A bevétel háromnegyede származott külföldiektől, amelynek több mint nyolcvan százaléka a szállodákban keletkezett. Január–augusztusban 4,3 millió vendéget és 13,2 millió vendégéjszakát regisztráltak a kereskedelmi szálláshelyeken, ami az előző év azonos időszakához képest egy-, illetve négyszázalékos visszaesés. A külföldi, elsősorban német vendégek elmaradásában a németországi külképviselet nem elég hatékony munkája is megmutatkozik – vélte Bánki Erik, az Országgyűlés idegenforgalmi bizottságának fideszes tagja. Szerinte a bevételek alakulásában közrejátszik az is, hogy sok német vett házat Magyarországon. A képviselő ezért meggondolásra ajánlja, hogy az egyre nagyobb számú külföldi tulajdonú ingatlanokra külön adót vessenek ki.
*
Hatékonyabb marketingmunka szükséges ahhoz, hogy a belföldi turizmus fellendüljön – fogalmazott Bánki Erik, aki szerint ennek megoldása a Magyar Turizmus Rt. feladata. Ugyanakkor a külföldi és a belföldi turizmus élénkítése csak a szolgáltatások és a szálláshelyek minőségének emelésével érhető el – jelentette ki. Hangsúlyozta: ezért mindenképpen szükséges a Széchenyi-terv részeként korábban már elindult folyamat, a kereskedelmi szálláshelyek bővítése és az ehhez kapcsolódó szolgáltatások további támogatása, nem mellőzve a termékfejlesztést sem. A képviselő annak az aggályának adott hangot, hogy hiába bizonyítja minden adat, hogy további központi támogatást igényel az ágazat, a jelenlegi kormányzati törekvések nem erre mutatnak.
Mindezzel egyetértve Lasztovicza Jenő, az Országgyűlés idegenforgalmi bizottságának elnöke lapunknak elmondta: ahhoz képest, amit a szeptember 11-i terrortámadás és az euró bevezetésének következtében vártak, nem drámai a csökkenés. Emlékeztetett: a koszovói események idején – amikor egymilliárd dolláros kiesésre számítottak – a főbb küldőországokban 150 millió forintos intenzív reklámkampányt folytattak, aminek következtében nem jelentkezett az a veszteség, amit vártak. Így most is hatékonyabb reklám- és marketingkampány szükséges, tekintve, hogy az elmúlt hónapokban ezen a területen nem történt semmi – fogalmazott.
A vizsgált időszakban a kereskedelmi szálláshelyek 2,1 millió külföldi vendéget fogadtak, akik 7,4 millió vendégéjszakát töltöttek el hazánkban. A külföldi vendégek száma négy százalékkal, az általuk eltöltött vendégéjszakáké pedig nyolc százalékkal esett vissza 2001. január–augusztushoz képest.
A legfontosabb küldő országok legtöbbjéből csökkent a vendégforgalom. Nőtt ugyanakkor az Ausztriából, Dániából, Nagy-Britanniából és Spanyolországból érkező vendégek száma. A szállodák január–augusztusban országosan 46 százalékos, az előző évinél két százalékponttal alacsonyabb szobakihasználtsággal működtek.
Az év első nyolc hónapjában 2,2 millió belföldi vendég érkezett a kereskedelmi szálláshelyekre, és az előző év azonos időszakához képest egy százalékkal több, 5,8 millió vendégéjszakát töltöttek el. A szálláshelyek üzemeltetésében működő vendéglátóegységek 26,7 milliárd forint bevételt értek el, a szálláshelyek egyéb szolgáltatásaiból 21,2 milliárd forint bevétel származott. A szálláshelyek szállásdíjakból, vendéglátásból és az egyéb szolgáltatásokból származó bevételei 3,1 százalékkal növekedtek.
Nigel Farage pártja a legnépszerűbb a brit keresztények körében
