Nem lesz könnyű helyzetben a közúti személyszállítók és a fuvarozók bizonyos hányada hazánknak az Európai Unióhoz (EU) való csatlakozása után – állítják a szakemberek, ám ennek okát eltérően magyarázzák. Akad köztük olyan, aki a kényszervállalkozók szakmai hiányosságaival magyarázza a várható nehézségeket, mások egyszerre több problémát is említenek.
Sárközy György, a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetségének elnöke úgy véli: az úgynevezett kényszervállalkozók azok, akiknek van mitől tartaniuk. A tőkehiányon kívül ezeknél az embereknél megkérdőjelezhető a szakmai alkalmasság, ám többszöri felhívás ellenére sem voltak valamennyien hajlandók, hogy átképeztessék magukat az általuk vállalt szakmára. Problémaként említhető még az is, hogy a személy- és áruszállításban részt vevő vállalkozók nincsenek kellőképpen tájékozódva azokról az uniós jogszabályokról, amelyek őket érintik. Sárközy György szerint a hátramaradt időszakban sikerül pótolni a hiányosságokat, és nem lesz számottevő azoknak a fuvarozóknak a száma, akik kénytelenek lesznek felhagyni eddigi vállalkozásukkal.
Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára ennél sokkal drámaibbnak látja a jövőt. A csatlakozást követően gondot jelent majd a fuvardíjak és a munkabérek meghatározása, ami nálunk lényegesen alacsonyabb, mint az uniós tagországokban. Minthogy ezeket ki kell egyenlíteni, a jelenlegi különbséget kénytelenek lesznek beépíteni a szállított termék árába. A díjak kiegyenlítése követelmény, csakhogy ez következményekkel jár. A személy- és áruszállítók kiadásait csak fokozza az a tény, hogy a 3,5 tonna feletti haszongépjárművek 2003. január 1-jétől kizárólag menetíró és sebességmérő berendezéssel közlekedhetnek.
Emlékeztetett arra, hogy az unióhoz történő csatlakozást megelőző tárgyalásokon, a belföldi fuvarozók érdekében, többször is felvetették és kérték, ne szabadítsák rá azonnal Magyarországra az úgynevezett kabotázs forgalmat. A kabotázs azt jelenti, hogy külföldi fuvarozó bizonyos ideig nem végezhet belföldi szolgáltatást az új tagországban. Erre egyébként Nyugat-Európa államaiban is csak fokozatosan került sor, Magyarország is néhány éves türelmi időt kap a csatlakozást követően.
*
A szállítási ágazatokhoz tartozó vállalkozások 2002 I–III. negyedévében 1 százalékkal több árut szállítottak, mint az előző év azonos időszakában, míg az árutonna-kilométerben számított teljesítmény kismértékben csökkent – közölte a Központi Statisztikai Hivatal tegnap az MTI-vel. A közlemény szerint közúton, az ágazaton kívüli vállalkozásokat is figyelembe véve, a szállított árumennyiség kismértékben nőtt, az árutonna-kilométer értéke pedig 1 százalékkal csökkent. A távolsági személyszállítási teljesítmény enyhe növekedést mutatott. A szállítási ágazatokhoz tartozó vállalkozások 2002 első fél évében 6 százalékkal több árut szállítottak, mint az előző év azonos időszakában, az árutonna-kilométerben számított teljesítmény azonban 3 százalékkal visszaesett.
Politikai földrengés Berlinben: A CDU/CSU nemet mondott a baloldal bírói puccsára + videó
