Sápadó átvilágítás

Hagyni kellene végrehajtani a jelenleg érvényben lévő átvilágítási törvényt, mert maga a folyamat is elakadhat – fejtette ki kérdésünkre Sándorfi György, a Független Jogász Fórum nemrég megválasztott új elnöke. A rendszerváltó jogi szervezet vezetője szerint viszont meggondolandó lenne az iratokhoz való hozzáférés, s az információs önrendelkezési jog további kiterjesztése. A kormány törvényjavaslatairól ma dönt a T. Ház.

2002. 12. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Korábban az átvilágító bírák mellett dolgozott hivatalvezetőként, így nehéz megkerülni az egészen időszerű kérdést: miként értékeli az úgynevezett új átvilágítási törvénycsomag parlamenti sorsát, illetve azt, hogy a kormány előterjesztéséhez beérkezett módosításokat csak igen csekély többséggel tudta megszavazni a koalíciós többség?
– Az egész parlamenti procedúra arról árulkodik, hogy hosszan vajúdtak a hegyek, s egy kicsiny egérke született. Komolyan megfontolandónak tartom – látva a szoros parlamenti szavazásokat –, hogy nem lenne-e jobb mindenki számára, ha hagynák végrehajtani a jelenleg is érvényben lévő átvilágítási törvényt. Emellett szól az is, hogy a hatályos jogszabály 2004. június 30-ig van érvényben, s mint utóbb kiderült, ez a dátum teljesen véletlenül nagyjából egybeesik az európai uniós csatlakozásunk időpontjával. Így az EU-ba sem mennénk azzal a ballaszttal, hogy még van egy olyan lezáratlan folyamat, amely a gyanú árnyékával terhelheti a politikai és közéleti szereplőket. Gondoljunk csak bele, hogy még idehaza is nagy a tájékozatlanság a meglehetősen bonyolult, s többször is megváltoztatott, módosított eljárás körül. Külföldön mindez még komplikáltabbnak tűnhet, s kellő információk híján csak annyi csapódhat le, hogy valami rendezetlenség van a politikai szereplők múltjával kapcsolatban.
– Abban is nagy bizonytalanság mutatkozik, hogy vajon mi lesz, amíg az új átvilágító testület nem áll föl, a régi viszont már nincs hivatalban. Könnyen lehet a látszat, hogy a politikai elit ismét az idő múlására játszik, feltehetően vaj van a fején, ha ódzkodik a napra menni.
– Való igaz, a politikai vezető réteg erkölcseiről korántsem gáncstalan képet kialakító közvélemény időhúzásként is értékelheti az újabb – ráadásul az átvilágítottak körét szűkítő – változtatásokat. Az is támadható jogilag és etikailag, hogy szinte ex lex állapot köszönthet be egy időre, ha a régi bírák már nem lesznek kompetensek, az újak pedig még nem lesznek kiválasztva. Magát az átvilágítási struktúrát is meg kell bolygatni, s ez jelentős időkiesést fog okozni. Külső szemlélőben még az is felvetődhet, hogy az új grémium csupán azért kell, mert a bírák személyén szeretnének változtatni. Mindenekelőtt azonban azokkal szemben esik méltánytalanság, akik már átestek az átvilágításon. Joggal tehetik fel a kérdést: milyen alapon különböztetik meg őket azokkal szemben, akiknek így már el is maradhat az átvilágítása? Az illető esetleg – például valamelyik újságíró – már le is mondott az általa betöltött vezető beosztásról, míg másoknak, akikre a törvény hatálytalanításával már nem kerül sor, semmilyen következményekkel nem kell titkosszolgálati múltjuk miatt szembenézniük.
– Szinte biztosra vehető az előzetes nyilatkozatok alapján, hogy az új, átalakított ügynöktörvényt az Alkotmánybíróságon is meg fogják támadni. A módosításokkal ugyanis alaposan átgyúrta az előterjesztéseket a kormánykoalíció, ám a Sólyom-bizottság legtöbb alkotmányossági kifogására mintha nem találtak volna megoldást.
– Nem lehet tisztem, hogy jóslásokba bocsátkozzam, ám meglepetésszámba menne, ha nem érkezne beadvány az ügyben az alkotmánybírákhoz. Még az sem zárható ki, hogy a törvény egészével igen, de egyes részleteivel egyet nem értő körökből is érkezhet ilyen indítvány. Figyelmeztető jel lehet az előterjesztők számára, hogy a taláros testület két ízben már meghúzta a határokat az átvilágítással kapcsolatban. Ráadásul az sem egyezhet a jogalkotó szándékaival, hogy amíg az alkotmánybírák nem döntenek, szintén leáll a közszereplők ellenőrzésének folyamata.
– Ön szerint milyen hosszúságú lehet ez az „interregnum”?
