Veszélybe kerülhetnek a fuvarozók

Bálint József
2002. 11. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem lesz könnyű helyzetben a közúti személyszállítók és a fuvarozók bizonyos hányada hazánknak az Európai Unióhoz (EU) való csatlakozása után – állítják a szakemberek, ám ennek okát eltérően magyarázzák. Akad köztük olyan, aki a kényszervállalkozók szakmai hiányosságaival magyarázza a várható nehézségeket, mások egyszerre több problémát is említenek.
Sárközy György, a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetségének elnöke úgy véli: az úgynevezett kényszervállalkozók azok, akiknek van mitől tartaniuk. A tőkehiányon kívül ezeknél az embereknél megkérdőjelezhető a szakmai alkalmasság, ám többszöri felhívás ellenére sem voltak valamennyien hajlandók, hogy átképeztessék magukat az általuk vállalt szakmára. Problémaként említhető még az is, hogy a személy- és áruszállításban részt vevő vállalkozók nincsenek kellőképpen tájékozódva azokról az uniós jogszabályokról, amelyek őket érintik. Sárközy György szerint a hátramaradt időszakban sikerül pótolni a hiányosságokat, és nem lesz számottevő azoknak a fuvarozóknak a száma, akik kénytelenek lesznek felhagyni eddigi vállalkozásukkal.
Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára ennél sokkal drámaibbnak látja a jövőt. A csatlakozást követően gondot jelent majd a fuvardíjak és a munkabérek meghatározása, ami nálunk lényegesen alacsonyabb, mint az uniós tagországokban. Minthogy ezeket ki kell egyenlíteni, a jelenlegi különbséget kénytelenek lesznek beépíteni a szállított termék árába. A díjak kiegyenlítése követelmény, csakhogy ez következményekkel jár. A személy- és áruszállítók kiadásait csak fokozza az a tény, hogy a 3,5 tonna feletti haszongépjárművek 2003. január 1-jétől kizárólag menetíró és sebességmérő berendezéssel közlekedhetnek.
Emlékeztetett arra, hogy az unióhoz történő csatlakozást megelőző tárgyalásokon, a belföldi fuvarozók érdekében, többször is felvetették és kérték, ne szabadítsák rá azonnal Magyarországra az úgynevezett kabotázs forgalmat. A kabotázs azt jelenti, hogy külföldi fuvarozó bizonyos ideig nem végezhet belföldi szolgáltatást az új tagországban. Erre egyébként Nyugat-Európa államaiban is csak fokozatosan került sor, Magyarország is néhány éves türelmi időt kap a csatlakozást követően.
*
A szállítási ágazatokhoz tartozó vállalkozások 2002 I–III. negyedévében 1 százalékkal több árut szállítottak, mint az előző év azonos időszakában, míg az árutonna-kilométerben számított teljesítmény kismértékben csökkent – közölte a Központi Statisztikai Hivatal tegnap az MTI-vel. A közlemény szerint közúton, az ágazaton kívüli vállalkozásokat is figyelembe véve, a szállított árumennyiség kismértékben nőtt, az árutonna-kilométer értéke pedig 1 százalékkal csökkent. A távolsági személyszállítási teljesítmény enyhe növekedést mutatott. A szállítási ágazatokhoz tartozó vállalkozások 2002 első fél évében 6 százalékkal több árut szállítottak, mint az előző év azonos időszakában, az árutonna-kilométerben számított teljesítmény azonban 3 százalékkal visszaesett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.