Körkörös térben

A budapesti őszi fesztivál izgatottan várt eseménye volt Josef Nadj, azaz Nagy József fellépése. Az 1980 óta Franciaországban élő művész a Trafóban adta elő patetikus és burleszk-elemeket vegyítő, Egy ismeretlen naplója című, új darabját, amelynek alapjául saját naplója és Tolnai Ottó versei szolgáltak. Az előadás előtt beszélgettünk.

Ferch Magda
2002. 11. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pantomim- és táncművész, képzőművész. Pályája a Vajdaságtól Budapesten át Franciaországig ívelt. Marcel Marceau-nál, Etienne Decroux-nál tanult. Első sikereit az 1987-ben megalapított Jel Színházzal aratta, majd az Orléans-i Koreográfiai Központ vezetője lett. Előadásait ma szerte Európában eseményként tartja számon egyre bővülő közönsége. A kritikusok szerint valami új kezdődik művészetében a 2001-es cannes-i táncfesztiválra elkészült, majd az idén Bruggében és az avignoni színházi fesztiválon is revelációként ható darabjával, A filozófusokkal, amelyet Bruno Schulz lengyel író ihletett.
– Úgy érzem, ezzel a darabbal valóban egy periódus végére értem. Lezárása az egy lendületből kiinduló folyamatnak, amelyet tizen-egynéhány darabunk jelez. Először játszom körkörös térben. Összesen százhúsz ember fér ebbe a miniarénába, ahol együtt kapnak helyet művészek és nézők. Nagyon fontossá vált számomra az intimitás, egészen más így az élmény játék közben. És erőteljesen van jelen a képi világ a két fejezetből álló prológusban. Az első körben videoinstalláció fogadja a nézőt, de az az illúziója, mintha fekete-fehér fotókat látna. A másodikban rövidfilmet vetítünk négy oldalról egyszerre. Majd leszedjük a paravánokat, s akkor kezdődik a játék, a színház. Fontosnak tartottam, hogy ráhangoljuk a nézőt arra, amit látni fog, hogy a mindennapi rohanás után ne csak bezuhanjon az előadásra.
– A Trafóban fotókiállítás fogadta az Egy ismeretlen naplójának bemutatójára érkezőket.
– Ezek is a fölkészülés fázisát jelzik. Az érdekelt, hogyan lehet a tágas térben megfogni, kitartani a mozdulatot, amikor elemekkel szembesülünk, állatokkal találkozunk, és hogyan lehet a kinti energiákat megőrizni és a színpadra átvinni. Jó próbatételnek bizonyult.
– A darabban erős hangsúlyt kapnak a képzőművészeti elemek. Újra előbújik a képzőművész a színházi emberből?
– Tudatosan fojtottam el magamban a képzőművészt, mert komolyra fordult a színházi kaland. Erre álltam rá, több évembe telt, míg kiépítettem a magam világát. A színházon keresztül tisztáztam képzőművészeti látásmódomat is. A filozófusok című darab visszhangja is azt érzékelteti, hogy talán már segíti egymást a kettő.
– Mennyire hat önre a sokszínű színházi élet, amelybe Franciaországban belecsöppent?
– Soha nem akartam követni az irányzatokat, csak abból a szempontból voltak fontosak nekem, hogy szembesítsem magam az áramlatok minőségével. Hogy megtanuljam, hogyan lehet helyi, hagyományos alapokból korszerű formákat kihozni. Megvolt az én belső világom. Megvoltak a tiszta forrásaim. Tudtam miből kibontani, mihez kötni mondandómat.
– Darabjainak többsége irodalmi ihletésű: Büchner, Beckett, Borges, Csáth Géza, és a többiek.
– Az önképzésemhez fontos a rendszeres olvasás. A költészet az első mint mindennapi kenyér, de szeretek esszéírók, filozófusok sorai fölött füstölögni – egyfajta meditáció ez.
– Ami nem lehet könnyű, hiszen rengeteget turnézik. Vezeti az Orléans-i Koreográfiai Központot is. Mindenre jut idő?
– A koreográfiai központot egyszer feladom. De fél lábbal mindenképpen Franciaországban maradok. Tisztában vagyok vele, hogy itthon, ebben a szövevényes, kusza, politikával átitatott kulturális életben hamar kikezdhetik az embert. A munkája terét. Az író, a képzőművész valahogy megteremti a maga szűkített kis privát terét, de a színházcsinálás komplex dolog, ahhoz nagy tér, sok ember, megfelelő struktúra kell. Ha ez nincs meg, akkor még mindig lehet szegény színházat csinálni, de nem szerencsés, ha folyton a körülmények határozzák meg a munka keretét. Ezért jó, hogy külföldön bázist építettünk ki, amelyre támaszkodni lehet. Ha itt szűkül a tér, onnan kapunk levegőt, ha ott, akkor itthonról. Feltéve, ha a nagyokosok észreveszik, hogy követni kellene már az új törekvéseket, és nem csak az általuk elképzelt „elit” művészet és tér létezik.
– Miért az Egy ismeretlen naplóját hozta el most Budapestre?
– Mert annyira kötődik kanizsai emlékeimhez, barátaimhoz, s még annyira friss, hogy játszani akarom. Otthon, Kanizsán is előadom november 5-én.
– Azt mondja, otthon...
– Az otthon Kanizsa, mindig is az lesz. Észak-Bácska, a Délvidék, másként nem is lehet. A lokálpatriotizmus kanizsai specialitás, nekünk ez ki van osztva. De nem teher, sors.
– Éjfél után című darabja is Kanizsán született. Lesz folytatása?
– Tűzben-lángban égve, gyorsan hoztuk létre, úgy érzem, hosszú folytatása lesz. A távol-keleti színházi minta izgat, a no színház. De a következő három-négy évben igyekszem még egy témát befejezni, amely párizsi életemhez kötődik. A Père Lachaise temetőhöz, illetve nem is a helyszínhez, hanem azokhoz az emberekhez, akik ott nyugszanak. A filozófus Alain, írók: Raymond Roussel, La Fontaine, Molière, zenészek, különböző figurák életéből merítek új darabra valót. És szeretném felújítani Beckett-adaptációnkat, a Szél a zsákbant. Azt hiszem, nem voltunk elég érettek, amikor készült. Megvan a program 2006-ig, akkor lesz húszéves az együttesem. Ebből a színházi kalandból valószínűleg nem lehet kilábalni. Nem is akarok, csak az arányokon kell valahogy igazítani. Szeretném csökkenteni a darabok számát. Az lenne jó, ha évekig dolgozhatnánk egy-egy művön, hogy letisztítsuk, szervesen beépítsük életünkbe, testünkbe. Ehhez nagy önfeláldozásra van szükség mindenkitől, aki részt vesz ebben a munkában. De a társulat, hála istennek, keveset változik. A régiek maradnak. Életre szóló program a miénk, egy élet talán nem is elég rá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.