Tengerhajózás magyar lobogóval

Ismételten tengerre száll a Mahart, miután az orosz államadósság fejében érkező két hajóra egyelőre nem sikerült vevőt találni. Hivatalosan 2000. október 16-án szűnt meg legutóbb a magyar tengerhajózás, a Mahart most harmadszor kezdi újra.

Putsay Gábor
2002. 10. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egybeesik a Mahart igényeivel a két új orosz építésű hajó, a Pannon Star és a Pannon Sun, mivel konténeres fuvarozásra és ömlesztett áruk szállítására egyaránt alkalmas. Magyar lobogó alatt futnak ki a tengerre, s e két jármű lehet az utolsó eleme a hazai tengerészet nagyszerű történetének, de lehet egy újabb fejlődési szakasz első láncszeme is – mondta a napokban Somlóvári László, a Mahart Rt. vezérigazgatója, miután kiderült: a Mahart veheti át és üzemeltetheti egy ideig biztosan a Start, decembertől pedig a Sunt, mivel nem akadt rájuk vevő.
A Star 2001 februárjában készült el az asztrahányi hajóépítő üzemben másfél évi késéssel, a Sun futópróbái hamarosan megkezdődnek. Jelenleg kormányhatározat rendelkezik arról, hogy az orosz államadósság fejében leszállítandó két tengeri hajót a Mahart veszi át, és használat nélkül adja tovább új tulajdonosainak. A cég az átvételtől számított 30 napon belül járművenként 6,1 millió dollárt befizet az államkasszába.
Az üzlet azonban nem jött létre, a kedvezőtlen piaci körülmények a Mahartnak kedveznek. A másfél év késés miatt ugyanis a potenciális vevők folyamatosan visszaléptek. Eközben a piacon gyorsan híre ment a hajós cég értékesítési kényszerének, ezért a vevők és a brókerek igyekeztek lenyomni az árakat. Mivel a Star két évig állt egy kikötőben, folyamatosan veszített értékéből, végül kevesebbért tudta volna eladni a hajót a Mahart, mint amennyit a költségvetésnek kellett volna fizetnie. Időközben az orosz gyár csődbe jutott, így fennállt annak a veszélye, hogy az állam lefoglalja vagyonát, köztük az adósság terhére épült két hajót. Az orosz pénzügyminisztérium pedig nem csinált titkot abból, hogy ebben az esetben leírják a még meglévő 21 millió dolláros államadósságot. A körülmények miatt a Mahart menedzsmentje – amely tavaly április óta vezeti a céget – kezdeményezte az ÁPV Rt.-nél, hogy a hajókat vegyék át, amíg nem találnak vevőt, magyar lobogó alatt működjenek, a fiezetési kötelezettség és a határidő mértékét pedig módosítsák.
A tengerészek nem alaptalanul bíznak abban, hogy újból lehet magyar tengerhajózás, amelyet 107 éves történelme során három alkalommal számoltak fel eddig: kétszer a világháborúkat követően kellett újjáépíteni, ezután pedig a hidegháború egyértelmű vesztese lett. Igaz, hogy az utolsó nagy flotta fokozatos leépülését, illetve megszűnését nemcsak történelmi események, hanem hibás, rövidlátó döntések, személyes indíttatású anyagi érdekek is elősegítették. A nyolcvanas évek elején a Mahart-flotta virágkorát élte, 21 teherhajója közlekedett a világtengereken. Annak ellenére, hogy a Mahart valutatermelő ágazat volt a szocializmus idején, tehát jelentős állami támogatásban részesült, a hanyatlás már a 80-as évek derekán megkezdődött: ekkor több hajót leselejteztek, ami önmagában nem volt probléma, csakhogy nem fejlesztették ennek megfelelően a flottát, mindössze három járművet vásároltak 1986-ban. Jellemző volt az is – mint ahogy később is –, hogy az értékesített hajókat az új tulajdonos felújította, vagy jóval több pénzért továbbadta. A Mahartnak ekkor adódott egy lehetősége, hogy megújítsa flottáját: modern német gyártmányú teherhajókat bérelhettek volna, amelyek nyolc év használat után saját tulajdonba kerülnek. A rendszerváltás, a gazdaság átalakulása a Mahartot is érzékenyen érintette, megszűnt a magyar tengeri export-import, leginkább a tranzitfuvarok maradtak, 1992-ben az állam megvonta a támogatást. Ekkor döntött úgy a Mahart vezetése, hogy nem érdemes felújítani a hajókat, megkezdődött folyamatos értékesítésük. A hajók eladásából származó bevételből egyetlen fillért sem költöttek a tengeri flotta modernizálására, a Mahart fokozatosan felélte tartalékait, csak idő kérdése volt, hogy mikor adnak túl az utolsó hajón. Bár általános ebben az iparágban, hogy a kedvezőbb adózási lehetőségek miatt külföldön bejegyzett cégeken keresztül értékesítik a hajókat, bérlik a tengerészeket, a Mahartnál a Máltán, Cipruson és Jerseyn bejegyzett vállalkozások általi hajóértékesítés a kilencvenes években virágzott. A Mahart könyv szerinti értéken adta el saját cégének a hajót, ezt követően azonban már minden követhetetlen volt, úgymond üzleti titkot képezett. Nem volt egyedi eset az áron aluli értékesítés sem, ötezer tonna hordképességű, jó állapotban levő Mahart-hajók cseréltek gazdát 15-30 ezer dollásos ócskavasáron. A közvéleményt persze érdekelték a tengeri hajók eladásának ügyletei, de miután azok követhetetlenek voltak, a mindenkori vezetés annyit mondott, hogy a pénzt a Mahart működésére fordították. Egy biztos: az állam jelentős adó- és járulékbevételtől esett el, a magyar flotta fokozatosan leépült, a vevők – a nyilatkozatok szerint az eladók is – pedig jól jártak. Tizennyolc hajót adtak el a rendszerváltást követően, az utolsó magyar tengerjáróról, a 15 ezer tonna hordképességű Vörösmartyról 2000. október 16-án vonták le a magyar lobogót Amszterdamban.
A hanyatlás ellenére a kilencvenes évek közepén lehetőség adódott a flotta továbbfejlesztésére: az orosz államadósság fejében öt új korszerű hajót vásárolhatott a Mahart 44,7 millió dollár értékben, a vételárnak az 58 százalékát kellett befizetni az államkasszába. Mivel a Mahartnak nem volt pénze az első hajó szállításakor, hitelt kellett felvennie, amit a magyar bankok nem vállaltak egyedül, külföldi pénzintézetek is beszálltak. A hajókat jelzálog terhelte, a bankok csak máltai cégbejegyzés esetén voltak hajlandók az együttműködésre. A kamatok és kötelezettségek olyan magasak voltak, hogy a Pannon Rivert és a Pannon Sea-t egy-két éves üzemeltetést követően értékesíteni kellett – áron alul –, a harmadik hajó, a Pannon Sky pedig a gyárból egyenesen az új vevőhöz került.
Az orosz adósságból a Pannon Star és a Pannon Sun maradt, amiket egyelőre nem terhel jelzálog vagy fizetési határidő. Más lehetősége a sikeres tengerhajózáshoz egyelőre nincs a Mahartnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.