Érettségivel is vezethetünk bankot

Érettségivel a zsebben, szakmai gyakorlat után is válhassék bárki bankvezérré Magyarországon – javasolja a parlament elé kerülő pénzügyi „salátacsomag”. A kormány közel évi egymilliárd forint működési bevételt von el a pénzügyi felügyelettől, így veszélybe kerül annak megfelelő működése.

Binder István
2002. 11. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felsőfokú végzettség nélkül, pusztán tíz év hitelintézeti gyakorlat után is ki lehetne nevezni a jövőben bárkit vezető állásba a bankok, egyéb pénzintézetek élére – derül ki a pénzügyi „salátacsomag” lapunk birtokába került előterjesztéséből. A pénzügyi tárca (PM) anyaga elismeri: a hamarosan a parlament elé kerülő javaslatot egyaránt ellenzi a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF), a bankszövetség, sőt a minisztériumok többsége is. A PM szerint viszont nincs közvetlen összefüggés a felsőfokú végzettség és a vezetői funkció ellátásának minősége között. Ezért javasolják: igazodjunk a nemzetközileg elfogadott gyakorlathoz.
Úgy tudjuk, a kormány az utolsó pillanatban döntötte el: már 2003-tól hárommillió forintra emelik a jelenlegi egymillióról az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) által védett bankbetétek mértékét. Bár a 2004-es uniós csatlakozással a mérték hatmilliósra nő, ez valójában 5,4 milliót jelent, hiszen az ügyfélre tíz százalék önrész jut. A betétbiztosítást kiterjesztik a hitelintézetek által kibocsátott értékpapírokra, sőt – az EU-csatlakozással – a majdan nálunk fiókot nyitó külföldi pénzintézetek fiókjainak módozataira is. Az OBA jövőre helyszíni ellenőrzéssel, adatbekéréssel ellenőrizheti, hogy a hitelintézetek rendben fizetik-e a betétvédelem fejében felszámított díjat, s tájékoztatják-e minderről ügyfeleiket. A biztonságot növeli, hogy a takarékszövetkezetek jövőre minimum százmillió forintos saját tőkéjét 2006-ra kétszázmillió, 2007-re 250 milliósra emeltetik (új takarékot már jövőre is csak ennyivel lehetne alapítani).
Bár tervezték, az adatvédelmi biztos aggályai miatt nem jön létre a lakossági banki ügyfelek minden hitelügyletét – tehát nem csak a „bedőlt” követeléseket – tartalmazó pénzintézeti adóslista. Külön törvénypasszusok szóltak volna az elektronikus pénzt – így kártyákat – kibocsátó intézményekről is. Ezeket a mostani javaslat szerint szintén kihagynák, mert külön törvény mondja majd ki: e társaságoknak önálló szakosított hitelintézetté kell válniuk.
A pénzügyi „salátacsomagról” a pénteki kormányülés után beszámoló László Csaba pénzügyminiszter azt állította: nem veszélyezteti a PSZÁF gazdálkodását, hogy január 1-jétől átlagosan felére csökkentenék a tőkepiaci szereplők által a felügyeletnek fizetendő díj mértékét. Az előterjesztésből azonban világosan kiderül: a PSZÁF szerint a lépés miatt igenis veszélybe kerül a hatóság működése, hiszen bevételeik évi egymilliárd forinttal csökkennek. A „salátacsomagból” kiderül: a biztosítói szektor felügyeleti díjfizetését épp azért kívánják szintén átalakítani (úgy, hogy a díjalapot a biztosítói díjbevétel mellett az érintett társaságok tartalékaira is vetítik), hogy az részben ellentételezze a tőkepiaci területen kieső díjbevételt. Csakhogy a felügyelet számításai szerint a biztosítói szektorból az átalakítás nyomán az eddigi évi 800 millión felül 32–64 millió forinttal több folyhat be, ami elenyésző a kieséshez képest.
Mint lapunkban megírtuk, 2003 áprilisától a duplájára – az eddigi évi 36 ezerről 72 ezer forintra – nőhet a javaslat szerint az egyéni lakás-takarékpénztári ügyfelek állami támogatásának mértéke. Így a támogatást legjobban kihasználó négyéves futamidejű konstrukciónál az ügyfél havi húszezer forint megtakarítással 2,6 millió forintra szerződhet. Az előterjesztés szerint ez 2004-ben 1,5 milliárd forint, majd a továbbiakban arányosan növekvő költségvetési többletkiadást jelent évi 140 ezer új lakástakarék-szerződéssel számolva.
A társasházak, lakásszövetkezetek nagyobb állami támogatást kaphatnak: a 2–4 lakásos ingatlanok juttatása így évi 108 ezer, az 5–30 lakásosoké 144 ezer, a 31-60 lakásosoké 180 ezer, az efölöttieké évi 216 ezer forint is lehet. A lakóközösségek optimális előtakarékossági konstrukciója így 3,3–7,2 millió forint lehet. Ez a PM szerint 2004-től csak évi 250– 500 millió forint pluszkiadást jelenthet majd az államnak, ha a társasházak öt-tíz százaléka köt szerződést valamelyik lakáspénztárnál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.