Vadtévék

Csá! Csumi! Csá! Az interaktivitás szellemi frontjának élharcosa vagyok: lebuzizom Tillát, Anettkát elküldöm délre, és nyíltan adom Okira voksomat, mert ha vesztett is, ő a legnagyobb király. Távirányítok. Individuumom a kiteljesedés végső fázisában jár. Tulajdonképpen médiasztár is lehetnék.

Szikszai Péter
2002. 12. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kedves néző egyik este felemelte a telefonkagylót, és arra kérte a Budapest Tv kevés önkritikával rendelkező műsorvezetőnőjét, hogy maszturbáljon, míg másvalaki arról érdeklődött Anettkától, hogy mennyibe kerül nála egy menet. Aztán egy reggel az egyik kereskedelmi adó DJ-je saját – kissé kétértelmű – technoslágerét játszotta le a sztár kigúnyolására: „Anettka, te / büdös görény mind, aki téged bánt…” Egy másik „művész” egyenesebben fogalmazott: „Attól vagy valaki, hogy mutogatod magadat a pénzen vásárolt műsorodban? … a hitvány tested az egyetlen tőkéd, amit te forgatsz, hogy a béna reklámod eladhasd…” – rappelte Dopeman, a budapesti Chicago, a VIII. kerület énekmondója. Egy nagy országos kereskedelmi csatorna pedig úgy gondolta: Anettka nélkül a honi televíziózás már nem ér semmit. Így esett, hogy a Budapest Tv sztárja, a bulvárlapok zsánere egy hónapon belül háromszor is szerepelt az RTL Klub műsorában.
A magyar televíziózás erőterében támadt zavart, az érthetetlen módon képernyőre kerülő figurák megítélését jól tükrözi néhány lapvélemény. Az Élet és Irodalom kritikusa így vélekedett egyikükről a Furcsa emberek című írásában: „a műsorvezető… aki láthatólag a fejébe vette, hogy megerősíti a szőke nőkkel kapcsolatos előítéleteket, bánatosan kancsalít ki Zsidró-frizurája alól, különféle lehetetlen és illetlen pózokba vágja magát a stúdióban, zavartan túlgesztikulálja ostoba mondatait, minden poénja rossz, minden mondata hamisan cseng…”
Hogy ez a médiatünet nem elszigetelt jelenség, sőt már szövődményei is vannak, arra a brit Guardian néhány héttel ezelőtti jegyzete a bizonyíték:
„Van a világon néhány igazán selejtes és borzalmas ember. Úgy tűnik, a legtöbbjük tévés műsorvezető… Dögunalmas, önmegszállott sztárok, akik mielőtt végleg eltűnnének az ovációban és a tapsviharban, eszeveszetten lubickolnak saját mocskukban.”
A Budapest Tv-vel és persze az óriási nézettségű valóságshow-kkal valami végérvényesen megváltozott a hazai médiában. Az értékelvű televíziózás – jelentsen bármit e fogalom – hívei már évek óta vészharangokat kongatnak, az ORTT panaszbizottsága pedig rendszeresen kifejti elmarasztaló véleményét a nézők által kifogásolt műsorokról. Az egyik testületi nyilatkozatban az szerepel, hogy „… a műsorszolgáltató egyértelmű felelőssége a szakmai színvonal megteremtése és annak megtartása. Gondoskodnia kell arról, hogy ne váljon kezelhetetlenné egy folyamat, és a sugárzott műsor a jó ízlés határain belül maradjon…”
– Ehhez azonban a tévétársaságok önkorlátozására lenne szükség, mert a bizottságnak a legkisebb mozgástere a műsorokkal szembeni minőségi kifogásokkal van – véli dr. B. Szabó Gábor, az Országos Rádió- és Televíziótestület panaszbizottságának soros elnöke, hozzátéve: az önkorlátozás egyelőre ritkán tapasztalt gyakorlat a műsorszolgáltatóknál.
