Levelek Pestről és Budáról

Olvasóinktól
2002. 10. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Czyczyk László (Bécs): A Die Presse 2002. szeptember 21-i számának Spectrum mellékletében érdekes cikk jelent meg a villamos reneszánszáról. Írója, Dipl. Ing. Reinhard Seiss várostervező, publicista, az URBAN+ egyesület és számos filmprojekt vezetője. A cikk szerint már 80 évvel ezelőtt a villamos ellen fordult az amerikai autólobbi. A villamosok eltűntek, és ha valaki mégsem autóval közlekedett, az Ford vagy Chrysler buszt vett igénybe. Egy kilométernyi metróvonal árából tíz kilométernyi villamosvonal építhető.
A zürichi polgárok a 70-es évek elején népszavazáson egy drága és néhány vonalas metró építése ellen szavaztak azért, hogy inkább a várost behálózó villamosvonalakat és a hozzájuk illeszkedő buszvonalakat fejlesszék tovább. Nemzetközi elismerést aratott a villamosoknak biztosított automatikus „előjog-lámpakapcsolás” minden útkereszteződésben, amely így a korábbi utazási időt harminc százalékra csökkentette. Zürich innovatív közlekedéspolitikájának jutalmául a német nyelvű nagyvárosok közül Zürichben a legkisebb a közlekedési eszközök autóhányada.
Karlsruhe is jó példával szolgálhat. A régió sínrendszereit modernizálták, és összekapcsolták a villamos, a régi HÉV és a Deutsche Bahn mellék-, sőt fővonalait is. Az összekapcsolás eredményeképpen némely járatokon, ahol korábban naponta 800 utas döcögött, ugrásszerűen tizenkétezerre emelkedett a naponkénti utasszám. A karlsruhei villamos a környékbeli helységekből egyenesen a központba közlekedik, munkába, iskolába és bevásárolni igyekvőket szállít, majdhogy egyenesen az utasok háza elől.
A helységek között a villamos nemzetközi vasútvonalat is igénybe vesz 100 kilométeres óránkénti sebességgel, hogy nem sokkal később lépésben érjen be Karlsruhe óvárosába, végig a bevásárlóutcán. Mindenekelőtt az átszállás nélküli, egyenesen öszszekötő villamos bizonyult meggyőző érvnek az autóval szemben.
A metró egyik hátránya az, hogy az utas nem látja, milyen érdekes a felszín, és nem láthatja a kirakatokat. A villamos a vásárlókat egyenesen az üzletek elé, illetve elől szállítja. Előnyeit egyre több kontinensen fedezték fel újra. Portlandban (USA) az autópályákra szánt összegből új villamospályákat építettek. Los Angelesben is rájöttek, hogy a mértéktelen autópálya-építés tönkreteszi a várost; 1990-ben üzembe helyezték az első 35 kilométernyi villamosvonalat, és 2015-ig további sínhálózat épül.
Nyugat-Európában is újjászületik a villamos: például Franciaországban, ahol a „haladás” jegyében elsőként szüntettek meg járatokat. Nantes, Strasbourg vagy Rouen városok ismét használják a villamosvonalakat mint a város megújítására szolgáló eszközöket.
A metróval összehasonlítva a villamos egész területeket tesz vonzóvá. A metró csak itt-ott, helyenként hat strukturálisan változtató erővel. Egy, a francia városok fejlődéséről végzett tanulmány kimutatta, hogy mindazon városok, amelyek a tömegközlekedés állapotán javítottak – jelentős részben a villamosok révén –, lakosaikat meg tudták tartani, sőt azok számát növelni tudták. Mialatt más városok lakóinak száma csökkent.
Bécsben is főleg a bevásárlóutcákban szüntettek meg villamosjáratokat, miközben panaszkodnak a városi kiskereskedelmi forgalom csökkenése miatt. Bécs valamennyi, 1994 után átadott metrószakasza sem eredményezte új utasok szállítását, hanem csak olyan utazók átcsoportosítását, akiket a korábbi villamos- és buszjáratoktól vontak el. Vajon mit szól a fentiekhez – ha egyáltalán tud róla – Budapest főpolgármestere?
