– Bármiből lehet sétálóutcát csinálni, akár az Andrássy útból is. A megközelítés mindig az, hogy a területnek éppen adott pillanatban mi a funkciója, és van-e olyan reális érv, ami miatt meg lehet vagy meg kell-e változtatni – mondta el a Magyar Nemzetnek Kőrösi Koppány fejlesztéspolitikai szakértő. A Budapest Műhely alapítója kiemelte: azt kell először megnézni mindig, hogy mire használja az utcát a lakosság.

Ha például egy utcán nagyobb átmenő forgalom van, meg kell vizsgálni, van-e bármilyen alternatív útvonal, amin az a forgalom el tud menni. Nagyon jó példa a sétálóutca kialakítására a déli Váci utca funkcióváltása. Ott ugyanis még busz is járt, mielőtt a kilencvenes években sétálóutcává építették át. A funkcióváltásra azért volt lehetőség, mert
a Belgrád rakpart át tudta venni a kérdéses szakasz szerepét.
– A mostani sétálóutcáknál az van, hogy ezeket a közterületeket a lakosok arra használják, hogy ott tárolják az autóikat, mert nem tudják őket máshol lerakni. Nagyon fontos ugyanakkor, hogy az autó tulajdonlása és használata elválik egymástól a belvárosban. Az emberek a belvárosokban nem azért tartanak autót, mert minden nap használni akarják, hanem mert különleges alkalmakkor veszik elő – emelte ki Kőrösi Koppány.
Elüldözik a lakókat a belvárosból
A szakember Bécset hozta példának. Az osztrák főváros első kerületében található ezer főre vetítve a legtöbb autó az egész városban, miközben gyakorlatilag autómentes belvárosa van Bécsnek. Ezt pedig úgy sikerült megoldani, hogy ott több mint nyolcezer mélygarázshelyet alakítottak ki.
Sokkal jobban, barátságosabban, gyalogszerrel élhetőbb város tud lenni, ahol van hová letenni az autót, és ahol nem kiürül, gettósodik, szlömösödik a belváros, mint Budapesten.
– Ha meg akarom tartani a lakosságomat, és nem el akarom üldözni, akkor kell, hogy biztosítsam számára, hogy meg tudjon állni a lakásához minél közelebb autóval, ahol kipakolhat, majd pedig el tudja vinni a járművét a két háztömbre lévő parkolóházba – jelentette ki a fejlesztéspolitikai szakértő. Kőrösi Koppány szerint az alapfeltételt nem biztosítja Budapest, mert a fővárosban nem épültek meg a kiszolgáló infrastruktúrák, enélkül pedig a sétálóutcák és az autómentes belváros koncepcióval csak a lakosságot üldözik el a belsőbb kerületekből.