Néhány darab híján 125 ezer új gépkocsit adtak el Magyarországon 2002. január elseje és szeptember 30. között. Ez 14,1 százalékkal több, mint a tavalyi időszakban értékesített mennyiség, ráadásul a növekedés üteme mind a 2000– 2001-es változást (+11%), mind az idei féléves eladási eredményeket (+12,6%) meghaladja. A magyarországi újautó-piac tehát – legalábbis egyelőre – ellenáll az egész kontinenst sújtó hanyatlási hullámnak.
A piaci szereplők sorrendjét tekintve a három hónappal ezelőtti eredményekhez képest csupán néhány, ámbár jelentősnek mondható változás történt. A Volkswagen viszszavette negyedik helyét a Peugeot-tól: a német márka három hónap alatt 0,4 százalékkal növelte piaci részesedését, míg a franciák 7,2 százalékról 7,0-ra estek vissza. Ez azért különösen érdekes, mivel a nyugat-európai statisztikák szerint a Peugeot üdvöskéje, a 206-os az év első hét hónapjában keresettebb volt, mint a kategóriateremtő Golf. Úgy tűnik tehát, azoknak lett igazuk, akik pillanatnyi megingásnak tartották a VW egyensúlyvesztését.
A dobogós helyezettek, úgy tűnik, behozhatatlanul tartják előnyüket, ám apró változások itt is megfigyelhetők. A harmadik legnagyobb márka, a Renault a tavalyi szárnyalását követően szinte teljesen lelassult (bár az év első hónapjaihoz képest szebb eredményt produkált), míg a piaci részesedését tavaly ilyenkor épp hogy csak növelő Suzuki idén egyre nagyobb tempóban távolodik el a mezőnytől. Az Opel lendülete éves szinten jelentéktelen mértékben csökkent: az első hat hónapban tapasztalt fellendülést szerényebb késő nyári forgalom követte.
A három francia márka összesítve továbbra is a piac egyötödét tudhatja magáénak, ami tekintélyes teljesítmény, még akkor is, ha a tavaly szeptember végi 22,3-ról 21,7 százalékra esett vissza a részarányuk. Az olaszok (a Fiat, az Alfa Romeo és a piaci újrakezdés előtt álló Lancia) továbbra is komoly visszaesést kénytelenek elkönyvelni, és bár a Fiat némileg erősített az elmúlt három hónapban, még mindig nem sikerült visszaküzdenie magát a tavalyi – eleve hanyatlást mutató – szintre.
Gátlástalanul aratnak ugyanakkor a japán márkák. Bár összesített részesedésük alig haladja meg a 8%-ot, tavaly ilyenkor mindössze a hazai piac 7%-át birtokolták. Az idén debütált, ezért nem értékelhető a Lexustól és a marginális jelentőségű, egzotikus Subarutól eltekintve mindannyian komoly növekedést értek el. A siker jórészt a kedvező fogadtatásban részesített új modelleknek – Toyota Corolla, Honda Jazz, Mazda6 – köszönhető. A legdinamikusabban fejlődő szereplő címét is egy japán gyártó, a Mitsubishi nyerte el, ami különösen annak fényében jelentős fegyvertény, hogy 2000–2001 első kilenc hónapja viszonylatában (összes honfitársához hasonlóan) még számottevő visszaesést tapasztalt a gyémántos márka.
Új gépjármű értékesítése kategóriák szerint
2001–2002. I–III. negyedév
Kategória 2001. I–III. piaci rész. 2002. I–III. piaci rész. előző évhez
negyedév (%) negyedév (%) képest
A – mini 9 234 8,5 13 023 10,5 141,0
B – kisautó 49 795 45,6 52 061 41,8 104,6
C – alsóközép 33 577 30,7 41 340 33,2 123,1
C – egyterű 4 676 4,3 5 026 4,0 107,5
D – közép 7 909 7,2 9 073 7,3 114,7
D – egyterű 385 0,4 521 0,4 135,3
E – nagyautó 1 328 1,2 1 198 1,0 90,2
sport 340 0,3 214 0,2 62,9
premium 49 0,0 81 0,1 165,3
premium terepjáró 409 0,4 234 0,2 57,2
4x4 674 0,6 1 006 0,8 149,3
terepjáró 818 0,7 788 0,6 96,3
Összesen 109 194 100,0 124 565 100,0 114,1
Forrás: Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete
Személygépkocsi- és terepjáró-eladások
2001–2002. I–III. negyedév
Márka 2001. I–III. piaci rész. 2002. I–III. piaci rész. előző évhez
negyedév (%) negyedév (%) képest
SUZUKI* 21 437 19,6 26 058 20,9 121,6
OPEL 16 229 14,9 16 873 13,5 104,0
RENAULT 11 882 10,9 12 198 9,8 102,7
VOLKSWAGEN 10 744 9,8 9 280 7,4 86,4
PEUGEOT 7 403 6,8 8 760 7,0 118,3
SKODA 6 267 5,7 8 075 6,5 128,8
DAEWOO 3 800 3,5 6 938 5,6 182,6
CITROËN 5 012 4,6 6 063 4,9 121,0
FORD 4 555 4,2 5 501 4,4 120,8
FIAT 5 524 5,1 5 425 4,4 98,2
TOYOTA 4 105 3,8 4 900 3,9 119,4
SEAT 3 389 3,1 4 108 3,3 121,2
NISSAN 1 624 1,5 2 269 1,8 139,7
HONDA 981 0,9 1 300 1,0 132,5
VOLVO 757 0,7 868 0,7 114,7
MAZDA 510 0,5 804 0,6 157,6
MITSUBISHI 396 0,4 798 0,6 201,5
HYUNDAI 382 0,3 686 0,6 179,6
AUDI 934 0,9 657 0,5 70,3
MERCEDES 548 0,5 652 0,5 119,0
ALFA ROMEO 802 0,7 563 0,5 70,2
BMW 367 0,3 469 0,4 127,8
LADA 389 0,4 245 0,2 63,0
SAAB 231 0,2 206 0,2 89,2
ROVER 232 0,2 166 0,1 71,6
LAND-ROVER 146 0,1 133 0,1 91,1
KIA 229 0,2 129 0,1 56,3
JAGUAR 50 0,0 87 0,1 174,0
SMART – – 79 0,1 –
CHRYSLER 99 0,1 78 0,1 78,8
MINI – – 58 0,0 –
LANCIA 81 0,1 41 0,0 50,6
LEXUS – – 34 0,0 –
SUBARU 36 0,0 32 0,0 88,9
TATA – – 17 0,0 –
PORSCHE 11 0,0 15 0,0 136,4
PROTON 42 0,0 0 0,0 0,0
ÖSSZESEN 109 194 100,0 124 565 100,0 114,1
Forrás: Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete
*nagykereskedelmi értékesítés
Sehol sem a lakók akarnak sétálóutcát
