Elérkezett idén a Magyar Honvédség egyik legmeghatározóbb eseménye, az altisztavatás. Délelőtt az MH Altiszti Akadémián végzett 350 katona állami és katonai vezetők, valamint hozzátartozók és az érdeklődő közönség előtt tesz esküt a haza szolgálatára. Az esemény zárómozzanataként az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár JAS-39 Gripen vadászgépei és az MH Kiss József 86. Helikopterdandár forgószárnyasai díszelgő áthúzással tisztelegnek a Magyar Honvédség kötelékében szolgálatukat megkezdő altisztek előtt.

Azonban ez nem csak egy látványos légibemutató – Sokkal nagyobb jelentőséggel bír, mind az esküt tevő altisztek, mind a pilóták életében. Ez a díszelgő kötelék egy szimbolikus tiszteletadás, tradíció, amely az avatottak összetartását fejezi ki – árulta el a lapunknak Simon-Bózsik Anna hadnagy, az egyik résztvevő gép parancsnoka.

A díszrepülésre való felkészülésen ott lehetett stábunk is, amelyen a parancsnok forgószárnyasára felülve vehettünk részt a begyakorláson. Simon-Bózsik Anna kollégájával, Király Emese hadnaggyal vezette a helikoptert két másik géppel szigorú alakzatban. A parancsnok landolás után kifejtette:
Kérdésünkre kitért arra is, a helikopterpilóták hogyan készülnek fel az ünnepségre. – Egy kötelékfelkészülésnél a legfontosabb, hogy begyakoroljuk, hogyan tartsuk egymáshoz képest a helyünket, illetve pontosan tudjunk egyszerre mozogni az alakzatban – hangsúlyozta Simon-Bózsik Anna.

Ezt megerősítette Varga Norbert hadnagy is, aki a díszrepülésen a H225M parancsnoka. – A kötelékrepülésre én azt szoktam mondani, sem vezérként, sem kísérőként nincs könnyű dolga a pilótának. Kísérőként az a legfőbb kihívás, tudd úgy tartani a helyedet, hogy szépen nézzen ki. Nagyon aprólékos, precíz munkát igényel. Vezérként pedig a parancsnokok elvárják, hogy egy bizonyos időpontra, másodpercre pontosan érkezzünk. Ennek a kiszámítása és végrehajtása is aprólékos munkát igényel, gyakorlatilag pillanatról pillanatra – hangsúlyozta.

Ugyan mindkét pilóta már túl van több díszrepülésen, de Varga Norbert hangsúlyozta: a repülés nagy felelősség, a felkészülést nem lehet félvállról venni. – Nincs két ugyanolyan feladat. Hiába tűnhetnek hasonlónak, a körülmények és az időjárás mindig változik, nem szabad és nem is lehet rutinból repülni. Minden repülésre külön, aprólékosan fel kell készülni. Fel is készülünk, és mindig odafigyelünk a részletekre – szögezte le.
Újabb mérföldkőhöz érkezett a Magyar Honvédség haderőfejlesztési programja
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter még csütörtökön jelentette be, megérkezett az utolsó két H225M típusú helikopter, ezzel teljessé vált a Magyar Honvédség modern helikopterflottája.
Közösségi oldalán azt írta, a 16 darab H225M és a 19 darab H145M típusú, csúcstechnológiás helikopter immár teljes létszámban áll a magyar emberek védelmének szolgálatában. Ezek a modern, sokoldalú gépek jelentősen növelik a honvédség képességeit, legyen szó csapatszállításról, kutató-mentő feladatokról vagy egyéb speciális műveletekről – írta a miniszter, majd hangsúlyozta: a korszerű eszközök beszerzése kulcsfontosságú a magyar haderő modernizációjának folyamatában.