Bár megjelennek nyilatkozatok, hogy a műsorszolgáltatók törekednek a törvény betartására, figyelemmel lesznek a kiskorúak személyiségfejlődésére, a testület már minden ilyen deklarációval kapcsolatban szkeptikus. A kereskedelmi csatornák is többszörös visszaesőnek számítanak, de ami leginkább kiváltja a nézők haragját, az egyes kistelevíziók ámokfutása. A beadott panaszok jelentős része minőségi jellegű, ám a testület éppen a minőségi ügyekben nem szankcionálhat. Határozatot nem hozhat az ügyben, csupán véleményét fogalmazhatja meg. Stiláris és ízlésbeli kérdésekben a bizottság nem illetékes, és a soros elnök szerint ez veszélyes is lenne.
– A televíziózás színvonalának hanyatlása a modern kor jelensége – mondja dr. B. Szabó Gábor. – A műsorok felett csak a néző ítélkezhet. A távirányítóval.
Némi tudományos önvizsgálat után azonban meggyőződhetünk arról, hogy a szombat esti pótcselekvésként a csatornaváltót összevissza nyomkodó tévénéző figyelmét épp az agresszív képsorok vagy a forró szexjelenetek ragadják meg, a legtöbben minden másról elkapcsolnak. A valóságshow-k kezdetben pontosan a szexuális töltés miatt voltak népszerűek. Persze többek felháborodását is éppen ez váltotta ki. November 4-én a Való világ lakója, Oki és az őt meglátogató Irén közt a plátóinál némileg többnek nevezhető kapcsolat képi megjelenítése miatt az RTL Klubot és szintén a szexualitás főműsoridőben való öncélú ábrázolása miatt a Tv 2-t az ORTT fél-fél órás képernyő-elsötétítéssel büntette. A verdikt azonban rámutat arra, hogy a televízió a hatalom által csak látszólag ellenőrizhető, a nézők által még kevésbé.
A fentihez hasonló határozat csak akkor születhet, ha a testület jogszabályi háttérrel tudja alátámasztani kifogásait, a médiatörvény azonban csupán azt állapítja meg, hogy szexuális tartalmú műsort csak 22 óra után szabad sugározni, illetve pornográfia nem kerülhet adásba. Ennek alapján felmerül a kérdés, hogy nem álságos-e minden rendelkezés, hiszen ha Oki és Irén történetesen nem főműsoridőben kerül intim közelségbe egymással, és nem szemléltetik a Kámaszutra extrém változatának minden pozitúráját, akkor az már – pusztán elméleti szempontból – nem káros a kiskorúak személyiségfejlődésére? A törvény hiányosságait és saját lehetőségeinek korlátait felismerő ORTT a kereskedelmi csatornák megzabolázását – az értelmezhetetlen színes piktogramok után – a sárga karikákkal vélte letudni. Ez azonban csak a testület újabb tekintélyvesztését eredményezte, hiszen a televíziózás felmerülő problémáit nem oldotta meg, sőt ehelyett még a nézőkben is indulatokat gerjesztett.
A hazai televíziózás néhány kiragadott jelensége és az azok feletti kontroll hiánya – politikailag korrektül fogalmazva – megosztja a közvéleményt. A médiaszakemberek azonban a publicisták és a háborgó nézők véleménye ellenére sem beszélnek válságról, és nem temetik a televíziózást. Verebes István nyomán szólva: elég az értelmiségi nyafogásból!
– Teljesen új típusú televíziózás van születőben a világon, nem csak Magyarországon, amelyben én már nem akarok részt venni, mert nem az én világom – mondja Horvát János, a Sport 1 felügyelőbizottságának elnöke. – A nagy tévéken belül még maradt néhány műhely, ahol igazi televíziót csinálnak, de jelenleg inkább a tematikus csatornák képviselik a hagyományos értelemben vett televíziózást. A Sport 1-ben dolgozó kollégáknak nem kell lemenniük kutyába. Itt az az érték, hogy ez sportcsatorna, nem pedig az, hogy szép ember mondja a híreket – fogalmaz az elnök.
Horvát János szerint a nyugat-európai nézőnek már nem kedvenc csatornája és kedvenc műsora van, hanem tematikus csatornái, amelyekre tetszése szerint kapcsolhat attól függően, hogy sportot, természetfilmet, zenét vagy sci-fit akar nézni. Ezt az igényt az országos kereskedelmi televíziók nem akarják kielégíteni, a közszolgálati tévé pedig – jelenlegi állapotában – nem tudja.
