Ha hinni lehet a horvát sajtóhíreknek, akkor egyre kisebb az esélye a Molnak arra, hogy megszerezze a horvát INA olajvállalat vételre kínált 25+1 százalékos állami részesedését. Rendre jelennek meg a helyi lapokban olyan elemzések, tudósítások, amelyekben az áll, hogy a horvát kormány orosz befektetőknek szánja a részvénycsomagot.
Az MTI híradása szerint tegnap a Globus című zágrábi hetilap is arról adott számot, hogy „több apró jel is arra mutat, hogy az orosz állami Rosznyeft olajvállalatnak nagyobb esélyei vannak az INA horvát kőolaj- és földgázipari vállalat részvényei 25 százalékának plusz egy részvényének a megvételére, mint az osztrák OMV-nek vagy a magyar Molnak”. Korábban hasonló hírek, s igaz, ezek cáfolatai jelentek meg több napilapban is. A Globus információját arra alapozta, hogy a Rosznyeft horvát kormánykörökhöz közel álló személyt nevez ki horvátországi képviselőjének.
Az INA-t korábban 1,2-1,8 milliárd dollárra becsülték, de független szakértők szerint ma már nem ér egészen egymilliárd dollárt sem. A cég 150 millió dolláros piacot veszített, 18 százalékkal csökkent a kőolajszármazékainak eladása, és sürgősen legkevesebb félmilliárd dollárt kell befektetni két finomítója és töltőállomásai felújításába.
A Rosznyeftnek eddig még nem volt külföldi befektetése, és az INA részvények megvásárlása iránti érdeklődésének egyetlen nyomós oka csakis az lehet, hogy így – a DruzsbAdria vállalkozás Adria-olajvezetékhez való csatlakoztatásával az omisalji olajkikötőn át – bekapcsolódhat az olaj világkereskedelmébe – írta a Globus.
Amint azt keddi lapszámunkban már közöltük, Ljubo Jurcic horvát gazdasági miniszter cáfolta, hogy Horvátország az orosz Rosznyeftnek fogja eladni az INA részvényeit. Ám a miniszter nyilatkozatával szinte egy időben jelent meg a Jutarnji list című zágrábi napilapban, hogy Michael Mathias, a Rosznyeft horvát származású amerikai konzultánsa kijelentette, Horvátország az orosz állam partnere lesz, ha a Rosznyeftet választja az INA stratégiai partnerének, és a horvát kormány biztonságban érezhetné Horvátország kőolaj- és földgázellátását.
A találgatásoknak viszont további táptalajt adott, hogy Ljubo Jurcic miniszter rádiónyilatkozatában nem sokra rá közölte, hogy horvát gazdasági küldöttség tárgyalt Moszkvában, s ennek egyik eredménye, hogy Horvátország jobban bekapcsolódik az orosz flotta több mint ezer hajóépítéses fejlesztésébe.
A Molnak mindenesetre meglehetősen fontos a horvát piac, hiszen a három évvel ezelőtt meghirdetett stratégiájának egyik legmarkánsabb eleme a regionális terjeszkedés. S noha a térségben egyedül a Mol büszkélkedhet az egyetlen végrehajtott akvizícióval (a szlovák Slovnaft megvásárlásával), több, a növekedés szempontjából kudarcnak nevezhető fiaskóval is szembesülnie kellett. Ilyen volt a lengyelországi gdanski finomító megvásárlásának szándéka és a cseh Unipetrolban megszerezni kívánt részesedéstől való elesés is, amit a svájci Agrofert szerzett meg a pályázók elől.
Előre megvan az ítélet a Trump-kormányzat elleni perben?
