Álomban van még Európa építőipara

Európában az építőipari dekonjunktúra fékezi az öreg kontinens gazdasági bővülését. A jövőben nagyobb hangsúlyt kap az állami és a magáncégek közös tervezésével, finanszírozásával, lebonyolításával, valamint üzemeltetésével, vagyis a Public-Private-Partnershippel (PPP) megvalósított projektek aránya. Ez viszont lökést adhat az építőiparnak is – foglalta össze lapunknak a múlt év utolsó hónapjában Münchenben tartott Euroconstruct konferencia tapasztalatait Gáspár Anna, a Build & Econ Hungary ügyvezető igazgatója.

2003. 01. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európa egészére megállapíthatjuk, hogy múlt évben az építőipari ágazatnak a stagnálásnál többre nem futotta erejéből. Ennek egyik fő oka, hogy a kontinens gazdasági motorjának számító Németország vegetál, továbbá más nyugat-európai országok és Lengyelország is recesszióval küzd – mondta lapunknak Gáspár Anna. Hozzátette: ugyanakkor az európai építőipar átlagmutatójának javításához a magyar ágazat jelentős mértékű bővülésével szerényen hozzájárult az elmúlt évben. A növekedés egyebek mellett az otthonteremtési programnak és a megkezdett útépítéseknek köszönhető.
A kontinens építőiparát elemző Euroconstruct (ECT) szakértői az idén csupán csekély mértékű élénkülésre számítanak, ám a jövő esztendőre és a 2005-ös évre fokozatos javulást prognosztizálnak. Gáspár Anna aláhúzta: a közeljövőben azonban nem számolhatunk azzal, hogy az építőipar az európai gazdasági fejlődés motorjává fog válni. Ennek oka, hogy átlagosan csak igen visszafogott mértékű élénkülésre lehet számítani.
Az ágazat részesedése a bruttó hazai termékből Nyugat-Európában tovább csökken, ezzel szemben Közép-Európában 2003-tól ismét emelkedik. Gáspár Anna szerint a nyugat-európai építőipar gyenge teljesítménye miatt az ECT 19 tagországának cégei vélhetően tovább fokozzák majd piaci jelenlétüket az elkövetkezendő években régiónkban. A magyar piac védelme érdekében erősíteni kell a hazai ingatlanfejlesztő, -tervező és -kivitelező cégek társulásait. Kelet-Európa piacának dinamizmusa akár háromszorosa is lehet a nyugat-európainak.
Gáspár Anna kifejtette: a jövőben egyre nagyobb hangsúlyt kap az állami és közösségi célok, infrastrukturális projektek megvalósítása érdekében a magánvállalatok és az állam közös tervezése, finanszírozása és lebonyolítása, valamint üzemeltetése a Public-Private-Partnership részeként. Ez pedig lökést adhat az építőiparnak is.
A rendszer lényege, hogy az állami, csak hosszú távon megtérülő, szükséges és közcélú beruházások megvalósítását a magánszféra részben átvállalja. A privát szféra a finanszírozást is bonyolítja, ezáltal a bankok is messzemenően érintettek az együttműködésben. A projekt tartalmát a teljes folyamat – a beruházás előkészítés, a tervezés, a kivitelezés, az üzemeltetés – alatt a közszféra igényei határozzák meg, miközben a beruházás a magánszféra rugalmasságával és szorításában valósul meg. A megvalósítás előnyeit már számos, Európa országaiban ilyen módon megépült objektum léte támasztja alá.
A legtöbb európai országban többéves – igaz, nem mindig kedvező – tapasztalatokra tekint viszsza a vállalkozói és az állami szféra együttműködése. Az ügyvezető ismertette: Anglia, Írország, Hollandia, Portugália és Dánia után Németország is napirendre tűzi a privát szféra bevonását a közcélú beruházások megvalósításához. Ennek megvitatása és gyakorlati megvalósítása viszont a németeknél csak fokozatosan veszi kezdetét. A Münchenben megtartott 54. Euroconstruct konferencián kibontakozott vitákból arra lehet következtetni, hogy a nehéz konjunkturális helyzetre való tekintettel a német építőipar nagy várakozással tekint a nagyléptékű infrastruktúra-projektek magánosítása elé. Ezekkel leginkább a közút- és vasúthálózat bővítését lehetne felgyorsítani. Az állami tervezéssel és lebonyolítással szemben várható hatékonysági előnyöket Németországban számos szakember, de a számvevő szervek is gyakran kifejezett fenntartásokkal fogadják. Vélhetően egy egész sor projektet kell még lebonyolítani, továbbá tapasztalatokat kell szerezni az infrastruktúra magánjellegű üzemeltetésével. A konferencia tapasztalatai alapján az ügyvezető kijelentette: a PPP-projekteket nem elég elfogadtatni, hanem a lakosság támogatását is meg kell nyerni azokhoz.
Az ilyen konstrukcióban érintett területek a nagy autópálya-építések, a vasútfejlesztések, az egészségügy és az oktatás létesítményeinek megvalósítása, illetve üzemeltetése. Gáspár Anna szerint a PPP előnyei nemcsak a gazdaságosság terén várhatók, hanem az egyes állami projektek gyorsabb megvalósulását is elősegítik. A közszféra kiadásai Európa-szerte végesek, miközben a közösségi szükségletek elsődlegesek, szorítók, s a népesség igen nagy hányadát érintik. Ez alól Kelet-Európa sem kivétel, s a PPP alkalmazása Magyarország számára is rendkívül fontos! Az ügyvezető emlékeztetett rá: Magyarországon a PPP rendszer első projektjei között említhetjük például az új Nemzeti Színház és a millenniumi városrész további kulturális létesítményeinek épületegyüttesét, amelyek állami garanciavállalással, ám magánbefektetői finanszírozásban valósulnak meg. Hasonló módon létesült a leégett Budapest Sportcsarnok helyén felépült Budapest Aréna is. A PPP továbbfejlesztési lehetőségeit jelenleg Magyarországon egy bizottság vizsgálja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.