A benesi dekrétumok csúf öröksége

A szlovák politikai körök örömmel és megnyugvással fogadták az Európa Parlament megbízásából készült nemzetközi jogászcsoport jelentését, amely szerint a benesi dekrétumok nem akadályozhatják meg Csehország európai uniós csatlakozását. Arra a megállapításra jutottak ugyanis, hogy amennyiben a kollektív bűnösség elve alapján meghozott rendeletekkel Csehországnak nem kell foglalkoznia – pedig ilyen megállapítást is tartalmaz a csoport jelentése, sőt a dokumentum alapján az Európa Parlament olyan határozatot fogadott el, amely szerint kívánatos lenne, ha a cseh fél politikai gesztust tenne a kérdésben –, Szlovákiának nincs ilyen kötelezettsége.

Neszméri Sándor
2002. 11. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vélhetően helyes a következtetés, még akkor is, ha a jelentéstevő jogászok hangsúlyozták, kizárólag a jelenben érvényes csehországi törvényeket vizsgálták a benesi dekrétumok fényében, ennélfogva Szlovákiára megállapításaik nem vonatkoznak. Mégis vonatkozhatnak Szlovákiára is – főként a csatlakozást illetően –, hiszen Csehországhoz hasonlóan Pozsony sem alkalmazza a dekrétumokat, illetve a rájuk épülő, a Szlovák Nemzeti Tanács által egykoron elfogadott törvényeket, azok alapján ma senkit nem foszthatnak meg Szlovákiában sem állampolgárságától, sem vagyonától. Ezt konstatálja egyébként a szlovák külügyminisztérium benesi dekrétumokkal kapcsolatos nem hivatalos állásfoglalása (non paper) is, amelyet még április 10-én dolgoztak ki, illetve tettek közzé.
Ez utóbbi dokumentumban – és számos politikusi megnyilatkozásban – azonban olyan történelmi és jogi félremagyarázások, ha úgy tetszik, „ferdítések” fedezhetők fel, amelyek arra utalnak: a szlovák politika tudatosan törekszik arra, hogy Csehország mögé bújva kerülhesse el a szembenézést a valós helyzettel, s valóban semmit ne kelljen tennie az egykoron elkövetett jogtalanságok erkölcsi és anyagi lezárása érdekében. Ez azonban aligha lesz járható út, ha górcső alá veszik – mondjuk ugyancsak egy nemzetközi jogászcsoport – a szlovákiai valóságot, s kizárólag a magyar- kérdésre koncentrálnak.
Az első és legszembetűnőbb történelmi félremagyarázása a második világháború utáni eseményeknek – egyszersmind az egyik legnagyobb különbség is a csehországi németek és a szlovákiai magyarok története közt – az, amit Peter Weiss baloldali politikus fogalmazott meg többször, még budapesti sajtótájékoztatóján is, nevezetesen: szerinte a magyarok jogfosztása, vagyonuk elkobzása, deportálása a második világháborút lezáró nemzetközi dokumentumok – potsdami egyezmény – alapján történt, vagyis a benesi dekrétumok megkérdőjelezői a második világháború lezárásának „eredményét” vitatják. A félremagyarázás valószínűleg tudatos, hiszen a szlovák történészek is többször leírták meg, hogy a nagyhatalmak kizárólag a lengyelországi, a csehszlovákiai és a magyarországi németek kitelepítését engedélyezték „a humanitárius szempontok figyelembe- vételével”, a magyarokkal kapcsolatban ilyen jellegű vagy ehhez hasonló megoldást semmilyen nemzetközi doikumentum nem tartalmaz.
