Kemény tárgyalásra kényszerítik Millert

A tíz uniós tagjelölt közül a politikai súlyával járó érdekérvényesítő képesség, valamint az ország nagyságával arányosan súlyosabb problémák miatt a várakozásoknak megfelelően Lengyelország áll a legtávolabb a koppenhágai megegyezéstől. A tárgyalásokat vezető baloldali Miller-kormány két tűz között van. Nem akar lemaradni a „történelmi vonatról”, ugyanakkor ha enged az Európai Unió nyomásának, azzal válságba sodorhatja a koalíciót. Így aztán az utolsó pillanatig tárgyal a minél jobb csatlakozási feltételek érdekében.

2002. 12. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs könnyű helyzetben Leszek Miller lengyel kormányfő. Az EU soros elnöki tisztét betöltő, a koppenhágai csúcs sikeréért aggódó dán miniszterelnök azzal fenyegeti, hogy makacskodása esetén kimaradhat a bővítés jelenlegi köréből, míg a lengyel lakosság többsége szerint a tárgyalásokon nem képviseli kellő határozottsággal az ország érdekeit. A markánsan EU-ellenes ellenzéki pártok eleve hallani sem nagyon akarnak a bővítésről, az Önvédelem néhány évvel elhalasztaná a belépési időpontot, a Lengyel Családok Ligája pedig a csatlakozási tárgyalások felfüggesztését indítványozta. A jobboldali Jog és Igazságosság nem utasítja el a bővítést, ám azt javasolja, hogy a tárgyalásokat a koppenhágai csúcs után is folytatni kell, míg a keresztény-liberális Polgári Platform által előkészített parlamenti határozat a hátralévő szakaszban kemény tárgyalásokra szólította fel a kormányt. A belső nyomást tetézi, hogy a koalíció kisebbik pártja, a Lengyel Parasztpárt egyenesen a kormány elhagyásával fenyegette meg Millert, ha nem sikerül kielégítő eredményt elérnie a csatlakozási tárgyalásokon. A belső nyomással viaskodó, mozgásterében erősen korlátozott Miller vette a lapot, és elutasította az unió „végső ajánlatának” mondott dán csomagtervet.
A lengyelek leginkább a közvetlen mezőgazdasági kifizetések mértékét kifogásolják. Nem fogadják el az agrártámogatások száz százalékának eléréséhez szabott tízéves átmenetet, s kifogásolják a 40 százalékban megszabott támogatási plafont is. Előrelépést jelent e téren, hogy a közvetlen mezőgazdasági támogatásokra a vidékfejlesztésre szánt uniós alapokból 20 helyett 25 százalékot lehessen legalább az első évben átirányítani. Ezzel teljesülne a lengyelek azon kívánsága, hogy a közvetlen agrártámogatások szinte teljes mértékben az uniós költségvetés terhére történjenek, miközben az EU-nak sem kellene növelnie kiadásait. Ez megfelelne Millernek is, aki fél attól is, hogy a parasztpárt vérszemet kap, s a plafon megemelésével egyre több költségvetési forrást követel az uniós támogatás kiegészítésére. A parasztpárt étvágyára jellemző, hogy az EU-strukturális alapok akár 60 százalékát is átirányíthatná közvetlen agrártámogatásokra, a dán javaslat szerinti, legföljebb 20 százalék helyett. Más téren is alakul azért a kompromiszszum, hiszen Varsó 3,61 tonna/ hektárról 3,14 tonna/hektárra csökkentette gabonaterméshozam-igényét, miközben a dán papír 3 tonna/hektárt ajánl. A tejkvótát illetően szintén közeledhetnek az álláspontok. A lengyel főtárgyaló legutóbb már csak „több mint 11 millió tonnáról” beszélt, míg a korábbi álláspont még pontosan 11,845 millió tonna volt a dán ajánlatban szereplő 8,946 millió tonnával szemben. Ahol jottányit sem engednek a lengyelek, az a költségvetési kompenzáció. Noha a dán papír alapján Lengyelország kerülhet a legkedvezőbb költségvetési helyzetbe az EU-val szemben, Varsó egyelőre kevesli a 2004-re egyszeri visszatérítésként ajánlott 443 millió eurót – a tíz ország összesen kap egymilliárdot –, és a korábbi bővítésekhez hasonlóan teljes körű kompenzációt követel.
Nem véletlenül aggódnak tehát az EU-ban többen is amiatt, hogy a lengyel hajthatatlanság, kiegészülve a kormányra nehezedő társadalmi és politikai nyomással, esetleg elrontja a történelmi bővítés ünnepét. Varsó nélkül ugyanis sokak szemében nem sokat érne a bővítés, amelynek óriási demográfiai-politikai súlyával Lengyelország az első számú alanya. Még akkor is, ha már most felvetik, hogy a bővítés után Lengyelország lehet a szervezet gyenge pontja, s a görögök útját járva belső reformjainak vontatottságával az EU egészének versenyképességét ronthatja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.