nevét és minden egyéb személyes adatát az (5) bekezdésben meghatározott nyilvántartásból haladéktalanul törölni kell, és részére reklám az (1) bekezdésben meghatározott módon a továbbiakban nem közölhető.”

A (4) bekezdés szerint címzett reklámküldemény természetes személy mint a reklám címzettje részére közvetlen üzletszerzés útján a címzett előzetes és kifejezett hozzájárulásának hiányában is küldhető, a reklámozó és a reklámszolgáltató azonban köteles biztosítani, hogy a reklám címzettje a reklám küldését bármikor ingyenesen és korlátozás nélkül megtilthassa. Megtiltás esetén az érintett személy részére reklám közvetlen üzletszerzés útján a továbbiakban nem küldhető.

A jogszabályról bővebben itt tájékozódhat: http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=117843.251821

A Magyar Posta Zrt. közel 25 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik a szórólap-terjesztési piacon. Amennyiben amellett döntenek, hogy egyáltalán nem kérnek ilyen típusú reklámkiadványt, úgy érdemes a Magyar Posta területi fiókjánál kérni, hogy a cég által terjesztett kiadványokból az illető számára ne közvetítsenek.

Emellett érdemes levelet írni a postaládába mégis szórólapot eljuttató hirdető cégeknek, és arra kérni őket, tartsák tiszteletben a postaládák tulajdonosainak kéréseit, az ezt jelző feliratokat. A szórólapterjesztő alkalmazott kifogásolható viselkedése ellen a szórólapon szereplő cégnél, mint munkáltatójánál, illetve megbízójánál tehet panaszt. Amennyiben párt reklámcélú küldeményéről volt szó, úgy a párt helyi szervezetnél is tehet ez ügyben panaszt.

Bevált gyakorlat postaláda mellé egy szórólapgyűjtő alkalmatosságot kihelyezni, mivel így nagy valószínűséggel nem a postaládába, hanem a szórólap gyűjtőbe fogják dobni a kéretlen leveleket.

További hasznos információk: www.nfh.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.