Kik döntenek a sztrádákról?

Putsay Gábor
2001. 05. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kilencvenes évek eleje óta több fórumon felvetődött, hogy miért sürgős autópályákat építeni, melyek azok a politikai, szakmai vagy társadalmi indokok, amelyek alapján meghatároznak egy nyomvonalat, melyek azok a területek, amelyek elsőbbséget élveznek. Az autópályák a nemzet gyarapodását szolgálják, úgy is lehetne fogalmazni, hogy a mai lüktető világban szegénységre ítéltetett az az ország és régió, amelynek területén nem a kor követelményeinek megfelelő infrastruktúra működik.Magyarországon azok a régiók tartották a lépést az elmúlt tíz évben a fejlett Nyugat-Európával, ahol megfelelő úthálózat állt rendelkezésre. Itt a legalacsonyabb a munkanélküliség, a külföldi cégek elsősorban itt telepednek meg, ahol autópálya és gyorsforgalmi út halad, ott a városok és települések lakói többnyire mentesülnek az átmenő forgalom piszkától. Az északi, a keleti vagy a délkeleti megyékben az előbb említett területekhez képest mintha megállt volna az élet, lényegesen nagyobb a munkanélküliség, a nagyberuházásokat pedig csak hírből ismerik.Ennek megfelelően kell a döntéshozóknak cselekedniük: az autópályák – amelyekből egy meghatározott időn belül csak kevés épülhet, hiszen nagyon sok pénzbe kerül – merre haladjanak, mely területeknek van szükségük elsődlegesen a mihamarabbi felzárkózásra. Magyarországon két fő érv határozza meg az autópálya-építést: az ország tranzitszerepe, és az elmaradt térségek felzárkóztatása. Geopolitikai helyzetünkből adódóan meghatározó a tranzitútvonalak fejlesztése, hiszen a tíz helsinki folyosóból négy hazánkon halad keresztül. Mivel a környező országoknak is kedvező e tekintetben a helyzetük, a tranzitból az az állam húz hasznot, amelynek fejlett a hálózata.A tízéves autópálya-program – amelyet a közelmúltban fogadott el a kormány – első szakaszában az M3-as és az M7-es fejlesztéséhez kezdtek hozzá. Az M3-asnak sajátságos a helyzete, hiszen az autópálya egyrészt az V. európai folyosó mentén halad, másrészt a keleti régiók felé épül, ahol az elkövetkező években az ott élők számára kitörési lehetőséget teremt.Azt követően, hogy egy autópálya megépítéséről döntés születik, a beruházással megbízott társaság több nyomvonaltervet készít. Ilyenkor két eset lehetséges: egy település ragaszkodik ahhoz, hogy az új út a közelében haladjon, ám sokszor egy közösség, egy szervezet a háborítatlansága érdekében, illetve a környezet védelmében hallani sem akar az autópályáról. Az elmúlt évek során többször módosítani kellett ilyen esetek miatt a nyomvonalat. A szándék megvan, a forrás rendelkezésre áll, a dél-balatoni autópálya egy szakaszára például még mindig nem lehetett megkérni az építési engedélyt a kőröshegyi viták miatt. Ugyanígy az M0-s keleti szakaszán is közösségi problémák merültek fel. Az autópályák építésénél elsődleges szempont lett a környezet megóvása, egyes területeken egyáltalán nem vagy csak jelentős többletberuházások árán haladhat autópálya. A nyomvonalak véglegesítésekor a beruházásért felelős társaságnak, illetve a szakminisztériumoknak számos szakhatósági véleményt kell figyelembe venniük. Több, egymástól független engedély szükséges ahhoz, hogy egy nyomvonalon megindulhassanak a munkagépek. Az autópályaépítésről mint nagyberuházásról a politikusok határoznak, az azonban, hogy végül hol halad a sztráda, a kisebb közösségek és az őket képviselő szakhatóságok döntésén múlik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.