Madártávlat

2002. 12. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megszületett tegnap a megegyezés az európai uniós népszavazás időpontjáról a kormányoldal és a parlamenti ellenzék között. Ezzel elhárult az utolsó belső „technikai” akadály hazánk tizenkét éve várt csatlakozása elől. Belpolitikai konfliktus aligha torpedózza meg ezek után a folyamatot, hacsak nem történik valamilyen váratlan esemény. (Ilyen lenne például, ha az alkotmánymódosításról döntő parlamenti szavazáskor nem mindenki tartaná magát a nehezen kialkudott négypárti egyezséghez.)
A mostani megállapodás méltatásakor nem árt felidézni, hogy az ahhoz vezető folyamat első állomása Orbán Viktor néhány hónapja tett nyilatkozata, pontosabban a körülötte kavart belpolitikai (mű)vihar volt. Miközben a baloldal felháborodottan utasította vissza a volt miniszterelnök által megfogalmazott feltételeket, azok gyakorlatilag hiánytalanul szerepeltek a nem sokkal később a csatlakozásról szóló, a kormány és a négy parlamenti párt aláírásával szentesített dokumentumon. Némi kötélhúzás után a múlt héten az alkotmánymódosításról is megszületett a megegyezés, a sort a tegnapi egyezség zárta.
A történtek ismét igazolták, hogy a felszínen zajló, sokszor durva és taszító viták ellenére a nemzeti egyetértést igénylő kérdésekben továbbra is fennáll a konszenzus a meghatározó politikai erők között. Ha az alkotmánymódosításról és a referendumról szóló megegyezés tartalmát és az ahhoz vezető folyamatot górcső alá vesszük, akkor egy klasszikus politikai alkufolyamatot látunk az álláspontok előzetes rögzítésével, majd kölcsönös engedményekkel – egészen a mindenki számára vállalható kompromisszumig. Az önkormányzati választásokon megtépázott ellenzék számára azért (is) fontos a megállapodás, mert több ponton sikerült teljesen átírni a kormány eredeti javaslatát. Így az uniós népszavazás nem március 15-én, hanem április 12-én lesz, amikor már bizonyosan ismertté válik a csatlakozási szerződés megmásíthatatlan szövege; a parlament érdemben tudja ellenőrizni a csatlakozás után a kormány uniós „tevékenységét”; az alkotmány pedig nem mondja ki a szuverenitás átengedését az EU-nak.
A nagy egyetértés örömteli pillanatában sem szabad azonban elhallgattatni azokat, akiknek, nem megkérdőjelezve az EU-tagság szükségességét, kételyeik vannak. Ha csak a Brüsszel felől érkező tegnapi hírek között tallózunk, az is elég euroszkepticizmusunk felélesztésére: Günter Verheugen aggódik, mert hazánk még nem zárta le a versenyjogi fejezetet; az Európai Bizottság a dán elnökséghez hasonlóan úgy látja, hogy akik nem tudnak megegyezni, azok várhatnak a csatlakozás következő körére; egy vezető uniós tisztségviselő pedig óvta a túlzott várakozásoktól a jelölteket, mondván, a bővítés önmagában nem oldja meg gazdasági problémáikat. És akkor még nem esett szó a belpolitikai buktatókról. Közöttük is elsősorban a béreket gyakorlatilag befagyasztó, a beruházásokat drasztikusan visszafogó, a politikai megfontolásból elszabadított államháztartási hiányt egyetlen nagy ugrással lefaragni igyekvő jövő évi költségvetésről.
Ha valahonnan a magasból, madártávlatból tekintünk az Európai Unió kapujában álló Magyarországra, akkor nagyjából mindent rendben lévőnek találhatunk. Kicsit lejjebb ereszkedve azonban már korántsem ilyen rózsaszínű a kép. Az ellenzék akkor szolgálja saját maga és az ország érdekeit, ha az EU-ellenesség és a kritikátlan csatlakozáspártiság csapdáját elkerülve alakítja ki politikai stratégiáját. Azaz ha nem elégszik meg a magasból elé táruló látvánnyal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.