Szocialista forradalom

Regéczy-Nagy László
2002. 10. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Noha ’56-ban már nyolc esztendeje a szovjet rendszer kizárólagos szolgálatában állt a társadalom befolyásolásának teljes eszköztára, mégsem volt olyan általánosan elfogadott elmélet, amely „behatolva a tömegekbe, ott szellemi erővé válhatott volna”. Ám bármilyen szellemi fölény nélkül a magyarok „tömege” miként dönthette volna meg napok alatt a milliós állampártra felépített proletárdiktatúrát, amelynek gazdaságánál sokkal jobban működtek erőszakszervei, hátuk mögött a néphadseregnél jóval korszerűbb megszálló hadsereggel? Ami egységbe forrasztotta a népet, szó szerint mindhalálig, az a gyarmati uralom elutasítása volt. Mivel az évtizedes osztályharc akkorra már likvidálta a szocialista társadalom ellenségeit, lényegében „a parasztsággal szövetkezett munkásosztály” vívta meg a nemzet harcát a szabadságért. A munkásság választotta meg „alulról” a maga hiteles képviselőit a munkástanácsokba, ahol még mutatóba sem akadt párthű bolsevik. A szabadságharc leverése után a munkástanácsok a felkelt nemzet vezetőivé váltak, becsülettel kitartva a forradalom mellett és a bábkormány ellenében, amíg csak egyenként „le nem vadászták őket”. Agyonverés, akasztófa, börtön járt nekik, „munkások között fasisztáknak”. „Itt én mondom meg, ki a munkás” – módosíthatta volna Kádár Göring emlékezetes szavait. (Vizsgálati fogságom esztendeje alatt tanultam: ’56-ban a magyar munkásság bebizonyította, hogy sohasem lesz megbízható szövetségese a nagy Szovjetuniónak. Ha pedig ellensége, akkor legyen szétzüllesztett, műveletlen, elvtelen és kispolgári. Lásd a kádári alku egyik felét.)
A párt reformerei – szomorú szereptévesztéssel – meg akarták menteni az eszmét, amelynek gyakorlatát önpusztítónak tapasztalták meg. Na hiszen, éppen egy parányi gyarmatra bízták volna Moszkvában a szent érinthetetlenségbe merevített ideológia megújítását! Amit a Nagy Imre köré gyűlő értelmiségiek akartak és munkáltak, az forradalom volt a legkevésbé! Mihelyt az utca vette át a nemzet sorsának irányítását, reménytelenné vált a szocializmus ügye – ortodox, akár másmilyen formában. Az első lövéseket ránk adták le – mondta keserűen egy revizionista zárkatársam a Gyorskocsi utca homályos zárkájában.
Bibó híres tétele, miszerint tartós politikát nem lehet hazugságra alapozni, „az ellenforradalmat leverni segítő” elvhű bolsevikok kezdeti helyzetértékelései elébe kívánkozik. Kádár szerint október 23-án „a dolgozó tömegek a szocializmus megjobbításának szándékával” vonultak ki az utcára. Igen ám, de az egyetemek pontjai között Szegedtől kezdve végig ott szerepelt a többpártrendszer és a szovjet kivonulás követelése! A megtorlás idején mindkettőből vádpont lett, mert hát miféle szocializmus születhetett volna a műveletlen tömegek spontán ötleteiből? Meg aztán a kivonuló szovjet csapatok nyomában visszatértek volna a földesurak és a kapitalisták!
A megszálló által fokozatosan restaurált proletárdiktatúra hétről hétre változtatta az események minősítését, egyre korábbra téve az ellenforradalom kezdetét, s egészen ’53-ig tolta vissza „a pártárulók klikkjének” aljas összeesküvését a népuralom megdöntésére. Ígéretekben nem volt hiány, mint azok cinikus megszegésében sem. A rendszer maga lett hazugsággá, mert legitimációja, jogalapja volt „a népellenes kaland” letiprásának igazsága, sőt internacionalista kötessége.
Ma bárki szabadon értelmezheti a forradalmat és szabadságharcot, s a mi véráldozatunk árán kivívott szólásszabadsággal élve, ki is mondhatja a véleményét. Úgy látjuk, hogy aki ma szocialista forradalomnak hívja azt, amit hitből-hivatalból bizony másként nevezett 33 éven át, többnyire abból az elődpártból váltott osztályt az imént, s készül rövidesen európai szociáldemokratává válni, amely a megszálló buzgó szolgálatában „objektíve” a kapitalizmus restaurálóinak kiáltotta ki az utcai harcosokat, a példájukon fellelkesült pártbéli és más értelmiségiekkel együtt (egyben gondoskodva a vád következményeiről is). A most szocialistának beállított eseménysor nekik bizony ellenforradalom volt mind közönségesen, s az MSZMP tagjai három sarkalatos pontban vallottak is erről, amikor az élcsapat soraiba jelentkeztek: 1. a párt belső árulói a néphatalom megdöntésére szervezkedtek, 2. a nyugati imperialisták uszítására a félrevezetett tömegek ellenforradalmat robbantottak ki, 3. ezért a néphez hű kommunisták történelmi kötelességüket teljesítették, amikor internacionalista fegyveres segítséget kértek a szocializmus megmentésére. Aki pedig abban a pártban futotta be politikai pályáját, az mind, máig megtartotta az árulással szerzett politikai, gazdasági és társadalmi előnyeit, sajnos a bolsevikok hamis tudatával együtt (pl. övék az igaz hazafiság, a korszerű európai nemzettudat). Elképedve látjuk, hogy akik tegnapelőtt minden kapitalista restaurációs kísérlet ádáz ellenségei voltak, tegnap a kapitalizmus valóságos restaurálói lettek. El kellene számolniuk végre az „igazságos” osztályharcos bosszú véres tetteivel, 33 év lelki-szellemi elnyomásával a megszálló szolgálatában, első renden pedig a magyarság ellen elkövetett bűneikkel. A ’92-ben szégyenlősen – és következmények nélkül – megemlített „egyéni károkozás” csak a nemzet végleges eltörlésének elvhű politikájából következett, egyébként logikusan.
Szándékát tekintve sok ’56-os akár a kapitalizmus visszaállításáért is harcolhatott, hiszen a szabadságból, többpártrendszerből éppen az is következhetett volna, s a csőd mélypontján nem mindenki hitt a szocializmus megjavíthatóságában. Az egész megmozdulás lehetőségei azonban legfeljebb valamilyen újabb Jugoszlávia kialakulásával kecsegtettek itt a Birodalom nyugati végein – de immár Tito ellenében is, és a Nyugat közvetlen segítsége nélkül. Ellenséggel körbevéve a Nyugattól, a semleges Ausztriával elvágva, ugyan miként élhettük volna túl a hátraarcot a vörös zsákutcában? A geopolitikai tények már eleve a forradalom ellen szóltak, ám azon a csudás, derült őszön a magyarok a szabadság vágyának lázában égtek, afféle kollektív szerelmi bódulatban, amely óriási szunnyadó energiákat szabadított fel mindenkiben. A rendkívüli bátorsághoz és a forradalmi öntudathoz (Bibó) mind ez elegendő is volt, de a keserű realitásokkal a szabadon megválasztott kormány végül kénytelen lett volna felelősen szembenézni. Amennyiben ma valakinek a szemében ez a történet „szocialista forradalommá” áll össze, lelke rajta, de legalább megtudjuk, hogy mit is illik legújabban szocializmuson értenünk.

A szerző a TIB elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.