A birodalom végnapjai

Csontos János
2003. 01. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A birodalmon csend ült. A kultúra terjedt és langyosodott, mint az eloszló hő: nagyobb felület és kisebb hőfok. Babits Mihály jellemzi ekként a római (b)irodalom ezüstkorát: mintha művelt latin pogányként is mindenki a rusztikus keresztény Megváltóra várna, aki valahol a periférián, a császári tekintet látókörén kívül talán már meg is született, ám akiknek az országára tör, még tudomást sem szerezhettek róla. Babits mélyen hívő elfogultsága kétségtelen e kérdésben (az Ószövetséget idegennek tartja, míg az Újszövetségben otthonosan érzi magát, hazai fuvallatokat érez ki belőle – igaz, aztán kisvártatva megírja a világirodalom legszebb Jónás-versét); egyébként viszont csak egy másfél évezredes történetírói közhelyet variál: azt, amely a mindenkori világhatalmak pillanatnyi morális és kulturális állapotát a hanyatló Rómáéhoz hasonlítja.
Tehetjük-e ezt mi is a Krisztus utáni harmadik évezred elején? Ember legyen a talpán, aki határozottan vágja rá erre a kérdésre a választ. Még néhány röpke évtizede is legalább két ormótlan Róma uralta a sárgolyót: az egyik időközben mindannyiunk őszinte meglepetésére visszasüppedt a regionális birodalmak szintjére, a másik viszont hatalmasabb, és – némi átmeneti mindenhatóság-tudatot követően, a sebezhetetlenség mítoszának teátrális szétpukkanása után – tanácstalanabb, mint valaha. Azonkívül mi is építgetünk mostanság itt a vénséges Európában egy új, áramvonalas Rómát – dagaszthatja a keblünket a büszkeség, hogy a jelek szerint újfent megfelelhetünk provinciának.
Babits az egész emberi történelmet csakis a kultúra felől hajlandó vizsgálni. Nála nincsenek gazdasági meghatározottságok, nincs alap- és felépítmény hazug kettőssége: csupán az ember lelke meg a közösség lelki igénye létezik, ami pedig a kultúrában ölt testet. Meggyőzően senki nem cáfolta eddig, hogy létezik jobb társadalmi fokmérő, megbízhatóbb lakmuszpapír a kultúránál. Legújabban már a világmegváltó közgazdaság-tudományba vetett hitünk is megrendülni látszik: a fejlődés már nem feltétlenül fenntartható, a piaci tranzakciókban mind több a virtuális és irracionális elem, a pénzügyi és tőzsdefolyamatokat pedig az ügyeletes guruk előszeretettel hasonlítják a megfoghatatlan művészi ihlethez. A kultúra mára globális iparág lett – de bármilyen rekordokat is dönt a terjedési sebessége, valahogy tényleg ellangyosodott, mint az eloszló hő: nagyobb felület és kisebb hőfok.
Korunkban persze nem ül csend a birodalmon: jobban szorongunk annál, semhogy lemondjunk a szakadatlan dáridóról. Még az sem biztos, hogy ezüstkorban élünk: szükségeltetne egy Cicero, egy Vergilius, egy Horatius, hogy viszonyíthassunk az aranykorhoz. Az egybeesések a babitsi diagnózissal mindenesetre kísértetiesek. „Csend volt a kultúrában is, a szellem vívódásai mintha megpihentek volna” – írja. Ha eltekintünk a mutatványos hangzavartól, a percemberkék öntömjénezésétől, nem ezt a kínos, vívódásmentes csendet tapasztaljuk-e ma is? „A keleti miszticizmus mindenfelől behatolt a római kultúrába. A túlművelt, beteges, már eltompult szellem szomjazta az újat, a csodát, a mágiát. Templomok épültek keleti isteneknek, akiket Róma éppoly szabadelvűen fogadott be panteonjába, mint a görögöket, de már eljött a földre az Isten, akivel szemben majd nem lesz ilyen szabadelvű.” A keleti miszticizmus, amely az atlanti érdekelvűségtől érintetlen rezervátumokban átmentette magát, újra itt van a kertek alatt: a vulgárbuddhizmustól az elüzletiesedett harcművészeti kurzusokig beleette magát hétköznapjainkba. Talán nem kifejezetten túlművelt, de tompaságra és betegségre hajlamos szellemünk szomjazza az újat – feltéve, ha könnyen fogyasztható. Babits anélkül rajzolta meg az önfelszámoló multikulturalizmus természetét, hogy e fogalmat ismerte volna. S finoman jelezte fenntartásait a kétmércés, fundamentalista liberalizmussal szemben is, amely egyszerre volt képes befogadónak és másságtisztelőnek, valamint elszánt keresztényüldözőnek mutatkozni. (Eszerint ez sem a második ezredforduló találmánya.) Lehetséges, hogy mégiscsak ezüstkorban élnénk?
