Húszmilliárdért nassoltunk tavaly

Az életszínvonal emelkedésével egyre több csokoládét eszünk, és természetesen egyre többet is költünk a kedvelt édességre, olyannyira, hogy a mennyiségek ezer tonnákban és tízmilliárd forintokban mérhetők.

Nagy Ottó
2002. 12. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár pontos adatok nincsenek az idei csokoládépiac alakulásáról, az biztos, hogy tavaly húszmilliárd forintot költöttünk erre az édességre. A csúcs mindig az utolsó negyedévben van, a Mikulás és a karácsonyi ünnepek miatt, ekkor mindig ugrásszerűen nő a kereslet. A GfK ConsumerScan legutóbbi felmérése szerint 2001 első fél évében a háztartások 4263 tonna szeletes és 2847 tonna táblás csokoládét vásároltak, 5,6, illetve 3,6 milliárd forintért. Ugyanebben az időszakban a háztartások több mint hatvan százaléka vásárolt legalább egyszer szeletes és táblás csokoládét is.
Az elmúlt több mint egy évtizedben sajátosan változtak a csokoládéfogyasztási szokások. Amíg ugyanis 1989-ben a felnőtt lakosság 42 százaléka fogyasztott különösen szívesen csokoládét, addig 2001-ben ez az arány hatvan százalékra növekedett. A fogyasztás heti gyakorisága azonban ugyanúgy átlagosan heti 1,2 alkalom volt, mint tizenkét évvel ezelőtt.
A nők és a férfiak közel egyforma arányban kedvelik különösen a csokoládét, igaz, ez a mutató a fiatalabbak között sokkal magasabb, az életkor előrehaladtával viszont alacsonyabb. Hiszen amíg a 15–19 évesek 81 százaléka szereti a csokoládét, addig a hatvanévesnél idősebbeknél fele ekkora az arány, mindössze 42 százalék. Jövedelem szerint is világos az összefüggés. Az alacsonyabb jövedelmű háztartásokban élők az átlagosnál kevésbé, a magasabb jövedelműek viszont jobban kedvelik a csokoládét. A csoki kedveltségében az ország egyes vidékei között nincs eltérés, de településnagyság szerint már különböznek az adatok. A kisebb településeken élők alacsonyabb, a nagyobb településeken élők magasabb arányban kedvelik a csokoládét. Az ötezer lakosúnál kisebb falvakban 51, Budapesten pedig 66 százalékos a mutató. A fentiek alapján nem meglepő, hogy az egyszemélyes háztartásban élők között legkisebb a csokoládét kedvelők aránya, ugyanakkor az ötfős vagy még népesebb háztartásban élő felnőttek között a legnagyobb.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.