Hasonló történelmi félremagyarázása és az egykori jogi helyzet tudatos leegyszerűsítése az is, amit a már említett külügyminiszteri nem hivatalos állásfoglalás szögez le, amely szerint a Csehszlovákiában élő magyar kisebbség helyzetét Csehszlovákia és Magyarország közös megállapodása rendezte, nevezetesen az 1946-ban megkötött lakosságcsere-egyezmény, az ezzel összefüggő vagyonjogi kérdéseket pedig ugyancsak kétoldalú szerződésben zárták le, amikor is 1949-ben megszületett az úgynevezett csorba-tói egyezmény. A megállapítások azért nem helytállóak, mert a magyar kisebbség tagjait már 1945-ben megfosztották állampolgári jogaikból, ennélfogva megfosztották vagyonuktól. A lakosságcsere gondolata csak azt követően fogalmazódott meg Csehszlovákia részéről, amikor kiderült, hogy nem lehet a magyarokat a németekhez hasonlóan elüldözni az országból. A vagyonjogi helyzet rendezésére utaló megállapítások pedig azért nem helytállóak, mert kizárólag azokra a magyarokra – illetve szlovákokra – vonatkoztak, akik valósan részt vettek a „cserében”, azaz Magyarországra, illetve Csehszlovákiába költöztek. A csorba-tói egyezmény semmilyen formában nem emlékezik meg a Csehszlovákia – döntően Szlovákia – területén maradt mintegy félmillió magyarról, köztük arról a 14 ezerről sem, akiket Csehországba deportáltak, s gyakorlatilag kényszermunkát végeztettek velük a német birtokokat elfoglaló cseh „újgazdák” rabszolgáiként.
S ez a másik, talán mindennél fontosabb különbség a csehországi németek és a szlovákiai magyarok sorsa, történelme összehasonlításakor a benesi dekrétumok, a kollektív bűnösség elvének érvényesítése terén. Nevezetesen, míg Csehország hivatkozhat a potsdami egyezményre a németek kitelepítése kapcsán, s a vagyonjogi rendezést külföldi állampolgárokkal szemben vitatja – egészen pontosan: tagadja meg –, addig Szlovákia a nemzetközi egyezmények hiányában meghurcolt saját állampolgáraival nem kíván még csak vitát sem folytatni erkölcsi megbélyegzésükről és az állam által okozott anyagi károkról. Erről tanúskodnak a legfrissebb szlovákiai események, nevezetesen a kormányalakítási tárgyalások és a készülő kormányprogram, amely a Magyar Koalíció Párja kezdeményezése ellenére nem fogja tartalmazni még azt sem, hogy egyéni elbánás alapján, bírósági úton rendezhessék a hontalanság éveiben elszenvedett vagyonjogi sérelmeket a szlovákiai magyarok. Sőt, kiszivárgott olyan hír is, amely szerint az új szlovák kormánypártok a koalíciós tárgyalásokon teljesen elzárkóztak attól is, hogy erkölcsi elégtételként a szlovák parlament nyilatkozatban ítélje el a kollektív bűnösség elvének alkalmazását a magyarokkal szemben. Ez alapvetően azért elgondolkodtató tény, mert amikor korábban felmerült a kérdés, hogyan viszonyul Szlovákia a kollektív bűnösség elvéhez, a szlovák politikusok a kilencvenes évek elején meghozott parlamenti nyilatkozatra szoktak hivatkozni, amelyben bocsánatot kért az akkori nemzeti tanács a Szlovákia területéről kitelepített németektől. Elgondolkodtató az, vajon saját állampolgáraikra – a mai szlovákiai magyarokra – ez a bocsánatkérés miért nem vonatkozhat?
A kérdésre érdekes választ kap az, aki végigolvassa a külügyminisztérium már idézett „non paper” nyilatkozatát, ahol szó szerint a következő áll: „Magyarország mind ez ideig nem tartotta fontosnak bocsánatot kérni azért, hogy a második világháború idején az 1938-as bécsi döntés értelmében, a nemzetközi jog alapelveivel ellentétben, megszállta Csehszlovákia, illetve Szlovákia területének egy részét”.
Ilyen magatartás ismeretében nem csoda, ha a szlovák politika nem ismeri el a benesi dekrétumok máig tartó hatásait, Szlovákia magyar nemzetiségű polgárainak, illetve magyar jellegű intézményeinek vagyoni károsodását. Pedig példa rengeteg van: a református egyház – amely ugyancsak „kollektív bűnösnek” minősült a hontalanság éveiben – a mai napig nem kapta vissza elkobzott vagyonának csaknem kilencven százalékát, de több százra tehető azon személyek száma is, akik bíróság útján próbálják visszaperelni földjüket, épületeiket, amelyeket azok bitorolnak, akik a hontalanság éveiben jutottak ezen ingatlanokhoz, s mind a mai napig ők a haszonélvezők a jogos tulajdonosok, illetve azok magyar nemzetiségű leszármazottai helyett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.