Amerikán keresztül vezet az út a Gripen ülésébe

Nem sokan mondhatják el magukról a pilóta-szakmában Magyarországon, hogy felvették az Egyesült Államokba pilótaképzésre, Lázár Gréta viszont igen. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar (HHK) pilótajelöltje részt vehet az Undergraduate Pilot Training-en, amelynek végén már sugárhajtású gépet is megtanulhat vezetni. Elmondása szerint, miután hazatért és elvégzi az egyetemet, Gripen-pilótaként szeretne szolgálni a Magyar Honvédség kötelékében.

2025. 07. 02. 5:15
Lázár Gréta, Egyesült Államok, NKE, pilóta, pilótajelölt, pilótaképzés, Magyar Honvédség, repülőgép, Gripen, sugárhajtású repülőgép, NKE HHK, Nemzeti Közszolgálati Egyetem
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felejthetetlen élményt nyújtott az első repülésem, amelyre mindig emlékezni fogok – jelentette ki lapunknak adott interjújában Lázár Gréta, a NKE HHK harmadéves pilótajelöltje. A fiatal lányt képességei miatt olyan képzésre választották és küldik ki az egyetem oktatói, ami igazán különleges a szakmában: az Egyesült Államok által szervezett Undergraduate Pilot Training-re (UPT). 

Lázár Gréta az első magyar nő, akit felvettek a az Egyesült Államok által szervezett Undergraduate Pilot Training-re. pilóta (Fotó: Polyák Attila)
Lázár Gréta az első magyar nő, akit felvettek a az Egyesült Államok által szervezett Undergraduate Pilot Training-re (Fotó: Polyák Attila)

Zolnai Leát követően, aki 2017-ben már felavatott tisztként került be a programba, Gréta a második magyar nő, aki bekerült erre a képzésre. Sokakban felmerülhet a kérdés, hogyan is tud megfogni egy ilyen fiatal lányt a honvédség világa? Lázár Gréta esetében árulkodó lehet a családi közeg: nagyapja helikopterpilóta volt, édesapja az MH Kiss József 86. Helikopterdandár ejtőernyős-kiképzési részlegének vezetője, a bátyja pedig szintén pilótajelölt az NKE-n, nemrég államvizsgázott.

Hiába nőtt fel azonban katonacsaládban, elmondása szerint a szülők meglepődtek, mikor bejelentette, milyen hivatást szeretne választani. 

– Dráma szakon tanultam a gimnáziumban, a honvédség elég távol állt tőlem. Ezért is volt meglepő, amikor az egyetemi jelentkezési határidő előtt két héttel közöltem a szüleimmel, márpedig én katonai pilóta szeretnék lenni – idézte fel Lázár Gréta.

A bátyjától hallott történetek hatására döntött úgy, pilóta szeretne lenni (Fotó: Polyak Attila)
A bátyjától hallott történetek hatására döntött úgy, pilóta szeretne lenni (Fotó: Polyák Attila)

Elmondása szerint mindig is imádott utazni, először szállítórepülővel szeretett volna világot látni, ez volt a motivációja. Viszont, ahogy a bátyjától hallgatta sorra a történeteket, az egyenruhások világa is egyre inkább megtetszett neki és így tisztult le benne a kép: a honvédségnél látja a jövőjét. – A szüleim belátták végül, hogy jó döntést hoztam. A képzés minden percét nagyon élvezem, és jó érzés tudni, hogy ők mindenben támogatnak – mondta.

 

Az első repülés

Lázár Gréta lapunk kérdésére elárulta azt is, hogy annak ellenére, hogy édesapja a Magyar Honvédség kötelékén belül Szolnokon szolgál, nem érez megfelelési kényszert miatta. Sőt, amikor a második év végén elérte a pilótajelöltek első mérföldkövét, az ejtőernyőugrást, ő volt a kiképzője. – Egyáltalán nem okozott stresszt sőt, csak megnőtt a biztonságérzetem – jegyezte meg.

Gréta legnagyobb kihívásnak nem az ejtőernyős ugrását, hanem az első repülését érzi. 

Sajnos a körülmények úgy hozták, hogy akkor édesapja nem tudott személyes jelenlétével a támasza lenni. Butaság lenne azonban azt gondolni, hogy az elméleti oktatás után a pilótajelöltek egyből az ég felé veszik az irányt: először egy szimulátoron sajátítják el a repülés alapjait. 

