Szenvednek az állatok a kamionokon

Az állatkereskedők minden évben élő juhok, sertések, szarvasmarhák millióit, lovak százezreit és szamarak ezreit hurcolják keresztül Európán. Az exportállatok eközben iszonyú szenvedést élnek át, ezért a zöldek azt szeretnék, ha szigorítanák az előírásokat, és csökkentenék az utak időtartamát.

2002. 10. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egész Európát keresztül-kasul szelik a nemzetközi élőállat-szállítási útvonalak. Az állatok a szállítás során nagymértékben ki vannak téve a fájdalomnak, a sérüléseknek és a betegségeknek, gyakran pihenés nélkül, éhezve és szomjazva kénytelenek utazni a túlzsúfolt kamionokban. Hollandiából évente egymillió malacot – hizlalás céljából – és ugyanennyi vágósertést exportálnak Dél-Európába, de jelentős Írország borjúexportja, illetve az EU szarvasmarha-kivitele a Közel-Keletre és Észak-Afrikába – olvasható a Rex Alapítvány Nemzetközi vágóállat-kereskedelem című tájékoztató anyagában. Évente több százezer juhot, szarvasmarhát, lovat és szamarat exportálnak kelet-európai országok az unió vágóhídjaira. Ezek az utak elérhetik a nyolcvan-kilencven órás időtartamot is. Magyarország kevésbé jelentős exportőr, ellenben a szállítási útvonalak csomópontjában található. A lovak többségét hazánkon át Lengyelországból, a balti államokból és Romániából szállítják főleg Olaszországba. Magyarországra érve már igen rossz állapotban vannak, a lovak könnyen eleshetnek az éles kanyarokban, ilyenkor többnyire erőszakkal próbálják őket talpra állítani.
Szintén a nemzetközi állatszállítás áldozatai a juhok és a bárányok. Egy-egy kamionra hat-nyolcszáz egyedet is felzsúfolnak, megfelelő ellátásuk ezért szinte lehetetlen. Német felderítők végigkövettek egy szállítmányt Lengyelországból Dél-Olaszországig, amely hat-nyolc hetes bárányokból állt, az út időtartama hatvan óra volt.
Kaufer Virág, a Fauna Egyesület gazdasági állatvédő csoportjának vezetője lapunknak kijelentette: a Romániából érkező szállítmányok esetében többször kiderült, hogy a dokumentumokban szereplő adatokhoz képest sokkal messzebbről indítják a transzportokat, ezért az egyesület javaslatára az onnan érkező állatszállító kamionokat minden esetben pihenőre küldik a határállatorvosok, hogy legalább megitathassák őket. – Délkeleti szomszédunknál egyetlen itatóállomás sincs, ezért kilépés előtt kötelezővé kellene tenni az itatást az amúgy az utazásra különösen érzékeny állatok védelme céljából – nyilatkozta a szakember. Az egyesület célja, hogy a nyolcórás szállítási időn belül elérjék a vágóhidat az állatok. Erre az unióban van esély, hiszen jelenleg is folynak tárgyalások – német felvetésre – a szarvasmarhaexport támogatásának megszüntetéséről. Az élő állatok szállítása lényegesen drágább, mint a hús és az állati termékek szállítása, az üzletág mégis létezik, elsősorban a régiók közti alapvető különbségekből adódóan. Kelet-Európában az élő állat beszerzési ára olyan alacsony Nyugat-Európához képest, hogy a szállítási költségek könnyen megtérülnek.
Hazánkban jelenleg hat működő itató- és egy 24 órás pihentetőállomás létezik, az állomások szolgáltatásait – a határállatorvos utasítására – a kamionsofőröknek igénybe kell venniük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.