Rejtve maradt honvédelmi kiadások

Nem megalapozottak azok az állítások, amelyek szerint országunk nem teljesíti a NATO-tagságból eredő kötelezettségeit – állítják katonai szakértők. A számadatokból kiderül: a honvédelem az eltelt időszakban egyre több – közvetlen és közvetett – támogatásban részesült.

Barát Mihály
2002. 11. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Súlyos bírálatok érték az utóbbi hetekben Magyarországot amiatt, hogy nem teljesíti a NATO-tagságból eredő vállalásait. A lapunknak nyilatkozó katonai szakértők ugyanakkor állítják: a honvédelem költségvetési támogatása folyamatosan növekedett, és egyéb olyan tételek is növelik az erre fordított kiadásokat, amelyek közvetlenül nem kimutathatók.
A lapunkhoz eljuttatott kimutatásokból kiderül: a katonai kiadások – inflációtól szűrt – volumene 1998-hoz viszonyítva 2003-ig 62,8 százalékkal nőtt. A valós képet ellenben rontja az a tény, hogy a honvédelmi kiadásokat a bruttó hazai termék, a GDP százalékában szabták meg: Magyarország ugyanis nem rendelkezik a GDP azon részével, amelyet a külföldi tulajdonú cégek kivonnak az országból. Ennek alapján célszerűbb lenne a bruttó hazai termék helyett a GNI-t – ami a GDP és a kivitt jövedelem különbsége – figyelembe venni, ugyanúgy, mint ahogy azt az Európai Unió tagállamai is teszik.
A költségvetési kiadásokon túl egyéb, közvetlenül ki nem mutatható tényezők is növelik a honvédelem költségeit. Így például az adókra, járulékokra és egyéb költségvetési befizetésekre vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló jogszabály jelentős adókedvezményeket biztosít a honvédelem számára, beleértve a Magyarország területén tartózkodó külföldi fegyveres erőket is. Ez a törvény rendelkezik többek között arról is, hogy a haderőnek – beleértve a külföldieket is – nem kell megfizetnie a felhasznált üzemanyag jövedéki adóját.
A délszláv konfliktus – a vállalt embargó miatt – legalább hárommilliárd dollár összegű kárt okozott az országnak úgy, hogy közben a NATO biztonságos hátországként szinte díjtalanul használhatta Magyarország területét, infrastruktúráját – mutatnak rá a szakemberek.
A rejtett támogatások közé tartozik, hogy a környezetvédelmi előírásokat az előírtnál kisebb szigorúsággal tartatjuk be: a NATO-csapatok magyarországi hadgyakorlatai során lehetőség nyílik az EU-ban elfogadott környezetvédelmi előírások figyelmen kívül hagyására is. (Ilyen hadgyakorlatokra a nyugat-európai országokban már a lakossági tiltakozások miatt sincs lehetőség, így ezeket a NATO szívesen tartja Magyarországon.)
A rendszerváltás előtt gyakorlat volt a katonai kiadások „csökkentése” olyan módon, hogy különböző vállalatoknak, oktatási intézményeknek, K+F tevékenységeknek nyújtott katonai kiadásokat nem a honvédelmi tárca költségvetésébe sorolták. Erre ma is akad példa: a 2003. évi költségvetési javaslatban a pénzügyminisztériumi fejezetben 980 millió forint összegű katonai célú összeg szerepel.

Írás a 6. oldalon

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.