Kedvező novemberi inflációs adat

A fogyasztói árak novemberben 4,8 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbi szintet – közölte tegnap a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Az elemzők többsége szerint idén a jegybank már nem csökkent alapkamatán.

Hírösszefoglaló
2002. 12. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem változtak novemberben a fogyasztói árak októberhez képest, és 4,8 százalékkal haladták meg a 2001 novemberi szintet – közölte tegnap a KSH. Az elemzők novemberre 4,8-5,0 százalékos 12 havi és –0,1-től 0,2 százalékos egyhavi árszínvonal-változást vártak. A maginfláció novemberben októberhez képest 0,4 százalék, az egy évvel korábbihoz viszonyítva 5,5 százalék volt. A KSH kimutatása szerint idén az első tizenegy hónapban az árak átlagosan 5,3 százalékkal haladták meg az előző év azonos időszakában regisztrált szintet.
A KSH közlése szerint az előző hónaphoz viszonyított áralakulást a szeszes italok, dohányáruk drágulása 0,07 százalékkal, az élelmiszereké 0,05, a ruházkodási cikkeké és a szolgáltatásoké 0,03, a háztartási energiáé 0,02 százalékkal emelte, míg az egyéb cikkek, üzemanyagok körében bekövetkezett árcsökkenés 0,23 százalékkal, a tartós fogyasztási cikkeké 0,01 százalékkal mérsékelte azt.
Olivier Desbarres, a Credit Suisse First Boston térségi elemzője szerint a novemberi inflációs számok „minimális mértékben bővítik a jegybank kamatcsökkentési mozgásterét”, de ehhez az is kell, hogy a forint tovább erősödjön az ingadozási sávban. Középtávon viszont – mivel folytatódni fog a forintra ható felértékelődési nyomás – a jegybank kénytelen lesz kamatot csökkenteni – mondta a CSFB térségi elemzője. Desbarres az idei eddigi inflációs folyamatok alapján 4,8 százalékos év végi, tizenkét havi drágulást jósolt 2002-re; a jövő év végén 4,6 százalékos inflációval számol. Adam Slater, a Credit Agricole Indosuez piaci stratégája szerint Járai Zsigmond előző napi kijelentései alapján nem várható rövid távon a jegybanki kamat csökkentése.
Hegedűs Miklós, a GKI Gazdaságkutató Rt. ügyvezető igazgatója szerint az év egészében 5,2 százalékos fogyasztói infláció várható, ami igen jó eredmény a 2001. évi 9,2 százalékos indexszel összevetve. Hozzátette azonban, hogy a következő évre a dezinfláció megtorpanását várják, a GKI szerint 2003-ban az ideivel azonos lesz a fogyasztói áremelkedés éves mértéke. Hegedűs Miklós szerint ez önmagában nem okozna problémát, az azonban igen, ha a monetáris politika továbbra is szigorú marad, ami viszszafogja a beruházásokat, és ezen keresztül a növekedést. A kutató szerint ezért a jegybanknak változtatnia kellene a 3,5 plusz/mínusz 1 százalékos 2003. évi inflációs célkitűzésen, amely – szavai szerint – nincs köszönő viszonyban a gazdasági valósággal. Úgy vélte, reálisabb volna a 4,5 plusz/mínusz egy százalékos célkitűzés, amely lehetővé tenné a kamatok mérséklését.
Réczei Zoltán, a Buda-Cash Brókerház elemzője ezzel szemben úgy ítéli meg, hogy a következő évben – a felső határon – teljesülhet az MNB által kitűzött cél, amelyhez az ideinél szigorúbb költségvetési és fiskális politika is hozzájárul majd. Az elemző szerint az idén a jegybank már nem változtat az alapkamaton, noha, mint mondta, az Európai Központi Bank kamatcsökkentése nyomán a piacon vannak ilyen várakozások. Réczei az inflációs adatot megnyugtatónak nevezte, hozzátéve, hogy annak mértéke és összetétele egyaránt megegyezik az elmúlt hónapokban tapasztalt trenddel.
Palócz Éva, a Kopint-Datorg Rt. vezérigazgató-helyettese lapunknak adott nyilatkozatában úgy vélekedett: nem kizárt, hogy a jövő decemberre kitűzött, 4,5 százalékos inflációs cél elérhető. Ugyanakkor a Kopint-Datorg – főleg az év elején várható hatósági áremelések tükrében – éves átlagban 5,2 százalékos inflációval számol 2003-ra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.