Vitorlát bontott a Toyota új európai zászlóshajója

A Yaris és a Corolla után megérkezett a Toyota harmadik európai modellje is, és ezzel teljessé vált az óvilág meghódítására épített flotta. A japánok sokat várnak az Avensistől, ám sokat is kínálnak: az autó még a manapság dúló technológiai dömpingben is feltűnést kelt újszerű szolgáltatásaival, a Toyota ígérete szerint pedig a minőség terén is új mércét állít a középkategóriás Avensis.

Jávor József
2002. 11. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

n Jávor József
Bár nem a legnagyobb darabszámban eladott modellje, a Toyota számára mégis rendkívül fontos az Avensis. Már csak szentimentális okokból is: elődje, az 1997-ben leváltott Carina E volt az első, Európában összeszerelt Toyota, míg a tengeren inneni fejlesztés magával az Avensis-szel indult be. Az elmúlt négy év során a Toyota Avensis-ből több mint 450.000 darabot adtak el Európában, tavaly az egyre szűkülő, presztízs szempontjából azonban jelentős középkategóriában 5,6 %-os piaci részesedést ért el. A közvetlen elődénél számottevően nagyobb mennyiség – évi 130 ezer autó – szerepel az új Avensis üzleti tervében, így nem csoda, hogy a mérnökök igyekeztek önmagukat is felülmúlni a fejlesztés során.
Már a középkategóriás modell első generációja is valóságos gépészeti kirakat volt – ebben mutatkozott be a gyár szegénykeverékes benzinmotorja, ez volt az első japán személyautó, amely common rail dízelmotort kapott, valamint 2000-ben itt debütált a Toyota közvetlen befecskendezéses benzinmotorja, a D-4. Az új Avensis hű maradt elődje innovatív természetéhez: jövő szeptembertől kínálják hozzá azt a D-CAT elnevezésű rendszert, amely a jelenlegi legszigorúbb előírásoknál is 50 százalékkal kevesebb nitrogénoxidot, és 80 százalékkal kevesebb kormot enged a levegőbe. Az új technológia abszolút szalonképessé teszi az eddig is kiváló, ám most változó geometriájú turbóval 116 lóerőre izmosított, kétliteres D-4D dízelt. A három benzinmotor sem vall azonban szégyent: a legkisebb 1,6-os (110 LE), a 129 lovas 1,8-as, valamint a közvetlen befecskendezésű, 147 lóerős 2.0 D-4 egyaránt teljesítik az Euro IV-es normát.

A teljesen új konstrukciójú Avensist kizárólag az európai piaci igényeket szem előtt tartva hozták létre – jó példa erre futóműve. A kontinentális vezetési stílust alaposan kielemezve a japán mérnökök úgy döntöttek, az a legbiztosabb, ha a rettenthetetlen Celica hátsó futóművét építik be az autó alá. A lengéscsillapító karakterisztikáját természetesen kényelmesebbre hangolták, a még jobb irányíthatóság érdekében pedig egy további lengőkart építettek be.
A biztonság terén azonban még Európánál messzebbre nyúlt a Toyota. Eddig ugyanis csak az amerikai piacon ismerték a térdlégzsák fogalmát: az Avensis teljes körű ütközésvédelmi csomagjában helyet kapott egy, a kormány alá beépített, 18 literes airbag, amely a slusszkulcstól és a kormányoszloptól védi a sofőr lábát. Maga a karosszéria is jelentősen szilárdabb lett, így igen magas Euro-NCAP értékelésre számítanak Tokióban.
Az innováció és a magas vezetési élmény mellett a mindent átható minőség az Avensis vezérfonala. A továbbra is három karosszériaváltozatban kínált autón már-már sebészi pontosságúak az illesztések. A hangszigetelésnél különleges, könnyű szerkezetű anyagokat alkalmaztak, így nem csak a nagyfrekvenciás zajok jó részétől szabadult meg a modell, hanem mintegy 30 kiló ballaszttól is. A minőségérzetet olyan apró finomságok fokozzák, mint a megvilágított sebességváltókar, a digitális jelprocesszorral felszerelt audioberendezés, vagy a hangvezérlésű, DVD-s navigációs rendszer.
Az Avensis szolgáltatásai fényűzőek, mindazonáltal a 2003 első félévében piacra kerülő modell józan észérvekkel is képes szolgálni: az első lökhárító energiaelnyelő felfüggesztése például a javítási költségeket csökkenti, a 30.000 km-re növelt szervizintervallum pedig az autó fenntartását teszi gazdaságosabbá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.