A belpolitika szolgálólánya

2002. 12. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy évvel ezelőtt már az egész ország arról beszélt, hogy az Orbán–Nastase-paktum következtében Magyarországra jön 23 millió román, avagy nem. Nem jött, de ez sem akkor, sem most nem nagyon érdekli e rémhíren lovagló politikusokat. A szocialisták Torgyán és Csurka retorikáját ötvöző, mérhetetlenül populista, nemzeti érdekeket semmibe vevő offenzívája következtében akkor öt százalékpontot esett a kormányzó jobboldal népszerűsége, az ellenzék átvette a kommunikáció irányítását, Orbán Viktor és csapata defenzívába szorult. Ezzel a külpolitikai aktussal gyakorlatilag kezdetét vette a választási kampány, amelyben a nemzetközi ügyek végig méltatlanul a belpolitikának, pontosabban a pártérdekeknek alárendelt szerepet játszottak. A külpolitika kéretlenül is a közfigyelem középpontjába került, s ugyanolyan komoly szerepet játszott a végeredmény alakulásában, mint Németországban, ahol az áradások mellett az Irak elleni akció témájának előtérbe kerülése fordította meg a dolgok addigi menetét. A kampányban tett ígéretek persze a hatalomba is elkísérik a szocialistákat, így a külpolitika minden korábbinál látványosabban rendelődik alá a belpolitikai és a pártérdekeknek – szembetűnő jele ennek az a szerepzavar, amely a pártelnök-külügyminiszter Kovács Lászlót jellemzi –, lényegesen csökkentve ezzel az ország érdekérvényesítő képességét a nemzetközi porondon.
A belpolitika szolgálólányának e kiemelt, ám meglehetősen dicstelen szerepébe azonban nem véletlenül sodorta bele a diplomáciát az ezzel egész korábbi munkáját, így kivívott elismerését is sutba dobó régi-új külügyminiszter. A hagyományos témák felpörgetésével ugyanis aligha tudott volna az MSZP ilyen vihart kavarni, hiszen a gazdaság például stabil növekedési pályán volt, s az ellenzék egyéb ígéretei sem tűntek átütőnek. A külpolitikán azonban lehetett „fogást” találni. Egyrészt azért, mert egy nemzeti érdekek mentén elkötelezett kormány mindig védtelen az olyan támadásokkal szemben, amelyek figyelmen kívül hagyják ezt a szempontot, másrészt a nemes célok mellett szembetűnően gyenge volt a külügyi kérdések kommunikációja – ezt talán a kedvezménytörvény mutatta leglátványosabban –, s a hatékonyságot rontották egyes utólag már nyilvánvalóan feleslegesnek tűnő ütközések is. A Fidesz engedett a kísértésnek, s a hazai közönség előtt erőltette a washingtoni találkozót Bushsal. Feladott labda volt az orosz viszony nemzetközi trenddel ellentétes, a kelleténél tovább tartó hűvössége, a kínai kapcsolat látványos elhanyagolása. Ráadásul az Orbán-kormány rajta kívül álló okok, de saját hibái miatt is olyan, neki prioritást élvező kérdésekben szintén magyarázkodásra kényszerült – amerikai kapcsolat, visegrádi együttműködés vagy már ellenzékben az EU-csatlakozás –, amelyekben tényleg sokat tett négyéves tevékenysége során.
A pozitívumokból sem sikerült kihozni mindent. Orbán elismerésre méltóan markáns, nemzeti érdekek mentén folytatott, szuverén politizálása a térségben logikusan ütközésekkel járt, de az is tény, hogy nagyobb diplomáciai érzékkel több konfliktust is el lehetett volna kerülni. Mindehhez jött, hogy a tapasztalatlanságból, a beleérzés hiányából fakadó diplomáciai otrombaságok, félreértések, s bizony egyes európai körök nyílt ellenszenve miatt a budapesti képviseletek egy része az új amerikai nagykövettel karöltve lényegében ejtette a jobboldalt, s finoman szólva a kormányváltásnak drukkolt.