– Úgy gondolom, az összes körülményt figyelembe véve az átvilágítás legalább fél évig szünetel majd. Ez az időszak hosszabb, akár végleges is lehet akkor, ha a „már nem, még nem” állapot véglegesen ellehetetleníti az átvilágítási eljárást.
– Kevesebb szó esik a leendő új törvények sokak által üdvözölt elemeiről. Például az állampolgárok információs önrendelkezési jogukkal teljesebben élhetnek majd, amikor sokkal többet tudhatnak meg arról, hogy a diktatúra milyen mértékben, s hogyan avatkozott bele előmenetelükbe.
– Az információs önrendelkezési jog kiterjesztése maximálisan EU-konform kezdeményezés, s a nyári politikai ügynökvita pozitív hozadéka lehet. A közszereplők vizsgálata az, aminek olyan formában kellene megmaradnia, mint eddig. Természetesen azzal a kiegészítéssel – amiben amúgy is politikai konszenzus van –, hogy ne csak a III/III-as, hanem az egész III-as főcsoportfőnökségre vonatkozó érintettséget vegyék vizsgálat alá. Egyébként az információs önrendelkezési jogok kiterjesztésében szerintem még tovább is lehetne lépni, s az iratokhoz való hozzáférhetőségben is előre lehetne haladni. Szerintem például egy rehabilitációs eljárással megbízott ügyvéd maga is jogosult lehetne a levéltári kutatásokra abban az esetben, ha egy szakavatott levéltáros a kutatást nem vállalja.
– Mire gondol? A jelenlegi és a tervezett törvényi szabályozás ugyanis a megfigyelők és „társadalmi segítők” személyiségi jogait is hathatósan védelmezni igyekszik.
– Úgy vélem, akár 2025-ig, vagy még tovább is hatályban maradhatna a törvény. Nem indokolja semmi, hogy valaki ne tudhassa meg, a környezetében ki ártott neki a múltban, milyen felsőbb érdekek gátolták a karrierjét, magánéleti boldogulását. Egyáltalán nem lenne idegen az európai uniós jogrendtől, ha valaki akár közzé is tehetné, publikálhatná az egyértelmű adatokat. Ha a szabályozás ekként alakulna, természetesen nem minősülne a személyiségi jogok megsértésének a nyilvánosságra hozatal. Ez a változás nem érintené azt a tényt, hogy a közszereplők átvilágítása 2004-ben lezárulna.
– Ha már az emberi szabadságjogoknál tartunk, meglehetősen nagy vitát váltott ki a kormányzat azon szándéka, hogy az úgynevezett gyűlöletbeszédet az eddigieknél is jobban szankcionálja. Erről mi a véleménye?
– Úgy gondolom, hogy a kérdés a mostani, indulatoktól átitatott politikai közegben léptékén felüli dimenzióba került. Egy még be nem terjesztett kormányjavaslatról van szó, amelyről a szóbeli kinyilatkoztatásokon túl még szinte semmit sem lehet tudni. Érzésem szerint tehát a jobboldal reagálása ez ügyben eltúlzott volt. Az viszont leszögezhető, hogy egyes magatartásformák kriminalizálása csak még mélyebbre áshatja az árkokat, amelyeknek most inkább az eltüntetésén kellene fáradoznia a politikai vezetőknek. Nyilván nem lehet egy el nem készült javaslatról véleményt mondani, ám az is biztos, hogy ha a gyülekezési és szólásszabadság korlátozását jelentené, az alkotmánybírósági próbán el fog bukni.
– Lehet, hogy egyesekben túlzott aggodalmakat keltenek a kormányzati tervekről szóló hírek. Az azonban feltűnő, hogy a rendőrség kezd úgy fellépni, mintha máris szigorúbb szabályozás lenne érvényben. Gondolok itt a bármilyen demonstráción részt vevőkkel szembeni igen intoleráns fellépésre vagy arra a fiatalemberre, akit a kormányfő „lehazaárulózása” miatt akár le is csukhatnak.
– Sajnálatos, hogy 2002-ben még ilyen kérdésekre kell válaszolni. Egyrészt kétségtelen, hogy a politikai vitakultúra vitatható megnyilvánulásairól van szó. Másrészt viszont a rendőrségi fellépések nagyon rossz üzenetet hordoznak, hiszen hatalmi aspektusból a demokratikus, jogállami értékeket akarják viszonylagossá tenni. Nézetem szerint egyfajta politikai terepfelmérést lehet gyanítani az események mögött. A politikai hatalom birtokosainak azonban a demokráciákban mindig nagyobb türelmet kell tanúsítaniuk a kisebbséggel szemben. Mint ahogy a vezető közszereplőknek is többet kell eltűrniük az átlagembernél. Más szóval: a hatalom birtokosainak kell toleránsnak lenniük a közemberrel szemben, s nem fordítva.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.