Persze lehet, előbb a közszolgálatiság fogalmát illene definiálni. Mert ennek pontos meghatározásával még mindig adós a médiaszakma.
– A közszolgálatiság változó fogalom, mást jelentett tizenöt éve, mint most. Régen kihagyhatatlan volt a köztévé műsorából az iskolatévé, ma már a technika révén van jobb megoldás a távoktatásra. Amikor még csak a közszolgálat közvetített sportot, annak más funkciója volt, mint ma, amikor több sportcsatorna is sugároz. Nem olyan köztévé kell, amely mindenfélét vállal a parlamenti közvetítéstől a környezetvédelmi műsorokig, hanem a közszolgálati műsorokat az emberekhez eljuttató, szakosított csatornákra lenne szükség – vélekedik Horvát János.

Általános nézet a szakértők között, hogy a lakosság főként olyan információkat vár el a médiától, amelyek a hétköznapi életben segíthetik, de egyre kevesebb ilyen műsor kerül a képernyőkre.
– Persze nem a paternalista televíziót sírom vissza, de kulturális élmény nélkül az érzelmi élményekre való képességünk is szegényedik. Valljuk be, hogy reális a szellem félelme a középszerűség vagy a közönségesség agreszszivitásától – mondja Horváth Z. Gergely rendező, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem tanára, aki úgy látja: az a baj, hogy a média üzletembere a nézettség elérése érdekében bármit megtesz és megtehet. Már-már csalhatatlannak érzi magát, pocsék árut is eladhat, mert a fogyasztóra hárítja a felelősséget, hogy miért vette meg.
A minőség hanyatlása mellett egyre aggasztóbb, hogy a műsorokban egyre több a hamisítás. A néző lassan már észre sem veszi, hogy átverik. A szórakoztató műsorokban a poénokat az alákevert nevetés helyettesíti, szerkesztők küldenek sms-t, hogy milyen nagyon jó a műsor. A talk-show-kban beépített emberek képviselik a társadalmat: a televíziók kialakítottak egy látszatközvéleményt, és úgy tesznek, mintha valóban teret adnának az emberek gondolatainak.
– Az úgynevezett „utca emberének” véleménye, ilyen mitizált formában, már nem biztos, hogy pozitív hatású a polgári fejlődés folyamatában: sok álság kerül az efféle „demokratizálódásba”, és ne felejtsük el, hogy ezek végül is szerkesztett műsorok! Mások döntik el, mi a fontos, mi nem – véli Horváth Z. Gergely.
A közvélemény fontosságát annyira hangsúlyozó kereskedelmi televíziók azonban a valóságshow-k szereplőinek például nem engedik meg a politizálást, a tényleges állampolgári létet. (György Péter egyenesen úgy fogalmaz, hogy „ez megalázó”.) Erre az az emlékezetes ügy világított rá, amikor Pongó – talán még Bárándy Péter számára is – a gyűlöletbeszéd határát átlépve alkotott jellemrajzot Orbán Viktorról (ti. „egy fasiszta érzelmű cigány”). Az eset után a szereplőket arra kérték, tartózkodjanak az efféle politikai megnyilvánulásoktól. A valóságshow cenzorai ezzel azt üzenték a társadalomnak, hogy civil ember ne nyilvánítson véleményt a közéletről.
A modern kommunikációelmélet egyik irányzata szerint a médiának (és ezen belül különösen a televíziónak) „a legfőbb funkciója a közösség integrációját elősegítő konszenzusépítés” – olvasható Császi Lajos A média rítusai című könyvében. Nagy kérdés, hogy a média irányítói mennyire akarják nagykorúnak tekinteni a nézőt.