Nézzük, mi jellemzi Babitsnál az ezüstkor írástudóit! Seneca nem egyéb, mint „valami ideges és cikornyás szóáradat” – ez ismerős életből és irodalomból egyaránt. Petronius „a dekadens világélvezet embere” – ha a honi médiára gondolunk, ezt sem kell magyarázni (bár a korunkbéli Satyricon a legritkább esetben „cinikus és zseniális”). Az ezüstkor császára „korlátlan hatalmú kéjenc” – ebben nem nehéz felismerni a globalizmus új, a morál béklyóit levető természetét, amely (ha érdekében áll) a nevelő célzatú háborút is a jog köntösébe öltözteti. Pedig Babits nem hímez-hámoz, amikor kifejti, hogy „a római fegyelem” (azaz a parancsuralmi lojalitás, korunkra alkalmazva pedig az alapvető erkölcsi fenntartásokat űberelő jogkövető magatartás) „végeredményben különös következményt hozott: kiszolgáltatta az egész kultúrvilágot az ellenállás lehetősége nélkül bárkinek, aki véletlenül a legfelsőbb parancscsúcsra csöppent”. Költőnk naiv aggodalma a „kultúrvilágért” már-már megható, de ha jobban figyelünk, a társadalmi berendezkedések optimális volta iránti szkepticizmus is kiolvasható belőle. Itt persze lehet azzal jönni, hogy a Néró-féle dekadens despotizmus meg a mi kifinomult demokráciamodellünk között mégiscsak van néhány árnyalatnyi különbség, de elég csak visszagondolni a közelmúlt eseményeire: a demokratikus játékszabályok ellenére hányan röppentek méltatlanul „a legfelsőbb parancscsúcsra” – s máris elbizonytalanodhatunk fekete-fehér világképünkben.
Ezüstkorunkban intézményes igazságtételben reménykedni alighanem botorság, s e formálódó globálfegyelemben a civil kurázsinak is csak korlátozott esélye van. S hogy melyek a lehetséges magatartásminták? „Nem törődni semmivel, mindenen csúfolódni”, mint az epigrammaköltő Martialis? A kabaré mára inkább hatalomtechnikai trükk, agit-prop. mechanizmus, pehelysúlyú zsdánovocskákkal. Vagy kövessük Juvenalis példáját, aki „sötét, pesszimista, s a világ, amit feltár, a Messalinák kéjelgése, az intelligencia leromlása, az egyiptomi babonák fertője, a sok csalás és panama, a gyermekek korai beszennyezése, alig hagy egy sugárt”? Vajon mit ér a szenvtelen tényfeltárás a hatalmi hedonizmussal, a kommunikációs álpuritanizmussal, az intézményes népbutítással, az ösztönlénnyé aljasító valóságshow-iparral, a média-pedofíliával, a politikailag korrektnek álcázott orwelli „újbeszél” nyelvvel szemben?
Bízzunk abban az alig-sugárban. Még az se baj, ha ezüstből van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.