A váltás aztán hamar megszépítette e hibákkal, buktatókkal tarkított első négy hónapot is. Az rögtön látszott, hogy a szocialisták több energiát fordítanak a kommunikációra, mint a tartalmi dolgokra, s a semmit is sikerrel adják majd el. Hamar nyilvánvalóvá vált az is, hogy az MSZP a kampányt folytatva folyamatosan a Fideszhez méri magát, s már-már betegesen legfőbb célja, hogy bebizonyítsa elődje alkalmatlanságát. Kovács ennek szellemében adta meg az alaphangot, mondván, két nap alatt rendbe tették mindazt, amit az előző kormány elrontott. S miközben egyfolytában azt hallottuk, hogy a romokon kell most építkezni, stabilizálni a viszonyokat, a külügyminiszter azzal kezdte tevékenységét, hogy a Bem téren éppen csak a portást nem cserélte le. Meg is lett az eredménye, hiszen visszajött a magyar diplomáciába a 80-as évek langyos, igazodó, a lehetséges mozgásteret sem kihasználó stílusa. Mindez kifejeződik abban is, hogy míg például az előző kormány a magyar demokrácia szilárdságára alapozva, a NATO által is támogatott, természetes délkelet-európai stabilizáló szerepét erősítette – amelyet a baloldal folyamatosan középhatalmi álmok kergetésével bírált –, addig Kovács László arra int, „tanuljunk meg kicsik lenni”. Érzékelhető a magyar külpolitika fő prioritásai közötti arányok eltolódása is. Míg a jobboldali kormány külön hangsúlyt fektetett a nemzetpolitikára, addig ennek súlya újra látványosan csökken.
E két tényező együttesen eredményezte az év bukását, Mikulás Dzurinda ugyanis Budapesten alázta porig a magyar diplomáciát. Kovácsnak legfeljebb hívei számára szánt retorikájában sikerült rendbe tennie a dolgokat. A státustörvény tárgyalásakor még annyit sem tudott elérni, mint elődje. Egyrészt azért, mert a kérdés halogatásával tárgyalópartnereinek pozícióit s önbizalmát erősítette, felesleges gesztusai (lásd Kempinski-affér!), szinte mindent feladó magatartása nem vezetett sehova, ráadásul súlyos szakmai hibákat is vétett. Hibáit azzal tetézte, hogy – ismét csak a kampányban tett ígéretei miatt – először időzavarba került, nem egyeztetett az európai politikusokkal, s nem zárta le a tárgyalásokat a nekünk kedvező időpontban, még a prágai NATO-csúcs előtt. Nyilvánvaló tehát a magyar diplomácia csődje, amelyből következően a visegrádi kapcsolatokban sem következett be 180 fokos fordulat, némi aktivizálódás inkább Varsónak s a küszöbönálló uniós csatlakozásnak volt köszönhető. A lengyel diplomácia törekvései ellenére azonban a sorsdöntő zárótárgyalásokon Budapest ismét külön utakon járt, így amúgy is szűk mozgásterét sem tudta kihasználni. A Koppenhágában elért eredményt – s nem a meghívás közös erőfeszítéseknek köszönhető, régen várt tényét – a szocialista kormány tehát aligha teheti ki az ablakba, bár Kovács László szokása szerint ismét csak sikerről beszél. Valamelyest javít az összképen a washingtoni és a moszkvai látogatás, bár a kormány mintha túl nagy árat fizetett volna a kampányban beígért – igaz, a magyar diplomáciának is fontos – fotókért.
A két kormány külpolitikai stílusa között tehát nyilvánvaló a különbség. A jobboldal szuverén, kemény érdekérvényesítő, így érzékelhetően konfrontatív magatartásával szemben kontrasztként ott áll az MSZP simulékony, eleve konfliktuskerülő, gesztusokat viszonzás nélkül halmozó, az érdekek érvényesítésében így logikusan gyenge, a mosolydiplomáciát azonban itthon erős sajtótámogatással eladó politizálása. Sok eredményt az idén egyik megközelítés sem hozott. Talán azért, mert a tárgyalópartnerek helyett leginkább egymással harcolt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.