Jóval az infláció mértékét meghaladóan emelkednek az állami kezelésben lévő autópályák használati díjai, ezzel éves szinten jelentősen csökkenhet a gyorsforgalmi hálózatokat igénybe vevők száma. Holnaptól – a kormány múlt pénteki döntésének megfelelően – mindhárom járműkategóriában emelik az autópályadíjakat. A személygépkocsiknak, illetve a közepes gépjárműveknek 21–27, a nehézgépjárműveknek, kamionoknak 32–36 százalékkal emelkednek a díjai. Amennyiben leszámítjuk a 13 százalékos áfanövekedést, a tarifaváltozások akkor is lényegesen meghaladják a várható pénzromlást. Változott továbbá a súlyadó, illetve a gépjármű-átírási díj, így a jelenleg 560 kilométer hosszú állami autópálya-hálózatot használóknak mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk – amennyiben igénybe veszik a gyorsforgalmi utakat. Megvonták, illetve jelentősen mérsékelték az Euro1, Euro2, Euro3 motorral szerelt haszongépjárművek üzemben tartóinak adókedvezményét. Ezzel a kormány azokat a vállalkozókat sújtotta, akik korábban jelentős összegeket költöttek járműparkjuk felújítására. A sztrádadíjak emelése is főképp a kamionosokat sújtja, hiszen a nehéz gazdasági helyzetben levő tulajdonosok arra kényszerülhetnek, hogy a jövőben elkerüljék a gyorsforgalmi utakat. Így a főutakat, illetve a településeket terhelik, romlik a közlekedésbiztonság és a környezetvédelem, holott a gyorsforgalmiút-fejlesztés kiemelt célja, hogy a hálózatot a nehézgépjárművek használják.
Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter több alkalommal arról beszélt, hogy a díjakat azért emelik, mert 160 kilométerrel nőtt a fizetős szakaszok hossza, így a fenntartási és fejlesztési költségek is nagyobbak lesznek. Az M7-es és az új M3-as díjasítása azonban az eddiginél nagyobb közönséget érint, így automatikusan növekszik azok száma, akik eddig nem vettek matricát. Különösen az M7-es használói érintettek e tekintetben, hiszen a Balatonra vagy a Velencei-tó felé tartó autósok jelentős része eddig nem tartozott az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Rt. ügyfélkörébe.
Az ÁAK tavalyi bevétele – 2002. október 31-ig – 11,3 milliárd forint volt. Ez az összeg megegyezik a 2001. évi teljes bevétellel; a társaság 2002. elején 4 százalékos emelkedéssel számolt, az összesített adatok alapján – ami január 20-ig készül el – 12 milliárdos forgalom várható. Mint emlékezetes, 2002-ben a kormány az infláció mértékének megfelelően emelte a díjakat úgy, hogy a kamionok tarifái ennél is kisebb mértékben változtak. Béni Gyöngyi, az ÁAK szóvivője lapunk kérdésére elmondta: a 2003-ban 15 milliárd forint bevételt várnak a matricák értékesítéséből. A bevételből finanszírozzák a hazai hálózat fenntartását, fejlesztését és üzemeltetését. Új autópálya ebből a pénzből nem épül.
Manninger Jenő országgyűlési képviselő, az egykori Közlekedési és Vízügyi Minisztérium politikai államtitkára elmondta: az előző kormány nem véletlenül emelte az inflációnak megfelelően a matricák díjait, hiszen a bevételek bőven fedezték a költségeket, s a legfőbb cél az volt, hogy minél nagyobb legyen a forgalom a sztrádákon. A mostani döntés után ez minden bizonnyal megváltozik, a fenntartási költségek pedig 2003-ban nem emelkednek számottevően, hiszen alig egy hónapja teljesen új autópályákat nyitottak meg a forgalom előtt. Hozzátette: az Európai Unió alapelvei szerint az autópálya-használatért fizetni kell ugyan, de nem olyan mértékben, hogy a forgalom egy része elhagyja a pályákat.
Továbbra is megoldatlan az M5-ös sztráda ügye, holott a kormány többször ígérte, hogy felgyorsítja a tárgyalásokat az üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-vel. Az M5-ösön ugyanis egyetlen út kerül majdnem annyiba, mint egy tíznapos matrica az állami autópályákon. A tárgyalások tétje egyrészt az, hogy be lehet-e vonni az M5-öst a matricás rendszerbe, és az állam vagy az AKA építi-e tovább a sztrádát Szeged felé. Információink szerint a kormány tárgyalási pozícióit javíthatja az a tény, hogy az építkezés megkezdésére az AKA-nak 2003. december 31-ig van lehetősége, másrészt 2004 végétől nem fizet az állam üzemeltetési hozzájárulás címén, amiből az AKA a vesz
***
Úthasználati díjak az M1-es, M3-as, M7-es autópályákon
Gépjármű-kategóriák Tíznapos Havi Éves
D1 1900 (1500) 3200 (2600) 29 000 (24 000)
D2 4600 (3700) 8300 (6700) 73 000 (60 000)
D3 6700 (5000) 12 300 (9000) 110 000 (83 000)
* zárójelben a 2002. évi árak találhatók
Miért rendelték vissza Tuskék a lengyel nagykövetet Budapestről?
