Áktyábr huszonharmadika

Sebeők János
2002. 10. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vajon azok a csecsen terroristák, akik épp október huszonharmadikán szállták meg az egyik moszkvai színházat – színház az egész világ –, tudták-e, hogy nekünk, magyaroknak mit jelent október huszonharmadika? Tudták-e, hogy egy ugyancsak kis nép e szent napon kelt föl a nagy „testvér” ellen? Áktyábr huszonharmadika: ruszkik haza! Nekünk dátum e szám – másnak térkép e táj, nekem szülőhazám, hazám, hazám? Másnak az igazi dátum, mely a moszkvai terrorakciót úgymond fémjelzi, s időbe hozza: 2001. szeptember 11.
E dátum nyomán minősítve, a mostani cselekmény minden eddiginél inkább lesz terrorakció, s minden eddiginél kevésbé lesz szabadságharc. Mondják: a vegyi fegyver a szegények atombombája. A terrorizmus pedig a tehetetlenség metakommunikációja. Olyasfajta jel, mint amit az öngyilkos küld szerettei felé. Végső elkeseredés szülte negatív gesztus. Üzenet a nemzetközi közmegegyezés árnyékosabbik feléről. Valamikor mindket is úgymond „megegyeztek”. Az akkori status quo „megegyezte” függetlenségünk és szabadságunk nemlétét, éspedig a harmadik világháború eshetőségére való hivatkozással. Azóta végbement a harmadik világháború, anélkül, hogy kitört volna, s újrarajzolta a határokat. A Szovjetunióról, e nagy, északi Antarktiszról iszonyatos méretű jégtömbök szakadtak le, mint például Kazahsztán, s kisebbek, mint például balti államok. A kontinentális tömb, ami maradt: az Orosz Szövetségi Köztársaság. Aki ezen belül akar kívül lenni, az ma ugyanúgy anakronisztikus, mint egykor az, aki a Varsói Szerződésen belül kívánt kívül lenni. Új arisztokraták és új páriák, nép-arisztokraták és néppáriák a láthatáron. Mi, magyarok rövidesen belépünk az első osztályba, first class, az úgynevezett első világba – tetszenek emlékezni, ugye: van első világ; a fejlett tőkés országok, második világ; szocialista országok és harmadik világ: fejlődő országok –, s hovatovább immár az európai nagybácsi jóindulatú távolságtartásával tekintünk majd a mai közmegegyezés páriáira, legyenek azok csecsenek, kurdok, tibetiek.
A 2002. áktyábr huszonharmadika és az 1956. október huszonharmadika közti párhuzam a megengedhető és megengedhetetlen eszközök, illetve a kegyelem és akarat viszonyát veti föl. Feljogosíthat-e bármekkora gyalázat is egy népet arra, hogy banditaeszközökhöz nyúljon? Hogy a kihullott vért a vér s a golyó szórásával torolja meg? S erkölcsös-e küzdeni akkor, amikor az erőviszonyok egy küzdelmet eleve reménytelenné tesznek? A kérdés világosi jellegű. Harcolni az utolsó emberig, vagy mint Éva mondá a Tragédiában, ah élni, élni, élni…
Bizonyos pillanatok megengedik az akaratnak, hogy erő legyen. Más pillanatok viszont az akarást nyögésbe sújtják. Mi, magyarok megéltük az akarat hiábavalóságát – nem az akarat diadalát, mert az Leni Riefenstahl kultuszfilmje –, s megéltük a kegyelem eljövetelét is. Egyértelmű, hogy ötvenhatban nagyobb akarás volt bennünk, mint nyolcvankilencben. Mégis, utóbb sikerült. A kegyelem akkor engedte meg, avagy, ahogy Virág elvtárs mondaná, a nemzetközi helyzet akkorra fokozódott odáig.
Vajon mikor fog a nemzetközi helyzet odáig fokozódni, hogy a közmegegyezés kiemelt oldalára átkerüljenek a mai páriák? Mikor fog látható anyóképével rámosolyogni a Hold a csecsenekre, a kurdokra, a tibetiekre? Ki tudja. Egy tény, most épp az a pillanat van, amikor az akarat mindenkit veszélyeztethet. Mindannyiunkat, akik a nagy színházban bámész nézők vagyunk. És egy tény, hogy a kegyelemnek még nincs szemmel látható jele.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.