*
Vankó Vilmos (A Fővárosi Vízművek Rt. nyugdíjasa): Budapesten az utóbbi hónapokban több nagy átmérőjű víznyomócső-törés is történt. A csőtörések nagysága és veszélyessége az eddigiektől eltérően megváltozott. A hivatalos indoklás először a csövek életkorát említette, ám miután ez nem igazolódott, áttértek a szabotázs emlegetésére, majd amikor ez sem vált be, a műszaki egyetemtől kértek szakvéleményt. Egy felelős főpolgármesternek ezt két évvel ezelőtt kellett volna megtennie.
A fenti kapkodás azért következett be, mert a csőtörések tényleges oka szerintem a „túlautomatizálás”. Ennek veszélyeire már két évvel ezelőtt figyelmeztettem Demszky Gábort. Az erről szóló tanulmányaimat és figyelmeztető leveleimet elküldtem a főpolgármesternek, miután a vízmű átalakítását a főváros lakosságára nézve katasztrófával fenyegetőnek ítéltem meg.
Figyelmeztetéseimre hamis, hanyag, nemtörődöm válaszokat kaptam, intézkedés nem történt.
A túlautomatizált berendezések automatikus működése a több ezer kilométeres csőhálózatban nyomásingadozást, majd lökésszerű túlnyomást okoz, amely a csőszakasz leggyengébb pontját szétrobbantja. Miután előrejelzéseim ilyen sajnálatos módon beigazolódtak, Demszky Gábort gondatlan veszélyeztetés bűnügyben a legfőbb ügyésznél 2002. szeptember 11-én feljelentettem. A feljelentést a Legfőbb Ügyészség 2002. szeptember 18-án intézkedésre a Fővárosi Főügyészségre áttette.
Véleményem szerint egy folyamatos katasztrófaveszélyt előidéző főpolgármester nem lehet a város felelős vezetője.
*
Bor Dezső vegyészmérnök (Budapest): A Magyar Nemzet szeptember 30-i számában jelent meg Monostoriné Szabó Ildikó nyugdíjas tanárnő olvasói levele, amelyben azt állítja, hogy az árvíz miatt megnőtt talajvízszint és Bernoulli törvénye szerint a vízvezetékben lévő csökkent nyomás miatt a vízcsövek „beroppannak”. A tanárnőnek igaza van abban, hogy Bernoulli törvénye értelmében az áramló víz nyomása csökken. Azonban nem veszi figyelembe a valós nyomásviszonyokat. A vízcsövek általában két-három méter mélyen vannak a talajban elhelyezve. Bármennyire megnő is a talajvíz szintje, az adott külső nyomás nem lesz több két-három tized atmoszféránál. A vízcsövekben az áramló víz okozta nyomáscsökkenés ellenére ennél sokkal nagyobb a nyomás, például a budai földszintes lakásomban hat atmoszféra. A víz áramlása ezt legfeljebb néhány tized atmoszférával csökkenti.
Ha a tanárnőnek igaza lenne, akkor nemhogy az emeleteken, de még a földszintes lakásokban sem folyna víz a csapokból! A Gellért téri csőtörésnél sem lövellt volna fel a víz a szálló negyedik emeletéig. A vízcsövek töréskor sohasem roppannak össze, hanem a belső nyomás kifelé töri a csöveket. Abban sincs igaza a tanárnőnek, hogy a nagy légköri szén-dioxid-szennyeződés miatt a talajvíz savas. A légkör szén-dioxid-tartalmához képest a talajban a mikrobiológiai lebontó folyamatok miatt mindig magasabb a szén-dioxid-tartalom, így a légköri szén-dioxid kismértékű növekedése nem befolyásolja érdemben a talajvíz savasságát. Más kérdés, hogy ismeretesek a szakemberek előtt „agresszív” talajvizek, amit főleg a talajvíz magas szulfáttartalma okoz – ez valóban fokozza a korrózió veszélyét. Ez ellen a csővezetékek megfelelő szigetelésével védekeznek. Összefoglalva: a tanárnőnek én sem adnék jobb osztályzatot, mint közepes vagy elégséges.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.