Sehol sem a lakók akarnak sétálóutcát

Budapesten a motorizáció jóval később indult, mint Nyugat-Európában, ezért nálunk jelentős a lemaradás például a parkolási infrastruktúra területén is – mutatott rá Kőrösi Koppány. A fejlesztéspolitikai szakértő kiemelte: azok után lehet a sétálóutcák létrehozásáról érdemi vitát folytatni, hogy a belvárosban élők a közterületek helyett parkolóházakban és mélygarázsokban tudják tárolni a gépjárműveiket, miközben elérhető marad a korlátozott idejű megállás a lakóhelyük közvetlen közelében.

2025. 07. 21. 19:20
Újabb utcát zártak el az autósok elől
Újabb utcát zártak el az autósok elől
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Bármiből lehet sétálóutcát csinálni, akár az Andrássy útból is. A megközelítés mindig az, hogy a területnek éppen adott pillanatban mi a funkciója, és van-e olyan reális érv, ami miatt meg lehet vagy meg kell-e változtatni – mondta el a Magyar Nemzetnek Kőrösi Koppány fejlesztéspolitikai szakértő. A Budapest Műhely alapítója kiemelte: azt kell először megnézni mindig, hogy mire használja az utcát a lakosság.

Belváros hőség kánikula
Nem a lakosok igénye a sétálóutca, hanem akik ott szeretnének sétálni (Fotó: Polyák Attila)

Ha például egy utcán nagyobb átmenő forgalom van, meg kell vizsgálni, van-e bármilyen alternatív útvonal, amin az a forgalom el tud menni. Nagyon jó példa a sétálóutca kialakítására a déli Váci utca funkcióváltása. Ott ugyanis még busz is járt, mielőtt a kilencvenes években sétálóutcává építették át. A funkcióváltásra azért volt lehetőség, mert

a Belgrád rakpart át tudta venni a kérdéses szakasz szerepét.

– A mostani sétálóutcáknál az van, hogy ezeket a közterületeket a lakosok arra használják, hogy ott tárolják az autóikat, mert nem tudják őket máshol lerakni. Nagyon fontos ugyanakkor, hogy az autó tulajdonlása és használata elválik egymástól a belvárosban. Az emberek a belvárosokban nem azért tartanak autót, mert minden nap használni akarják, hanem mert különleges alkalmakkor veszik elő – emelte ki Kőrösi Koppány.

 

Elüldözik a lakókat a belvárosból

A szakember Bécset hozta példának. Az osztrák főváros első kerületében található ezer főre vetítve a legtöbb autó az egész városban, miközben gyakorlatilag autómentes belvárosa van Bécsnek. Ezt pedig úgy sikerült megoldani, hogy ott több mint nyolcezer mélygarázshelyet alakítottak ki.

Sokkal jobban, barátságosabban, gyalogszerrel élhetőbb város tud lenni, ahol van hová letenni az autót, és ahol nem kiürül, gettósodik, szlömösödik a belváros, mint Budapesten.

– Ha meg akarom tartani a lakosságomat, és nem el akarom üldözni, akkor kell, hogy biztosítsam számára, hogy meg tudjon állni a lakásához minél közelebb autóval, ahol kipakolhat, majd pedig el tudja vinni a járművét a két háztömbre lévő parkolóházba – jelentette ki a fejlesztéspolitikai szakértő. Kőrösi Koppány szerint az alapfeltételt nem biztosítja Budapest, mert a fővárosban nem épültek meg a kiszolgáló infrastruktúrák, enélkül pedig a sétálóutcák és az autómentes belváros koncepcióval csak a lakosságot üldözik el a belsőbb kerületekből.

Nem a lakosok igénye a sétálóutca, hanem akik odamennek sétálgatni.

A helyzet ugyanaz, mint az alsó rakpart esetében. Ott született egy új igény, miszerint gyalogosan is szeretnék egyre többen használni a rakpartot. Azonban jelenleg észak–déli közlekedési folyosó funkciója van a rakpartnak. A szakasznak nincsenek alternatívái, így pedig nincsenek meg a feltételei a funkcióváltásnak – emelte ki Kőrösi Koppány. Szerinte a főváros belső kerületeinek közterein sem oldható meg az átalakításuk, amíg a jelenlegi funkciókat nem sikerül hatékonyan kiváltani.

Borítókép: A lezárt Tűzoltó utca (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.