Eva: lazítások és megszorítások

A mikro- és kisvállalkozások számára csábító alternatívát jelenthet az egyszerűsített vállalkozói adó januári bevezetése. A potenciális jelentkezők számát ugyanakkor jelentősen leszűkítheti, ha – az eredeti tervvel szemben – az adó- vagy járulékhátralék is kizáró okká válik. A jelenlegi változat szerint nem élhetnek az evával az adószámos magánszemélyek sem.

Barát Mihály
2002. 10. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Formálódik az egyszerűsített vállalkozói adóról (eva) szóló törvénytervezet végleges verziója: ez több ponton jóval engedékenyebb az előzetesen nyilvánosságra hozott változatoknál, ám még így is bőven tartalmaz olyan kikötéseket, amelyek kizáró okként felmerülhetnek.
Az eva koncepciója a „számlagyártás” legalább részleges megszüntetésére épül: a törvény célja az, hogy egy új átalányadó bevezetésével csökkentse a kisvállalkozások adminisztrációs terheit, az előzetesen megállapított adómérték révén pedig az érintett vállalkozók tiszta lelkiismerettel nézhetnek szembe az esetleges adóellenőrzésekkel. A tervezet elkészítésekor ugyanakkor gondolni kellett az államkassza érdekeire is, ezért számos, megkötést jelentő passzus is a törvénybe kerül.
Az első és legfontosabb kitétel az árbevétel kérdése. Az eredeti, bruttó tízmilliós árbevételi határon engedett a kormányzat, így jelen állás szerint az eva évi, általános forgalmi adóval együtt számolt 15 millió forintos árbevételig választható. Az adóalanyi kör is szélesedett az eredetihez képest: így választhatják az evát az egyéni vállalkozók, a közkereseti társaságok, a betéti társaságok, a korlátolt felelősségű társaságok, a szövetkezetek, az erdőbirtokossági társulatok, a végrehajtói és ügyvédi irodák, illetve a szabadalmi ügyvivői irodák is.
Az adószámos magánszemélyek ugyanakkor nem tartoznak az evakörbe: ez azt jelenti, hogy csaknem nyolcvanezren nem élhetnek az új átalányadó lehetőségével, pont az eredetileg megcélzott szegmensből. A hetvennyolcezer nyilvántartott adószámos magánszemély jelentős része ugyanis nehezen költségelhető, szellemi szabadfoglalkozást végez, és árbevétele bőven a 15 milliós határ alatt van. Ha az adószámos magánszemély úgy is dönt, hogy az eva választhatósága érdekében még az idén változtat működési formáján – például egyéni vállalkozó lesz –, az új átalányadóra akkor is 2004-ig kell várnia.
Az egyéni vállalkozóknál feltételként szerepel, hogy legalább egy egész és egy töredék éve folyamatosan végezzék tevékenységüket, a társaságoknál pedig az, hogy ugyanennyi ideje változatlan szervezeti formában működjenek. Értelemszerűen kizárják az eva-körből azokat a vállalkozásokat, amelyek felszámolási vagy végelszámolási eljárás alatt állnak. Kizáró okot jelent az ismételt számla- vagy nyugtaadási kötelezettség elmulasztása miatt kiszabott mulasztási bírság is. (Ilyesmit az eva-alanynak sem éri meg majd begyűjteni, mert automatikusan négyévi kizárást jelent.)
A potenciális evakört derekasan leszűkítheti az az – egyébként teljesen logikus – ellenzéki módosító indítvány is, amely szerint kizárnák az evázók közül az adó- vagy járuléktartozással bíró adóalanyokat is. További megkötést jelent, hogy az új átalányadót választó egyéni vállalkozó csak akkor lehet adóalany, ha az a gazdasági társaság, amelyben netán 10 százalékot meghaladó szavazati jogot biztosító részesedéssel rendelkezik, nem kíván élni az eva nyújtotta lehetőséggel. Kizár a törvénytervezet bizonyos tevékenységi köröket is: nem választhatja az evát, aki az adott adóévben a jövedéki törvény hatálya alá eső vagy pénzügyi tevékenységet végez. A bruttó árbevétel 15 százalékát jelentő eva megfizetésével a vállalkozások kiváltják a társasági adót, az osztalék utáni személyi jövedelemadót, a cégautó adóját és az áfát is. (Az egyéni vállalkozóknál nem a társasági, hanem értelemszerűen a személyi jövedelemadót váltja ki az eva.)
Az evát választó vállalkozásnak jóval kevesebb adminisztrációs teendőjük lesz, főleg ha figyelembe vesszük a nyilvántartási kötelezettség jelentős mértékű szűkülését. Igaz, hogy az átalányadó alkalmazásának tényét minden év december 20-ig be kell jelenteni az adóhatóságnak, ám ezért cserébe a bevallás menete jelentősen leegyszerűsödik. A szokásos, leggyakrabban a minimálbér után befizetett járulékok lerovása után már csak az évi egy bevallás és a negyedévenkénti adóelőleg-fizetés marad fenn mint kötelezettség.
Az előterjesztést készítő pénzügyi tárca vezetői optimisták az új átalányadóval kapcsolatban: a kieső bevételeket szerintük nagyjából ellensúlyozzák azoknak a többletbefizetései, akik a „nyugodtabb lelkiismeret” és az egyszerűbb könyvelés érdekében vállalják a több adó megfizetését is. Az viszont, hogy ténylegesen hányan választják az evát, csak év végén derül ki: a különböző forrásokból származó becsléseknek igen nagy a szórása, a skála néhány tízezertől egészen félmillió potenciális adózóig terjed.
***
FONTOSABB FELTÉTELEK AZ EVÁNÁL
• max. bruttó 15 millió forint éves árbevétel
• legalább kétéves működés (az egyik tört év is lehet)
• változatlan szervezeti forma
• számla- vagy nyugtaadási kötelezettség elmulasztása miatt
nem marasztalták el az evát választót
• nem állhat felszámolás vagy végrehajtás alatt
***
EVAALANY LEHET
• az egyéni vállalkozó
• a közkereseti társaság
• a betéti társaság
• a korlátolt felelősségű társaság
• a szövetkezet
• az erdőbirtokossági társulat
• a végrehajtói iroda
• az ügyvédi iroda
• a szabadalmi ügyvivői iroda

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.