Uniós források a MÁV fővonalainak felújításához

Napokon belül eldől, hogy az Európai Unió megszavazza-e a magyar közlekedési hálózat fejlesztésére azt a támogatási keretet, amelyet a MÁV Rt. a Szajol–Békéscsaba–Lökösháza vasúti fővonal és európai tranzitfolyosó rekonstrukciójára fordíthat – értesült a Magyar Nemzet. Kedvező döntés esetén a 25 milliárd értékű beruházás felére az EU ISPA-forrása nyújt fedezetet. Eközben folymatosak azok a MÁV-beruházások, amelyek anyagi támogatásáról még 2000-ben döntött az unió.

Putsay Gábor
2002. 10. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eddig három vasúti fővonal rekonstrukciós munkálataihoz igényelt és kapott Magyarország ISPA-pénzt: a MÁV Rt. 2001–2007 között összesen százmilliárd forintot költhet a Budapest–Hegyeshalom, Vecsés–Szolnok, valamint a Boba–Zalalövő közötti szakaszokra. Az EU ebben az időszakban 190 millió euróval járul hozzá a fejlesztésekhez, aminek az a feltétele, hogy legalább ugyanilyen mértékű hazai részt kell biztosítani a munkákhoz. (Ennek fedezetéül a MÁV 2001-ben 150 millió eurós EIB-hitelt vett fel.) A magyar vasúttársaság eddig hétmilliárd forint értékű ISPA-forrást kötött le az év elejétől folyamatban levő projektek finanszírozására – mondta lapunk kérdésére Mangel János, a MÁV Rt. beruházási főosztályának vezetője.
Mint arról már beszámoltunk, az idén a hegyeshalomi fővonalon Komárom és Ács között építették át a pályát, ahol egyes szerelvények 160 kilométeres óránkénti sebességgel közlekednek. A pályázatot a MÁVÉPCELL Kft. nyerte, a tíz kilométeres szakasz 8,1 millió euróért épült át. Ugyancsak az év elején kezdődött a Budapest–Cegléd– Szolnok vasúti fővonalon az Albertirsa–Cegléd szakasz rekonstrukciója, ahol a pályát, a biztosítóberendezéseket és a nagyobb állomásokat is felújítják. A tendergyőztes MÁV MTM Rt. 19 millió euró értékű megbízást kapott a vasúti pályára, a biztosítóberendezések felújítása további 3,5 millió euró. Meghirdették Vecsés és Üllő állomások átépítését is, a 14,5 millió euró értékű munkát a Szentes Vasútépítő Kft. nyerte.
Ugyancsak idén kezdődtek a munkák Zalaegerszeg térségében a Boba–Zalalövő vonal rekonstrukciójának részeként – mondta Mangel János. Zalaegerszegen úgynevezett deltavágányt építenek azért, hogy a vasúti tranzitforgalom elkerülje a városban levő állomást. A 7,7 millió euró értékű munkát a Strabag Építő Kft. vezette konzorcium végzi.
Az EU által támogatott vasútvonalakon 2003-ban is folytatják a beruházásokat, ehhez kapcsolódóan idén öt újabb tendert indítását tervezi a MÁV – mondta Mangel János. A hegyeshalomi fővonalon helyezik üzembe az egységes európai vonatirányító rendszert – ETCS – ami a vasúti liberalizációra való felkészülés egyik legfontosabb része. Jövőre kezdik az V. európai korridorhoz tartozó Zalalövő– Zalacséb–Salomvár közötti vonal átépítését, ami annyit jelent, hogy egyes szakaszokat új nyomvonalra helyeznek, és a jelenlegi 60 kilométer/óráról 120-ra emelik a sebességet. Külön tenderként hirdetik meg Vecsés, Üllő és Monor állomások biztosítóberendezéseinek átalakítását, illetve Monor állomás teljes átépítését.
A 2007-ig tartó programban Boba és Zalalövő között átépítik a pályát és villamosítják a vonalat teljes hosszában, ugyanígy a 2001-ben átadott, magyar–szlovén vonalként ismertté vált Zalalövő– Bajánsenye szakaszt is. A teljes beruházás értéke 170 millió euró lesz. Vecsés és Szolnok között korlátozás nélkül 120–140 kilométeres sebességgel haladhatnak majd a vonatok, a hegyeshalomi fővonal teljes szakaszán üzembe helyezik az ETCS-t. (A Budapest–Hegyeshalom vonal átépítésének I. üteme 1993–1997 között – akkori áron – harmincmilliárd forintba került.)
Amennyiben az EU támogatja a negyedik hazai vasúti projektet – amire minden lehetőség adott, hiszen Brüsszelnek is érdeke a fontosabb kelet-európai vonalak felújítása – Szajol és Lökösháza között is elkezdődnek a felújítási munkák 2003-ban. A legfontosabb cél a forgalmat korlátozó lassújelek felszámolása, a Tiszatenyő–Gyoma szakaszon – amenynyiben a tervezett 25 milliárdos költségvetés ehhez lehetőséget teremt – 160 kilométer/órára kívánják emelni a sebességet. Az ETCS-t szintén kiépítik, ami arra ad lehetőséget, hogy a MÁV mozdonyain kívül külföldi vasutak vontatójárművei is igénybe vegyék a magyar szakaszokat Hegyeshalomtól Lökösházáig.
Tízmilliárd forintot költ a MÁV Rt. a Cegléd–Kiskunfélegyháza közötti vasútvonal átépítésére, amihez nem kap uniós támogatást, a beruházást az EIB hiteléből finanszírozzák. A tenderezés még ebben az évben indul, a 60 kilométer hosszú vonal rekonstrukciója jövőre kezdődik.

PHARE-források a csatlakozásig. Az Európai Unió PHARE-forrásait a tíz csatlakozásra váró ország veheti igénybe: évente egymilliárd eurós keretről döntenek Brüsszelben, amelyhez az érintett államok a területük nagysága, lakóinak száma és a nemzeti jövedelem szerint juthatnak hozzá pályázat formájában. Magyarország esetében 2000-ben és 2001-ben 88-88 millió euróról döntöttek. Az évi 88 millió euró felét környezetvédelmi, másik felét pedig közlekedési beruházásokra fordíthatja az ország. A közlekedésre 2000-ben elnyert forrásokat teljes egészében a vasút felújítására költhető el. A vasúton kívül a főútvonalak burkolatának felújításához is igénybe vehetünk PHARE-pénzeket. (P. G. I.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.