Válaszút előtt a Volkswagen

Tízévi kormányzás után áprilisban távozott a VW csoport éléről Ferdinand Piëch, az iparág egyik legeltökéltebb vezetője. Utódja, Bernd Pischetsrieder felemás birodalmat örökölt: a hatalmas konszern továbbra is Európa legnagyobb gyártója, azonban már koránt sincs ereje teljében. Nagy teher nehezedik az 54 éves vezérigazgatóra, s mind közül a legnyomasztóbb, hogy a radikális változásokat elődje felügyelete alatt kell végrehajtania.

Hajdu Imre
2002. 11. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Piëch, mint minden karizmatikus vezető, tántoríthatatlanul hitt saját elképzeléseiben, és egy évtized alatt teljesen átalakította a Volkswagen csoport termékszerkezetét. Az egész iparág csodájára járt az általa tökélyre vitt platform-stratégiának, amely a modellkínálat soha nem látott változatosságát ígérte, rendkívül kedvező fejlesztési és gyártási költségekkel. Sokáig úgy látszott, ez lesz az autógyártás jövője – ám az elégedett morajból az előző években mind tisztábban kihallatszott a kétkedők hangja.
Egyre nehezebb ugyanis megkülönböztetni a Volkswagen konszern négy márkájának modelljeit. Ez nemcsak imázsstratégiai szempontból hátrányos, hanem az eladásokat is közvetlenül érinti: a VW Polo, a ©koda Fabia és a Seat Ibiza például nemcsak közös padlólemezen, de azonos vásárlókörön is kénytelen osztozni, így mindhárom modell várakozásokon alul teljesít a piacon.
Pischetsrieder első feladata tehát a márkaarculatok kuszaságának megszüntetése. A BMW-től átigazoló szakember a Volkswagent a ©kodával, az Audit a Seattal rendezte párba – az előbbi duó a racionális, az utóbbi az emocionális igényeket hivatott kielégíteni. A spanyol márka kínálata például hamarosan sportos kompakt egyterűvel bővül, míg a csehek ehelyett tágas kombival erősítenek. Az egymást átfedő modellek leépítése azonban az optimista becslések szerint is legalább hat-hét évig eltarthat, így Pischetsrieder elgondolásának helyessége csak hosszú távon igazolódhat be.
A platformstratégia sikeres megvalósításának példája lehetne az Audi A3 – VW Golf – ©koda Octavia hármas, amelyek valóban eltérő vásárlói igényeket elégíthetnének ki. Csakhogy a trió hagyományos húzómodellje súlyos problémákkal küszködik. A Golf huszonhét éves egyeduralmát idén megingatta egy francia modell: a Peugeot 206-nak sikerült a lehetetlen, és az európai értékesítési versenyben megelőzte a német autót. A Golf menthetetlenül elöregedett, utódja pedig csak egy év múlva várható – némileg a Peugeot 307-re emlékeztető vonalakkal. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy másfél évre rá várható az új Passat is, márpedig két kulcsfontosságú modell közel párhuzamos leváltása a fejlesztőcsapatra és a gazdasági osztályra egyaránt hatalmas terhet ró.
A franciák egyébként is sok borsot törtek a konszern orra alá. Egy, a közelmúltban befejezett felmérés szerint a német autógyárak a hatékonyság terén messze elmaradnak déli szomszédaiktól. A McKinsey tanácsadó cég által végzett kutatás kimutatta, hogy a Franciaországban működő üzemek 1992 és 1999 között évi 7,8 százalékkal növelték termelékenységüket, míg a németeknél ugyanez az arány mindössze 2 százalék.
A hatékony termelési módszerek mellett mintha az innovatív hajlam is elapadt volna Wolfsburgban. A palettán lyuk tátong az olcsó kabriók, a kombi kisteherautók és a kompakt egyterűek helyén – az előbbiek fontos rétegmodellek, az utóbbi viszont az elmúlt három év legdinamikusabban növekvő szegmense, és még a Volkswagen sem engedheti meg magának, hogy kimaradjon egy évente több mint egymillió autót felvevő piacról.
Annál is kevésbé, mivel a Piëch által előirányzott ambiciózus, 6,5 százalékos adózás előtti nyereség egyre kevésbé tűnik elérhetőnek: a jelenlegi becslések szerint az idei profit megközelítőleg 4,5 százalékra várható. Bár a VW továbbra is egyértelműen a legnagyobb játékos Európában, az év első kilenc hónapjában közel kétszer akkora mértékben csökkentek a konszern eladásai, mint ahogy a piac zsugorodott. A Golf iránt 10,8, a Passat iránt 15 százalékkal csökkent a kereslet, és még a kultikus rétegautó, a Beetle is több mint 20 százalékot zuhant, súlyos presztízsveszteséget okozva a csoportnak. A nyereség csökkenése részben annak is betudható, hogy Piëch szívügyének tekintette a finanszírozási konstrukciók felfejlesztését, ami rövid távon óhatatlanul az értékesítési számok csökkenésével jár (hiszen a vevők inkább lízingelik, mintsem megvásárolják az autókat).
A fejlesztési hiányosságok és a gazdálkodási zavar okai között Piëch leginkább dédelgetett álma: a Volkswagen presztízsmárkává történő átalakítása is szerepel. A Phaeton, a Touareg vagy a Passat W8 fejlesztése irdatlan összegeket – egyes források szerint hat milliárd eurót – emésztett fel, nem is beszélve a Bentley Continental GT-ről, a VW Nardo szupersportkocsiról, vagy a Bugatti feltámasztásának évek óta húzódó tervéről. Ráadásul a hatalmas motorokkal járó magas fogyasztás és károsanyag-kibocsátás marketing szempontból is hátrányos a Volkswagen számára: így ugyanis aligha lesznek képesek teljesíteni az autóipar által önkéntesen vállalt emisszió-csökkentést. A teljes modellparkra vetített átlagos 120 g/km széndioxid-kibocsátás 2012-re kitűzött megvalósítása ugyan nem kötelező, ám rendkívül jól hangozna a hirdetésekben – különösen, ha a konkurencia megvalósítja környezetvédelmi kitűzéseit.
Pischetsriedernek tehát sok tennivalója akad. Át kell szerveznie a modellkínálatot, felgyorsítani az új modellek, valamint a környezetbarát technológiák fejlesztését, növelni a profitot – és mindezt a nemrég Wolfsburg díszpolgárává választott Piëch kritikus tekintetétől kísérve. Elődje ugyanis, mint karrierje során oly sokszor, felfelé lépett a ranglétrán, és jelenleg a konszern igazgatótanácsának tagja, így Pischetsrieder közvetlen felettese. Márpedig Dr. Piëch hagyományosan türelmetlen főnök: amikor 1993-ban távozott az Audi éléről, mindössze tizenhárom hónap után megvonta a bizalmat teljesíthetetlen feladatok elé állított utódjától. Az igazi kérdés tehát nem az, hogy Pischetsrieder képes-e megfordítani a VW szerencséjét, hanem hogy lesz-e elég ideje a változtatásokra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.