Portugál felségvizen, 130 kilométerre az észak-spanyolországi partoktól tegnap reggel 8-kor kettérört, és este elsüllyedt a Prestige, tartályaiban 70 ezer tonna olajjal – jelentette be tegnap Arsenio Fernandez de Mesa, Galícia tartományi kormányzatának képviselője, aki kevés reményt látott arra, hogy még a katasztrófa előtt kiszivattyúzzák az üzemanyagot – adta hírül a CNN.
A 26 éves, japán gyártmányú, görög hajó múlt szerdán sérült meg, eddig legalább 5-7 ezer tonna olaj szivárgott ki belőle. Korábban a mentési munkálatokat szinte lehetetlenné tette az erős hullámverés, a szél és az eső. Tegnap reggel viszont úgy tűnt, sikerül a hajótestben keletkezett rést megvédeni az egyre erősödő hullámoktól és elkerülni a katasztrófát. A Prestige éppen akkor tört ketté, amikor öt hajó a spanyol és a portugál parttól távolabbra, nemzetközi vizekre próbálta vontatni. Folyamatosan ömlött belőle az olaj, majd délután elnyelte az Atlanti-óceán.
Galíciában elrendelték a legmagasabb fokú készültséget, a helyi hatóságok próbálják menteni, ami még menthető. La Coronne kikötő közelében, 36 kilométerre a gyakori hajóbalesetek miatt halálpartnak nevezett szakasztól, rossz minőségű, vastag, nyúlós, igen nehezen kiszivattyúzható olajfoltok jelentek meg a parton – nyilatkozta az AFP-nek Michel Girin, a tengeri szenynyezettséggel foglalkozó Cedre hivatal igazgatója.
Galíciában a tűzoltók és a rendőrség a part mentén elhelyezett barikádokkal próbálja megakadályozni az olaj tovaterjedését. Az óvintézkedések ellenére a szennyezés már számottevő ökológiai és gazdasági károkat okozott éppen egy olyan területen, amelynek lakói a tegerből élnek – írta az AFP. A halászatot betiltották, pedig ott több százan élnek rákhalászatból és kagylótenyészetből. A tilalom a legnagyobb kereslet idején, karácsonyig tart. A galíciai halászok szervezete szerint legalább 90 millió eurós kár éri őket, de ebbe nem számolták bele a katsztrófa későbbi következményeit.
Galícia önkormányzata szerint a környék növény- és állatvilága nagy veszélybe került, La Corone állatorvosai eddig több mint száz olajtól fuldokló madarat gyűjtöttek össze.
Franciaország a helyszínre küldött egy, a környezeti szennyezések elleni harcra specializálódott hajót és egy repülőgépet. „Segítségül a spanyol hatóságoknak, hogy az olaj ne érhesse el a spanyol és a francia partot” – nyilatkozta Dominique Bussereau államtitkár.
A Prestige 27 fős személyzetét már a baleset napján kimentették, vasárnap este pedig, ötórás kihallgatás után előzetes letartóztatásba helyzték Apostolus Magurast, a hajó görög kapitányát – adta hírül az AFP. A spanyol bíróság szerint ökológiai bűncselekményt követett el és félrevezette a hatóságokat.
– Meg lehetett volna előzni a Prestige okozta környezeti katasztrófát – nyilatkozta lapunknak Droppa György, az Európai Zöld Pártok Föderációjának elnökségi tagja. Mint mondta, a tanker kettétörésének hírét az Európai Parlament ülésén, egy képviselő rendkívüli felszólalásban közölte velük.
A képviselő azonnal kérte a szervezet segítségét a károk enyhítésében és a nemzetközi hajózási szabályok szigorításában. A környezetvédelmi szakember hozzátette: a zöld pártok képviselői restrikciókat követelnek az úgynevezett szabadlobogós országokkal szemben. Jó lenne, ha nemcsak megelőznék, de szigorúbban is büntetnék az ilyen katasztrófák okozóit. Néhány évvel azután, hogy az Exxon Valdez hajóról Alaszka partjainál sok ezer tonna olaj a vízbe jutott, a bíróság az eddigi legnagyobb, négymilliárd dolláros büntetéssel sújtotta a környezetszennyezést okozó olajtársaságot.
Előre figyelmeztettek. A Környzetvédelmi Világalap, a WWF már korábban követelte: szivattyúzzák ki a hajóban lévő 70 ezer tonna olajat, még mielőtt az elsüllyedne. Különben – állította a WWF – kétszer olyan súlyos károk keletkeznek, mint amilyet az Exxon Valdez petróleumszállító okozott Alaszka partjainál 1989-ben, és háromszor nagyobb katasztrófa, mint amit a brit partoknál az Erika tankerről vízbe ömlő húszezer tonna nyersolaj okozott 1999-ben. Az Atlanti-óceán különösen kényes ökológiai egyensúlyát megbontja, ha az olaj a hideg vízben megdermed. 1995 óta csak a Földközi-tengeren 1300 alkalommal ért baleset olajszállító hajókat – jelentette a WWF. A szervezet szerint a világban használt tankerek átlagéletkora 15 év, egynegyedük pedig idősebb húszévesnél. Ilyen korú szállítóhajók esetében azonban már semmiféle biztonságról nem lehet beszélni.
Vonatgázolás történt Püspökladánynál