György Péter, az ELTE esztétika és média tanszékének vezetője nem tartozik azok közé, akik a vészharangot kongatják. Úgy látja, hogy a magyar televíziózás jelenleg még tanuló szakaszban van, és ez okozza a problémákat: egy új, frissen szocializálódó nemzedék készíti a műsorokat, olyanok, akik egyelőre még csak rövid távon gondolkodnak. A mostani helyzet szerinte annyiban valóban mélypont, hogy a szerkesztők és a producerek semmire nincsenek tekintettel, és ennek elég kemény kulturális következményei vannak.
– A magyar kereskedelmi televíziózás azonban éppolyan, mint a kapitalizmus összes története: az első generáció nagyon durván viselkedik, aztán eltelik egy kis idő, és létrejön a Rockefeller Alapítvány – mondja a tanszékvezető. György Péter némileg engedékenyebb a sokak szerint a médiában soha nem tapasztalt nívótlanságot és elviselhetetlen butaságot megtestesítő Anettkával is. Szerinte ő csupán ezt a „vadtelevíziós” helyzetet használja ki, és tükröt tart a médiaiparnak. – Persze tanítania nem kellene – teszi hozzá, utalva Anettka médiaiskolájára, ahol a műsorvezetőnő utódjait neveli.
Ha hatásait nézzük, mindenképp igaz a megállapítás: sokkal nagyobb a gond a valóságtól egyre inkább elrugaszkodó Való világgal és a Big Brotherrel, ám nem a játékosok által végzett bugyuta feladatokkal és a szerkesztők ötlettelenségével van a legnagyobb baj.
– A probléma az, hogy a valóságshow a hírterületre is beszűrődik, és így a hírműsorokba is, mint a Tv 2 Naplójába – mondja Horvát János.
Így aztán gyakorlatilag hírré, eseménnyé válik a hétköznapiság; rosszabb esetben a közönségesség. Erről leginkább a bulvársajtó hírei tanúskodnak, mely újságokban majd mindennap címlapon szerepelnek a két valóságshow (ál)hírei. („A padödő felkészült Oki böfögésére” – harsogta világgá öles betűkkel címlapján nemrégiben a Blikk.)
György Péter lát pozitív változásokat a valóságshow-k szerkesztésében: Szerinte a szexualitás unalmassá vált a műsorban, tulajdonképpen a közönség nem érte be ennyivel. Kikövetelte, hogy a műsor olyan legyen, mint egy szappanopera, amelyben a hősöknek karakterük van.
Most már csak azt kellene tudnunk, hogy ezek a valóságos teleregények milyen erkölcsi tanulsággal zárultak. Egy brutális akciófilm azzal védhető, hogy a végén legalább a jó győz. De mivel mentjük fel a trágár és primitív valóságshow-kat, ha olykor a legbunkóbb szereplők nyerik meg a többmilliós díjat?
---------------------------------------------------------------------------------
A televíziózás persze főként üzlet, amelyet egyelőre a nézők fizetnek meg. Jelenleg 18 televízió tartozik az ORTT-nek több negyedéves műsorszolgáltatási díjjal. Közülük hat műsorszolgáltató már nem működik, viszont több mint 280 millió forint díjtartozást halmoztak fel. A műholdas (kis)tévék esetében felszámolási eljárások folynak, egy földfelszíni, megszűnt televízióval pedig a testület perben áll.
A működő műholdas televíziók összes tartozása 380 millió forint (egy évvel ezelőtt ez az összeg körülbelül félmilliárd forint volt, amelyet főként a Minimax, a Budapest Tv és a Magyar ATV tartozása tett ki). Három tévétársasággal folynak tárgyalások a díjak rendezésére, öt esetben pedig per folyik.
A működő földfelszíni televíziók közül egy halmozott fel jelentős műsorszolgáltatásidíj-tartozást, azonban vele a közelmúltban jött létre egy megállapodás a tartozás részletekben történő rendezésére. A földfelszíni műsorszolgáltatóknál is előfordulnak késedelmes fizetések, azonban ezeket általában egy negyedéven belül rendezik. Az ORTT kérdésünkre annak ellenére nem nevezte meg az adós televíziókat, hogy azok állami intézménynek, köztestületnek tartoznak. A hivatalos indoklás szerint nem akarják kellemetlen helyzetbe hozni a műsorszolgáltatókat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.