A Felső-Tisza mentén újra támad az ár

Egyszerre jelentkezik a belvíz és a tiszai, illetve a túri árhullám Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében. Fónagy János, az előző kormány közlekedési és vízügyi minisztere szerint a jelenlegi kabinet nagyon kevés pénzt fordít a gátrendszer korszerűsítésére.

Jezsó Ákos
2003. 01. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újra magas vízállás veszélyezteti a Felső-Tisza-vidéket. Jelentős csapadék-utánpótlást kapott az az árhullám, amely az utóbbi napok melegebb időjárása miatt a Tisza Vásárosnamény és Záhony közötti szakaszán, valamint a Túron alakult ki. A vízügyi szakemberek ezért a két folyó mentén továbbra is fenntartják az első fokú árvízvédelmi készültséget. A vízállást a jégzajlások és a jégtorlódások is befolyásolják. Ez utóbbit a Tisza Tiszakerecseny–Eperjeske, Dombrád–Tiszakanyár és Záhony–Kistiszahát közötti szakaszán észlelték a szakembere. A helyzetet a belvizek tovább súlyosbítják. Fazekas László, a Felső-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság vezetője az MTI-nek elmondta: a felső-szabolcsi térségben az árvízvédelmi készültségen kívül csütörtök déltől másodfokú belvízvédelmi készültséget is el kellett rendelni.
Magyarországon négyezer kilométer hosszúságú töltésrendszer védi a lakott területet a folyókon rendszeresen jelentkező magas vizektől. Ez Európában a legnagyobb gátrendszert jelenti. A rendszerváltás előtt kevés figyelmet fordítottak a töltések állapotára. Ezt a szemléletet a Horn-kormány is átvette: a töltésrendszer korszerűsítésére, erősítésére és új szakaszok építésére mindössze ötmilliárd forintot költött. A pénzből az egész országban összesen 80 kilométer töltést állítottak helyre. Ezen belül a Felső-Tiszán csak öt kilométernyi töltés újult meg. Az Orbán-kormány radikálisan szakított ezzel a gyakorlattal, és több mint 50 milliárd forintot fordított a gátak korszerűsítésére. Ebből a pénzből országszerte összesen 202 kilométer töltést építettek vagy újítottak fel, ami a Felső-Tisza mentén 105 kilométer hosszúságú gát korszerűsítését jelentette. Fónagy János, az Orbán-kormány közlekedési és vízügyi minisztere szerint a jelenlegi kabinetnek folytatnia kellene ezt a gátépítési lendületet. A Felső-Tisza töltéseinek fejlesztésére azonban az idei költségvetésben mindössze 2,6 milliárd forint van elkülönítve, ami csak tíz kilométernyi töltés megépítését teszi lehetővé. Fónagy János ezt a keretet a szükségesnél lényegesen kisebb összegnek tartja. Kijelentette: az elmúlt évek tapasztalatai alapján sokkal nagyobb felelősséggel kellene ezzel a témával foglalkozni, hiszen a gátak építésén nem szabad spórolni. – A kormány a szociális demagógiájához szükséges pénzt a gátépítéstől is elvette, s így a Tisza mentén élő másfél millió ember élet- és vagyonbiztonságát veszélyezteti – mondta Fónagy János. Azt is nehezményezi, hogy leállt az Orbán-kormány alatt kidolgozott Vásárhelyi-terv megvalósítása. Kóródi Mária környezetvédelmi és vízügyi miniszter ugyan az utóbbi időben több fórumon is jelezte: a szaktárcánál a program továbbfejlesztéséről március végéig készül el a koncepció, Fónagy János azonban úgy véli, hogy a tiszai árvízvédelem komplex rendszerét jelentő Vásárhelyi-tervet nem továbbfejleszteni, hanem végre megvalósítani kell. – A programot 3–5 év alatt meg lehet valósítani. A szaktárca most már 5–7 évről beszél, ami azt jelzi, hogy a kormány erre nem kíván elegendő pénzt fordítani. A jövő évi költségvetésben például egy fillért sem különítettek el erre a feladatra.
Boros István, az Országos Vízügyi Főigazgatóság vezető főtanácsosa szintén kevésnek tartja az idei gátépítésre elkülönített összeget. Úgy véli azonban, hogy az elmúlt évek során a Felső-Tisza-vidéken olyan jelentős árvízvédelmi beruházások történtek, amelyek kellő reményt adnak arra, hogy a környéken élőket ne veszélyeztesse a folyó.
Lapunkat több, neve elhallgatását kérő kormánytisztviselő is úgy tájékoztatta, hogy az idei gátépítésre fordítandó 2,6 milliárd forintot roppant kevésnek tartja.

Jegesárvíz-veszély a Tiszán. Harmadfokú jegesárvíz-elhárítási készültséget rendelt az Észak-magyarországi Vízügyi Igazgatóság (Évízig) a Tisza három, jégtorlódás miatt fokozott veszélybe került gátja mentén péntek délután. Pados Imre, az Évízig igazgatója az MTI-vel közölte 1–2,5 méter vastagságú jégtorlaszok halmozódtak fel a folyón, a „jéghegyek” szétzúzására öt, nagy teljesítményű jégtörő hajó indult útnak a tokaji és a tiszalöki bázisról. – A jégtorlaszok a cigándi Tisza-hídnál, Tiszacsermely és Tiszakarád térségében alakultak ki. A jégtörők „leaprítják” a táblákat, hogy azok akadálytalanul átjuthassanak a tiszalöki vízlépcsőn – közölte a szakember.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.