A vágómarhatartás csak mellékiparág

Vágómarha-tenyésztés Magyarországon gyakorlatilag nem létezik, a marhahús a tejipar melléktermékeként jelenik meg. Az elmúlt évtizedben a hústermelésben 68 százalékos, az állatállományban negyvenszázalékos visszaesés következett be – mondják ki az Európai Bizottság országjelentésének készítői.

2002. 08. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindössze hétszázezer szarvasmarha van az országban, amelyből 370 ezer tehén. A legtöbb marhát Hajdú-Biharban tartják, és a gyepterület is ebben a megyében a legmagasabb. 75 ezer szarvasmarhából 37 ezer a tehén, a gyepterület pedig 133 ezer hektár, ami a mezőgazdasági terület 27 százalékát teszi ki.
A meglehetősen sötét kép hátterében részben a szarvasmarha-állomány kilencvenes évek eleji tudatos csökkentése áll, amikor az állam fizetett a tehénkivágásokért. Az évről évre csökkenő hústermelés másik oka, hogy a magyar piacon hagyományosan nem számít vezérterméknek a marhahús. Az egy főre eső marhahúsfogyasztás meglehetősen alacsony: mindöszsze 4,4 kilogramm/fő évenként.
A marhahús iránti kereslet és a marhatartási kedv élénkítése érdekében szükség lenne olyan népszerűsítő akciókra, mint amilyeneket Nyugat-Európában szerveznek a BSE-kór miatti fogyasztás visszaesése miatt – vélekedik Karalyos Zsolt, a legnagyobb szarvasmarha-állománnyal rendelkező Hajdú-Bihar megyei szövetkezet titkára. Ezek a programok bizonyíthatóan eredményesek voltak, hiszen Európa országaiban kétszer-háromszor annyi szarvasmarhát tartanak, mint Magyarországon. A nagyobb marhalétszám azért is szerencsés lenne, mert a kedvezőtlen adottságú földek művelésből való kivonás után legelőként kitűnően hasznosíthatóak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.