Galícia felé tart az olajfolt

Bombával akarta megsemmisíteni a spanyol kormány a megsérült Prestige hajó hetvenezer tonnányi olajrakományát, amikor a környezeti katasztrófa megelőzésének lehetőségeit fontolgatták. Az elképzelést azonban – veszélyessége miatt – elvetették. A több száz méter mélységben fekvő rakomány a víz nyomása miatt bármikor felrobbanhat, veszélybe sodorva ezzel nemcsak a spanyol, de a portugál és a francia partokat is. A természeti kár felbecsülhetetlen.

2002. 11. 21. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hetvenhétezer tonna olajat szállító tanker a múlt szerdán sérült meg Északnyugat-Spanyolország partjainál. Egy hét alatt tízezer tonna nehézolaj ömlött ki belőle az Atlanti-óceánba. A hajót a mentőegységek megpróbálták nemzetközi vizekre vontatni, de kedden, tartályaiban hetvenezer tonna olajjal, Galícia tartomány partjaitól 250 kilométerre kettétört és elsüllyedt. A szakemberek szerint ez a világ eddigi legnagyobb környezeti katasztrófája.
A Prestige olajszállító bombázását is fontolgatta a spanyol kormány a hajó elsüllyedése előtt – adta hírül a Corriere della Sera. A tervet azonban elvetették, mert nem lehettek biztosak abban, hogy a tanker elsüllyedése előtt maradéktalanul elég a tartályokban lévő hetvenezer tonna üzemanyag – nyilatkozta tegnap Federico Trillo védelmi miniszter.
Az elsüllyedt hajó már nem- csak a spanyol, de a francia és a portugál partokat is veszélyezteti – állította az olajszennyeződések felszámolására specializálódott OSRL nevű angol cég képviselője. A társaság szakértői szerint a több száz méter mélységben lévő Prestige rakománya a víz hatalmas nyomása miatt bármikor felrobbanhat – írta a lap.
Korábban már tízezer tonna olaj került az Atlanti-óceánba; a tegnapi erős szél Galícia felé sodorta a 30 kilométer széles, 280 kilométer hosszú olajfoltot. Eddig száz kilométernyi partszakasz szennyeződött.
A szakemberek több elméletet is felállítottak az esetleges robbanás következményeiről. Az egyik elképzelés szerint a hideg vízben megszilárduló nehézolaj a tenger fenekére ülepedhet, vagy ami még rosszabb, kisebb darabokban a felszínre szökik és megsokszorozza a károkat. A másik variáció szerint a szennyeződés olajtömbökké áll össze, amelyeket az áramlatok széthordanak, és hosszú évekig veszélyeztetik majd az Atlanti-óceán élővilágát.
Bár a katasztrófa következményeit még lehetetlen felmérni, becslések szerint a kár a több milliárd eurót is elérheti. A spanyol halászok már évi 330 millió eurós veszteséggel számolnak, de még nem tudni, mekkora kárt szenved a francia és a portugál gazdaság. Mindezekhez hozzáadódik a szennyeződött partok megtisztításának költsége és az elmaradó turizmus által okozott bevételkiesés. Strasbourgban, az Európai Parlamentben ma rendkívüli ülésen tárgyalják a Prestige ügyét, és követelik a hajózási szabályzat szigorítását az EU-ban.
Az Ulla folyó torkolatánál tegnap hajnalban ezer galíciai halász csónakjaival próbálta útját állni az összefüggő olajtengernek. A torkolat előtt fekszik az atlanti-óceáni szigetek nemzeti parkjához tartozó Cies-sziget, ahol több ritka és veszélyeztetett állatfaj él.
A spanyol kormány bagatellizálja a veszélyt – írta a La Repubblica. A galíciai kormányzatot képviselő Arsenio Fernandez de Mesa úgy nyilatkozott, hogy az általuk megkérdezett szakemberek csupán elméleti lehetőségként vetették fel a szerteszóródó olajtömbök keletkezését. Mint mondta, ezek egyébként sem jelentenek különösebb veszélyt a környezetre. A természetvédők és az ellenzéki pártok ezzel szemben erőteljesen bírálják azt a módot, ahogy a kormány a krízishelyzetet kezeli.
***
Tulun-rejtély. Huszonnégy óra elteltével még mindig bizonytalan volt, hogy mi történt kedden a Tulun nevű orosz halászhajóval a Japán-tengeren: a korábbi hírekkel ellentétben a kapitány táviratban cáfolta, hogy kalózok kerítették volna hatalmukba a hajót. Az orosz határőrizeti szervek kedd este azt közölték, hogy Vlagyivosztoktól négyszáz tengeri mérföldre, dél-koreai felségvizeken fegyveresek kerítették hatalmukba a 1200 tonnás hajót, amely – fedélzetén 23 fős legénységgel – nagy mennyiségű fagyasztott halat szállított. A hír hallatán készültségbe helyezték a csendes-óceáni orosz határőrséget, és a japán rendvédelmi szervek is orosz kollégáik segítségére siettek. Később viszont a kalóztámadást cáfoló üzenet érkezett az egyik holmszki magáncég tulajdonában lévő Tulun kapitányától, aki azt közölte, hogy november 16-án valóban volt egy hajója megszerzésére irányuló kísérlet, de nem a nyílt tengeren, hanem egy dél-koreai kikötőben. A kapitány azt is tudni vélte, hogy a meghiúsított hajófoglalás mögött egy Jakut néven ismert férfi, a távol-keleti szervezett orosz alvilág egyik ismert figurája áll. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.