Az elméleti oktatás után a pilótajelöltek először egy szimulátoron sajátítják el a repülés alapjait.(Fotó: Polyák Attila)
Az elméleti oktatás után a pilótajelöltek először egy szimulátoron sajátítják el a repülés alapjait (Fotó: Polyák Attila)

Amikor azt már magabiztosan tudják használni, jöhet az első repülés, amelyet egy légcsavaros kiképző merevszárnyas repülőgéppel, a Zlin242-L-lel hajtanak végre. A honvéd tisztjelölt elárulta, az első repülése nagyon emlékezetes volt. 

„Az évfolyamtársaim közül nekem sikerült elsőre a géppel elemelkednem a talajtól, ami hihetetlen élmény volt. A csoporttársaim a futópálya mellett szurkoltak értem és várták a földet érésemet”

 – idézte fel.

Az évfolyamából Lázár Grétának sikerült elsőre a géppel elemelkednie a talajtól (Fotó: Polyák Attila)
Az évfolyamából neki sikerült elsőre a géppel elemelkednie a talajtól (Fotó: Polyák Attila)

Elmondása szerint azonban csak ezután jöttek az igazán bonyolult feladatok, például a kötelékrepülés. – Ez azért volt számomra nagy kihívás, mert kötelékrepülésnél rendkívül finom mozdulatokkal kell a gépet irányítani, hiszen ilyenkor a két repülő nagyon közel repül egymáshoz. Számomra ez egy nehéz feladat volt, mert a profi végrehajtás mellett nagyon figyelnem kellett a biztonságra – magyarázta.

 

Irány Amerika

Úgy tűnik azonban, bármennyire is nagyok voltak a kihívások, végül a szorgalom meghozta az eredményét, mert évfolyamából másodmagával őt választották ki az Egyesült Államok által szervezett Undergraduate Pilot Training-re. 

Az amerikai pilótaképző tanfolyam képzési ideje megközelítőleg 18 hónap, ami egy tízhetes nyelvi felkészítő fázissal kezdődik Texasban. 

– A sikeres nyelvi képzés után – a program szerint – három különböző légi bázison három különböző géptípust fogunk használni. Az utolsó, harmadik fázis lesz a legizgalmasabb, mert a legendának számító T38-C Talon sugárhajtőműves géppel fogunk repülni. Ez a fázis már szinte az előiskolája a vadászgépeknek, köztük a Gripennek is – fejtette ki. Hozzátette azt is, nem kis felelősséggel jár, hogy ő az első magyar hallgató lány, akit tisztjelöltként felvettek erre a képzésre.

Lázár Gréta miután hazatért és befejezte az egyetemet, a Magyar Honvédségnél képzeli el a jövőjét (Fotó: Polyák Attila)
Miután hazatér és befejezi az egyetemet, a Magyar Honvédségnél képzeli el a jövőjét (Fotó: Polyák Attila)

 – Van rajtam emiatt nyomás, mert első magyar lány honvéd tisztjelöltként nemcsak magamnak, hanem az egyetemi oktatóimnak is bizonyítanom kell azt, hogy nem döntöttek rosszul, amikor engem választottak ki erre a programra. Ha hazajövök, remélem majd részt vehetek a többi képzési programon is annak érdekében, hogy elérjem kitűzött célomat. De ez még elég sokára lesz, először is végezzem el a képzést – magyarázta. Tervei szerint miután hazatér és befejezi az egyetemet, a Magyar Honvédségnél képzeli el a jövőjét. – Leendő tisztként a honvédségnél szeretnék repülni, és nagyon szeretnék vadászgépre kerülni. Megfogott ez a világ  – mondta.

Aki katonai repülőgépvezetőként képzeli el a jövőjét, annak Lázár Gréta mindenképp az NKE-t ajánlja (Fotó: Polyák Attila)
Aki katonai repülőgépvezetőként képzeli el a jövőjét, annak Lázár Gréta mindenképp az NKE-t ajánlja (Fotó: Polyák Attila)

Gréta hangsúlyozta: aki katonai repülőgépvezetőként képzeli el a jövőjét, annak mindenképp az NKE-t ajánlja. Mint mondta, a civil képzésekhez képest a katonai repülés jóval sokszínűbb, komplexebb és szélesebb tudást ad. Hasonlóképp vélekedett arról is, ha valaki helikopter pilóta szeretne lenni. Az NKE után a katonaságon belül mindenképp megtalálja a számításait.

Borítókép: Lázár Gréta, az NKE HHK pilótajelöltje (Fotó: Polyák Attila)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.