Háziasított masztodoncsemete

Európa a most véget ért Párizsi Autószalonon csodálhatta meg először életnagyságban a hadiipar és az autógyártás keresztezésének legfrissebb gyümölcsét, a Hummer H2 luxusterepjárót. A H2 nem esett messze a fájától: bár jóval kisebb az univerzális katonai járműnél, megjelenésében így is brutálisabb bármely konkurensénél.

Vadász Gabriella
2002. 10. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy újabb márka, amely egy háborúnak köszönheti létét és virágzását: a Jeep után a Hummer is elindult a kortalan legendává válás korántsem rögös útján. Sőt, a párhuzam folytatódik, hiszen míg az egykori Willys utódai már jó ideje a Chrysler lobogója alatt hódítanak, az eredetileg az AM General által jegyzett Hummer neve és az ahhoz kapcsolódó kereskedelmi jogok 1999 decembere óta a General Motorst gazdagítják. Gyakorlatilag a márka átvételével egy időben mutatták be a hétköznapi használatra alkalmatlan, de a tengerentúli milliomosok által mégis igen nagy becsben tartott H1-nél jóval visszafogottabb, és alig fele annyiba kerülő H2 luxusterepjárót is.
A H2 külsejében szinte semmit sem változott az elmúlt két év alatt. Nagy testvéréhez hasonlóan irtózik a lágy ívektől és a finom vonalaktól: a karosszéria fejlesztéséhez valószínűleg egyetlen vonalzó is elég volt a mérnököknek. A hatalmas ajtók és az autó méreteihez képest kifejezetten szűkre szabott ablakok fenyegetően brutális megjelenést kölcsönöznek a kis Hummernek.
Ehhez képest az utastér kifejezetten emberszabásúra sikerült. A kormánykerék, a műszerpark vagy a középkonzol kapcsolói stílusuk alapján a GM bármely modelljében helyet kaphatnának. Csak épp az arányok mások: a sebességváltó karja gigászi, a túlméretes kapcsolókat egymástól centiméteres távolságra helyezték el, mégis szinte elvesznek az irdatlanul széles középkonzolon. Ezt persze már csak a hagyománytisztelet indokolja, hiszen az eredeti Hummerrel ellentétben a hajtáslánc elemei már nem nyúlnak be az utasfülkébe. Ennek megfelelően várhatóan jóval több helyet nyújt majd a H2, mint az ergonómiát – és minden mást – sárba tipró nagy testvér.
Az alapkiépítésben ötszemélyes SUV felárért egyébként felszerelhető egy harmadik üléssorral is. Habár itt csak egy utas számára alakítottak ki helyet, bőven elférnének akár hárman is: a csomagtér űrtartalma már alaphelyzetben is meghaladja az 1100 litert, kétszemélyes változatban pedig egy közel 2,5 köbméteres barlang tárul fel nagyjából csípőmagasságban nyíló hátsó ajtó mögött.
De hát végtére is a luxusterepjárót nem cipekedésre találták ki. A sziklamászáshoz – erre különlegesen rövid terepfokozattal és minimális túlnyúlásokkal készítették fel a behemótot – és az aszfaltpusztításhoz – a közel háromtonnás szörny alig tíz másodperc alatt gyorsul százra – hatliteres V8-as dinoszaurusz szolgáltatja az erőt. Jelenleg egyébként kizárólag ezzel a 315 lóerős, 490 Nm nyomatékú OHV- benzinessel rendelhető a H2. Európában persze botorság lenne dízelmotor nélkül szerencsét próbálni, de erre bőven van még ideje a Hummernek: az itteni márkakereskedők 2003 vége felé kapják meg e modern őslény első példányait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.