Kiderült, miért támogatja a háborút Franciaország

Párizs és Kijev megállapodást kötött arról, hogy egy francia autóipari óriás drónokat fog gyártani a háború sújtotta Ukrajnának. Ez az óriáscég a Renault, amely éppen a bejelentést megelőzően kényszerült arra, hogy megszabaduljon a vele partnerségben álló Nissanban lévő részesedése nagy részétől.

2025. 06. 13. 21:49
Renault Fotó: AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Renault még a tetemes tőkeveszteséget is vállalta az eladott részvényeken, hogy készpénzhez jusson, amely javíthatja befektetői hitelminősítését, amire a háború által sújtott Ukrajna dróngyártása miatt lehetett szükség – írja a Tényellenőr.

háború
Franciaország megállapodást kötött a háború sújtotta Ukrajnával (Fotó: AHMED BENAZZOUZ / Hans Lucas)

A Renault–Nissan–Mitsubishi csoport 2017-ben még a világ legnagyobb autógyártója volt, mára már a tízben sincs. Most a háborún akarnak pénzt keresni, és visszakapaszkodni.

Sébastien Lecornu védelmi miniszter a közelmúltban bejelentette, hogy egy nagy francia autógyártó cég partnerséget kezdeményezett Kijevvel dróngyártás céljából. Később kiderült, ez a cég a Renault.

A Renault gazdálkodása megsínylette az elmúlt hét év egymást követő válságait. A visszaesés 2018-ban kezdődött, amikor Japánban letartóztatták a Renault és a Nissan elnök-vezérigazgatóját, Carlos Ghosn-t, aki az egész csoportot is vezette. A brazil származású, de francia és libanoni állampolgársággal is rendelkező Ghosn-t azzal gyanúsították meg a japán hatóságok, hogy elsikkasztotta a Nissan pénzét, hogy saját luxuséletmódját fedezze belőle. 

Egyes elméletek szerint a botrány hátterében az állt, hogy a japán kormánynak nem tetszett a francia kormány agresszív térnyerése a Nissanon belül (a francia állam nem sokkal korábban növelte részesedését a Renault-ban, amely 43,4 százalékos részvényhányaddal rendelkezett a Nissanban), ezért folytattak boszorkányüldözést Ghosn ellen. 

Kitartottak a vezérigazgató mellett, egészen addig, amíg Ghosnt 2018 végén filmbe illő körülmények között egy cselló tokjában Libanonba nem csempészték – akkor kénytelenek voltak leváltani (hivatalosan lemondott).

A Renault–Nissan belháború öt éven át tartott. Egy ideig úgy tűnt, hogy felbomlik a szövetség, végül a franciák rákényszerültek, hogy a Nissanban meglévő részesedésüket fokozatosan 15 százalékra csökkentsék. Ez a teljes vállalatcsoport profitrátájára jelentős hatást gyakorolt, a csoport 2,8 milliárd eurós eredményét 2 milliárd euróval rontotta. 

A 800 millió eurós 2024-es csoportos eredmény jelentős visszaesés a 2023. évi 2,2 milliárdos csoporteredményhez képest. Ráadásul a Covid miatt a globális autópiac is visszaesett, így nem meglepő, hogy új területen próbálkozik bevételei növelésével a vállalatcsoport. 

Borítókép: Renault (Fotó: AFP) 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.